Parser gezocht.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.589

Parser gezocht.

voor een bepaald project moet ik honderden tekstbestanden omzetten van het één formaat naar het ander.

bestaan er parsers die ik hier voor kan gebruiken en gemakkelijk kan instellen welke omzetting die moeten doen?

Mvg.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Parser gezocht.

Het helpt wellicht als je iets specifieker kan zijn. Je hebt txt bestanden en wat moet daar precies mee gebeuren?

Zelf kan je al eens proberen te zoeken met "batch txt to X convertor" of "command line txt to X convertor".

Als je een programma hebt dat je via de command line kan aanroepen, dan kan je zelf een eenvoudig vb scriptje schrijven dat alle bestanden in een map omzet. Iets als txt2pdf bijvoorbeeld.

Berichten: 2.589

Re: Parser gezocht.

Het helpt wellicht als je iets specifieker kan zijn. Je hebt txt bestanden en wat moet daar precies mee gebeuren?


rijen data aan toevoegen en bewerkingen toepassen op die toegevoegde rijen om dan in te lezen in excel.

eigenlijk had ik graag een formele syntax gedefineerd in een grafische omgeving (eventueel een BNF) en dat gebruikt om mijn tekst bestand om te zetten naar een ander bestand en daarna weer in te lezen in een excel file.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Parser gezocht.

Ik ken zelf geen programma's die zulke dingen doen. Als ik zulke dingen moet doen, dan schrijf ik daar gewoonlijk zelf iets voor (meestal een MATLAB script).

Heb je evt al naar de macro recorder in Excel gekeken? Als je die aanzet dan wordt er een VBA code gegenereerd voor de acties die je gedaan hebt. Je kan die dan achteraf nog aanpassen waar nodig.

Dit is een Excel macro die ik onlangs voor een vriend geschreven heb. Het opent alle xsls bestanden (behalve A.xsls) in de huidige map en gaat '.' vervangen door ','. (Hij had files die niet allemaal hetzelfde karakter gebruikten voor kommagetallen en wou dat fixen.)

Misschien dat je hier al inspiratie kan uithalen.

Code: Selecteer alles


Sub UpdateFiles()

MyDir = ActiveWorkbook.Path

DataDir = MyDir & "\"

ChDir (DataDir)

Nextfile = Dir(DataDir & "*.xls")

While Nextfile <> ""

If Not (StrComp(Nextfile, "A.xsls")) Then

Workbooks.Open (DataDir & Nextfile)

For i = 1 To Workbooks(Nextfile).Sheets.Count

Dim cell As Range

For Each cell In Workbooks(Nextfile).Sheets(i).UsedRange

If (InStr(cell.Value, ".")) Then

cell.Value = CDbl(Replace(cell.Value, ".", ","))

End If

Next

Next

Workbooks(Nextfile).Save

Workbooks(Nextfile).Close

End If

Nextfile = Dir()

Wend

End Sub


Berichten: 2.589

Re: Parser gezocht.


Als ik zulke dingen moet doen, dan schrijf ik daar gewoonlijk zelf iets voor (meestal een MATLAB script).



​weet ik maar ik dacht er zal toch wel een meer gestandaardiseerde oplossing voor moeten bestaan.



Heb je evt al naar de macro recorder in Excel gekeken?



ja maar daar geraak ik niet uit wijs.

Bedankt voor de hulp ik zoek nog wat verder en als ik iet vindt post ik het hier ter referentie.

Reageer