Springen naar inhoud

[Elektriciteit] Gedrag van een (muziek)signaal in een kabel

• Log in om te kunnen reageren

reMC

reMC

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2006 - 00:15

Hallo allemaal!

Het is hier vast al een keer langsgekomen: waarom de kabels die tussen versterker en luidspreker en tussen cd-speler en versterker allemaal van elkaar verschillen van klank. Je merkt het wellicht al: ik ben muziekliefhebber en zodoende bezig om een mooie set samen te stellen. Mijn binnenkomer zal vast een discussie oproepen maar eigenlijk wil ik in dit topic het volgende als uitgangspunt nemen: kabels verschillen ten opzichte van elkaar! (of is een dergelijk standpunt zonder argumenten uit den boze?)

En nu het waarom: op diverse audio-fora komt dit onderwerp terug: kabel maken wel/geen verschil en ditzelfde geldt voor de geleiders an sich, de plug en de mantel van de kabel. En nu gaat het met om het laatste. Ik heb zelf al zeer vaak bevestigd gehoord dat de mantel van een kabel het geluid anders kan laten (en vaak doet!) klinken. De vraag waar het nu eigenlijk om draait is: hoe kan dat? (En laat dit aub geen discussie over het wel/niet waar van zojuist gestelde zijn, het is eigenlijk ook niet van belang, lees verder)

Daar heb ik het met veel mensen over gehad en een van die mensen geeft mij de volgende verklaring (maar nu in mijn woorden):

Het (muziek)signaal in een kabel wordt overbracht door een elektromagnetisch veld tussen de geleider en mantel. De elektronen in de geleider wekken dit veld op maar bezitten niet de energie die overgebracht wordt en die we uiteindelijk als muziek horen.

Wat vinden jullie hiervan? Een directere vraag: gaat het muzieksignaal (of welke stroom dan ook - neem ik aan) door de geleider of door het elektromagnetisch veld die de elektronen opwekken?

:roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2006 - 00:39

Het is hier vast al een keer langsgekomen: waarom de kabels die tussen versterker en luidspreker en tussen cd-speler en versterker allemaal van elkaar verschillen van klank.

hoe kabels verschillen van klank weet ik niet.

maar het geluids syniaal, gaat via een geleider naar de boxen, de boxen zetten het electrische sinjaal om in geluid via het wisselende magnetische veld dat het synjaal creŽerd.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2006 - 00:50

Aan de rug van een standaard luidsprekerconus zit een magneet. Deze bevindt zich loshangend nabij een elektromagnetische spoel. Deze duwt of trekt aan de vaste magneet, en daarmee aan de conus, onder invloed van wisselende spanningen, en als gevolg daarvan wisselende stroomsterktes, in de elektromagneet. Zou je die elektromagneet aansluiten op het lichtnet (NIET DOEN!!!, de boel is niet voor 230 V ontworpen!!) dan hoor je een mooie toon met een frequentie van ..... 50 Hz (de frequentie van de spanning op het lichtnet). 50 keer per seconde wordt de conus naar achter getrokken, en 50 keer weer vooruitgeduwd.

Nou is een elektromagneet is weinig anders dan een opgerolde kabel. De elektrische stromen in de kabels wekken dus ook een elektromagnetisch veld op. En met een elektromagnetisch veld kun je in een andere kabel weer stromen opwekken. Dat is het principe van de transformator.

Het is dus zeker zo dat twee kabels die dicht langs elkaar lopen de stroomsterktes in elkaar beÔnvloeden. Hoe sterk die invloed is? durf ik niet te zeggen. Klein, dat wel. Heel klein, vermoed ik.

Hoe dan ook, het muzieksignaal wordt dus veroorzaakt door wisselende spanningen en dus stroomsterktes door de kabel, die in de elektromagneet achter de conus een afwisselend elektromagnetisch veld opwekken, waardoor de conus afwisselend voor en achteruit beweegt, en zo de lucht aan het trillen brengt. Het elektromagnetisch veld rond de kabels is een gevolg van die stroomsterkte in de kabels, en veroorzaakt dus geen muziek. Het kan wel het signaal in andere kabels lichtjes beÔnvloeden(en vice-versa)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 januari 2006 - 09:16

Ik heb zelf al zeer vaak bevestigd gehoord dat de mantel van een kabel het geluid anders kan laten (en vaak doet!) klinken.

De eerste vraag is: hoe wordt die mantel gebruikt? M.a.w. wat is de functie van de mantel in de kabel?

Tweede vraag: is dit door blinde luisterproeven bevestigd?

Het hele verhaal van de luidsprekerkabels valt voor mij in de categorie: mijn auto is pas gewassen en nou rijdt hij veel lekkerder.
[/b]

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2006 - 11:25

De eerste vraag is: hoe wordt die mantel gebruikt? M.a.w. wat is de functie van de mantel in de kabel?  

Wat Klazon hier waarschijnlijk bedoelt, is dat in professionele systemen, de mantel slechts als afscherming wordt gebruikt, en niet voor signaaltransport. In deze zogenaamde gebalanceerde systemen, wordt het signaal symmetrisch op 2 gelijke aders gezet, met daaromheen een geaarde afscherming. Dus geleidt de mantel het geluidssignaal niet.
Er is kwaliteitsverschil tussen kabels en connectors, maar dit wordt (veel te vaak) overdreven, nog afgezien van zwakkere schakels in de keten.
Dit is in diverse topics uitgebreid behandeld, vooral voor luidsprekerkabels, waar het te transporteren vermogen nog een belangrijke rol speelt en de afscherming minder tot niet i.v.m. kabels op Line-niveau.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 januari 2006 - 11:33

Ik was opzettelijk niet in details getreden over wat ik met mijn vraag precies bedoel.
De reden daarvoor is dat ik het standpunt huldig: laten degenen die beweren dat het kabeltype hoorbaar invloed heeft op de geluidskwaliteit daar zelf maar een sluitende elektrotechnisch onderbouwde verklaring voor geven.
Mijn inschatting is: dat kunnen ze niet. :roll:

reMC

reMC

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2006 - 11:35

Ik heb zelf al zeer vaak bevestigd gehoord dat de mantel van een kabel het geluid anders kan laten (en vaak doet!) klinken.

Mantels worden vaak zorgvuldig op klank gekozen. Er zijn mensen die dit onzin vinden en mensen die blij zijn dat dat gedaan wordt.

Ja, met een zelfbouw interlink.

Ik was misschien niet duidelijk genoeg: het conus/magneet gedeelte wil ik hier graag achterwege laten, het gaat puur om de kabel zelf (zeg: interlink, dus de kabel tussen de versterker en cd-speler).

Het signaal gaat dus gewoon door de geleider en niet door het magnetisch veld dat door de elektronen in de geleider wordt veroorzaakt?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 januari 2006 - 11:58

Ja, met een zelfbouw interlink.

Dat vind ik een vaag antwoord.
Heb je een beschrijving hoe die proeven zijn uitgevoerd?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2006 - 12:01

Mantels worden vaak zorgvuldig op klank gekozen.

WTF... De vraag was "hoe wordt die mantel gebruikt?", niet hoe worden mantels gekozen...

@iedereen behalve reMC:

Ik heb het vermoeden dat reMC een zogenaamde audiofiel is. Dit houdt meestal in dat hij het antwoord op zijn vragen al weet (hij werkt namelijk naar zijn vooraf bepaalde conclusie toe) en het heeft dus waarschijnlijk weinig zin om met hem te "discussiŽren".

P.S. ik betwijfel ook ten zeerste dat er uit een dubbelblindtest is gebleken dat een interlink invloed heeft op de waargenomen muziek.

reMC

reMC

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2006 - 13:47

Ik ben hier ook niet om te discussieren, ik kijk wel uit. Ik had wel gehoopt dat dit topic gewoon betrekking zou houden op mijn vraag:

Hoe gedraagt een (muziek)signaal zich in een kabel? Loopt dit via de elektronen in de geleider of via het magnetisch veld, dat gecreeert wordt door de elektronen?

Kunnen we het wel/niet bestaan van verschillen tussen kabels buiten beschouwing laten? Je mag wel eens komen luisteren naar de verschillen die niet bestaan :roll:

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 januari 2006 - 13:57

Nou, als dat de vraag was, dan is die dus beantwoord.
Einde topic.

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2006 - 10:45

Hoe gedraagt een (muziek)signaal zich in een kabel? Loopt dit via de elektronen in de geleider of via het magnetisch veld, dat gecreeert wordt door de elektronen?

Het signaalstransport vindt plaats d.m.v. elektrische stroom, het hierdoor lokaal in de kabels opgewekte magnetisch veld, is slechts een ongewenste (maar onvermijdelijke) bijwerking, waardoor bijvoorbeeld overspraak ontstaat (door inductie). Dit proberen we o.a. tegen te gaan door afscherming, en bij gebalanceerde systemen door het signaal in tegenfase over 2 geleiders te sturen, onafhankelijk van het aardpotentiaal.

DMN

DMN

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 17:35

Het is idd waar dat energie in het electromagnetische veld rond de kabel zit, en niet in het koper!
De coaxiale kabel zorgt ervoor dat je de impedantie optimaal houdt.
Dat is niet alleen weerstand, maar ook capaciteit en inductie.
Dit zijn frequentie-afhankelijk, en werken dus als filters. Vandaar ook dat een coaxiale kabel gebruikt wordt.

Ook dient een coax kabel voor afscherming van straling van buitenaf. Dat komt doordat de stroom die geinduceerd wordt over de mantel kan lopen, zodat het niet in de kern komt.

Dit is allemaal heel complex om het precies te begrijpen. Ik zou eens zoeken op EMC.

Als je gewoon reŽel bent, kan je wel bedenken dat je het niet moet overdrijven. Op een gegeven moment tellen andere factoren (je versterker, speakers enz enz) veel zwaarder mee dan je kabel. Dus zorg niet voor overkill. Koop gewoon een goede kabel en niet te overdreven.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures