Kort vraagje over elektrisch veld

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Kort vraagje over elektrisch veld

Wat is het verschil tussen een homogeen en een elektrisch veld? Ik vind er nergens informatie over op het internet. Ik weet wat een homogeen elektrisch veld is. Is een radiaal elektrisch veld een elektrisch veld rond 1 punt vb. het veld rond een puntlading? Maar de eigenlijke vraag is: wat is de invloed op bepaalde formules zoals elektrische inductie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Kort vraagje over elektrisch veld

In een homogeen elektrisch veld is de veldsterkte overal even groot.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 5

Re: Kort vraagje over elektrisch veld

mathfreak schreef: za 29 jun 2013, 17:49
In een homogeen elektrisch veld is de veldsterkte overal even groot.


Ja, dat wist ik al. Maar wat is een radiaal elektrisch veld?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Kort vraagje over elektrisch veld

Obyekt schreef: za 29 jun 2013, 18:01
Ja, dat wist ik al. Maar wat is een radiaal elektrisch veld?
Een radiaal veld of bolsymmetrisch veld is een bolvormig veld rondom een puntlading, waarbij deze lading het middelpunt van de bol voorstelt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 5

Re: Kort vraagje over elektrisch veld

mathfreak schreef: za 29 jun 2013, 19:00
Een radiaal veld of bolsymmetrisch veld is een bolvormig veld rondom een puntlading, waarbij deze lading het middelpunt van de bol voorstelt.


Ok bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Kort vraagje over elektrisch veld

wat is een homogeen elektrisch veld?

als je een vlakkeplaatcondensator neemt, die je volledig oplaad, dan heerst er tussen de vlakkeplaten van de condensator een homogeen elektrisch veld

in elk punt tussen de platen grijpt de vector van de elektrische veldsterkte E aan , en heeft in elk punt dezelfde grootte maar ook dezelfde richting.

(wat bedoel je met elektrische inductie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Kort vraagje over elektrisch veld

aadkr schreef: za 29 jun 2013, 20:04
wat bedoel je met elektrische inductie?
Ik veronderstel dat daar elektrische influentie mee bedoeld wordt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer