[natuurkunde] Vraag over elektromagnetische inductie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Vraag over elektromagnetische inductie

Afbeelding

Bovenstaande afbeelding toont de zin en richting van de geïnduceerde magnetische inductie bij een staafmagneet die door een spoel beweegt.

Ik weet dat een staafmagneet die beweegt door een spoel een inductiespanning en een inductiestroom opwekt. Deze inductiestroom wekt opnieuw een magnetisch veld op. Via de wet van Lenz kunnen we te weten komen wat de zin is van de de geïnduceerde magnetische inductie (i.e. de zin van het magnetisch veld). Hoe kan ik de zin van de inductiestroom echter bepalen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Vraag over elektromagnetische inductie

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraag over elektromagnetische inductie

Ik doe dat altijd met de kurketrekkerregel.

Kan ook met de rechterhandregel, dat is een ander ezelsbrugje met dezelfde uitkomst.

Berichten: 246

Re: Vraag over elektromagnetische inductie

De spoel creëert een tegenflux om de fluxverandering tegen te gaan. Dat doet hij door stroom te ''laten'' stromen om zo een magnetisch veld op te wekken. Dus je moet eerst nagaan hoe de flux verandert dus neemt het toe of juist af? Als de flux afneemt moet de spoel een magnetisch veld opwekken ( door de stroom te laten lopen) in de zelfde richting als het magnetisch veld van de staafmagneet( om zo te proberen de flux weer te verhogen). Als de flux afneemt dan juist andersom.

Als je dan de richting van de ''te creëren magnetisch veld'' weet, kun je door de schroefregel of andere regels toe te passen ook de richting van de inductiestroom bepalen.

Reageer