[biologie] Genotype en fenotype

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 421

Genotype en fenotype

Cura schreef: za 03 dec 2011, 11:46
(Herkomst: Toelatingsexamen Biologie, 1997 )

62) Bij bijen ontwikkelen darren ( mannelijke bijen) zich uit onbevruchte eicellen. Uit bevruchte eicellen ontwikkelen zich werksters en/of koninginnen. Een koningin met onbehaard borststuk wordt gekruist met een dar met behaard borststuk. Het allel voor behaard (B) is dominant over dat voor onbehaard (b). In het nakomelingschap zitten darren en werksters.

Welk(e) fenotype(n) hebben de darren?

Welk(e) fenotype(n) hebben de werksters?
  1. Alle darren en alle werksters zijn behaard.
  2. Alle darren zijn onbehaard; alle werksters zijn behaard.
  3. Er zijn behaarde en onbehaarde darren maar alle werksters zijn behaard.
  4. Alle darren zijn onbehaard en er zijn behaarde en onbehaarde werksters.
Verborgen inhoud
Antwoord B


Stel een vraag over deze oefening.


Ik heb voor de koningin bb en voor de dar B.

Mijn vraag: hoe kun je in deze genotypes verwerken wie koningin en wie dar is??

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Genotype en fenotype

Je moet niet alleen nagaan welke genotypen er gekruist worden, maar ook op welke manier ze tot leven worden gebracht. Een koningin legt, zoals we weten, eitjes. Zij heeft in dit geval genotype b (onbehaard). De dar waarmee gekruist wordt daarentegen is wel behaard (B). Als kruising kun je dan opschrijven b x B (dit is wel vereenvoudigd!). Om in te gaan op je vraag: je hoeft er niet bij te zetten om wie het gaat. Zolang je consequent met de genotypen werkt, is alles duidelijk. Om verder te gaan met mijn verhaal: je ziet nu dat er uit geslachtsgemeenschap altijd B uit moet komen, dus alle nakomelingen uit bevruchte eicellen worden behaard. De onbevruchte eicellen worden door de koningin gelegd, dus die bezitten het allel b. Deze komen vervolgens uit en als resultaat heb je dan:

Alle darren zijn onbehaard.

Alle werksters zijn behaard.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 421

Re: Genotype en fenotype

Nee, sorry ik snap het niet.. je kan toch niet weten of er onbevruchte zullen zijn ja of nee?

Ik weet niet hoe ik het moet vragen, maar ik snap het niet :s

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Genotype en fenotype

Ja, dat is bij bijen juist wel zo. Lees nogmaals de eerste zin van de inleiding:

"Bij bijen ontwikkelen darren ( mannelijke bijen) zich uit onbevruchte eicellen. Uit bevruchte eicellen ontwikkelen zich werksters en/of koninginnen."

Als het goed is heb je bij biologie geleerd dat de koningin onbevruchte eicellen legt, juist? Het is dan aan een dar de taak om die onbevruchte eicellen te bevruchten met zijn zaadcel. Nu je de inleiding nogmaals hebt gelezen en weet wat er gebeurt, wat gebeurt er dan met de onbevruchte eicellen die niet bevrucht worden?

Om nog even wat toe te voegen als antwoord op je vraag: er zijn altijd onbevruchte eicellen. Hoe kunnen er anders darren bestaan, toch?! Je weet nooit hoeveel dit er zijn, maar je kunt er vanuit gaan dat ze er wel zijn.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 421

Re: Genotype en fenotype

Nee, nooit geleerd, maar ik snap het ondertussen al een beetje beter.

De onbevruchte eitjes worden darren, zij hebben alleen b dus zijn allemaal onbehaard.

De bervucht eitjes worden koningen of werksters, zij hebben b en B of b en b volgens mij omdat het mannetje behaard was dus B. had. hoe weet je dat alle werksters behaard zullen zijn? Het is toch niet zeker dat het mannetje BB was, hij kan ook Bb zijn, toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Genotype en fenotype

Bij bijen ontwikkelen darren ( mannelijke bijen) zich uit onbevruchte eicellen.
kan een onbevruchte eicel diploïde en dus BB of Bb zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Genotype en fenotype

Snoopy100 schreef: zo 30 jun 2013, 14:29
De onbevruchte eitjes worden darren, zij hebben alleen b dus zijn allemaal onbehaard.


Juist.
Snoopy100 schreef: zo 30 jun 2013, 14:29
De bervucht eitjes worden koningen of werksters, zij hebben b en B of b en b volgens mij omdat het mannetje behaard was dus B. had. hoe weet je dat alle werksters behaard zullen zijn?
De bevruchte eitjes, daar kunnen inderdaad een koningin of werksters uit komen, maar je gooit de genotypen door elkaar. Nogmaals: de koningin is onbehaard (b) en de dar is behaard (B). Aangezien behaard dominant is worden alle nakomelingen uit de bevruchte eicellen behaard, want zij krijgen het allel B.
Snoopy100 schreef: zo 30 jun 2013, 14:29
Het is toch niet zeker dat het mannetje BB was, hij kan ook Bb zijn, toch?
Hierboven zegt Jan het juist. Snap je wat hij bedoelt?

Het is trouwens jammer dat je nooit hebt geleerd hoe bijen zich voortplanten, want je hebt die kennis wel nodig om antwoord te kunnen geven op deze vraag.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Genotype en fenotype

Jeronimo schreef: zo 30 jun 2013, 15:25
Het is trouwens jammer dat je nooit hebt geleerd hoe bijen zich voortplanten, want je hebt die kennis wel nodig om antwoord te kunnen geven op deze vraag.
nogmaals, die nodige kennis wordt gratis erbij verstrekt:
Bij bijen ontwikkelen darren ( mannelijke bijen) zich uit onbevruchte eicellen. Uit bevruchte eicellen ontwikkelen zich werksters en/of koninginnen.
en meer hoef je niet te weten.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Genotype en fenotype

Jan van de Velde schreef: zo 30 jun 2013, 15:28
nogmaals, die nodige kennis wordt gratis erbij verstrekt:
Dat is zo, maar toch is het wel handig als je er ooit al wat over geleerd heb en dat probeer ik eigenlijk te zeggen, maar je hebt helemaal gelijk :P het staat er letterlijk
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 421

Re: Genotype en fenotype

Dus alle darren geven een B door, waardoor alle werksters behaard zijn :) Ik snap het!! Dankjewel!

Reageer