Springen naar inhoud

PWS Kwantummechanica

• Log in om te kunnen reageren

Zephyr

Zephyr

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2013 - 12:33

Gegroet,

Ik zit op dit moment in VWO 5 en moet al een begin maken aan mijn profielwerkstuk (hoofdvraag, deelvragen, plan van aanpak, etc.). Zoals de titel al verraad wil ik graag mijn pws over kwantummechanica doen. Om het allemaal wat begrijpbaar en haalbaar te houden heb ik ervoor gekozen om iets te gaan doen met het tweespletenexperiment van Young. Ik heb al een idee over hoe ik het praktisch gezien ga aanpakken, maar over hoofd- en deelvragen heb ik nog geen idee. Nou is mijn vraag, wat kun je met dit experiment precies aantonen en hoe sluit dit aan bij kwantummechanica?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Snoopy100

Snoopy100

• >250 berichten
  • 422 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2013 - 12:47

Dit experiment toont aan dat licht een deeltje EN een golf is, dus misschien kan je daar op verderbouwen?

Zephyr

Zephyr

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2013 - 13:50

Ik denk het wel. Ik ben er nu mee bezig en zal straks nog wel even 'posten' wat ik heb bedacht.

15:14
Hier wat ik tot nu toe heb bedacht:

Hoofdvraag
Vertoont een elementair deeltje (zoals een elektron) eigenschappen van een golf of van materie?

Deelvragen
- Wat is kwantummechanica?
- Wat is een elementair deeltje?
- Hoe gedraagt materie zich in de kwantum wereld ten opzichte van de ‘normale’ wereld?
- Hoe gedraagt een golf zich in de kwantum wereld ten opzichte van de ‘normale’ wereld?
- Wat gebeurt er als materie door één spleet wordt ‘geschoten’? En door twee?
- Wat gebeurt er als een golf zich door één spleet beweegt? En door twee?

Veranderd door Zephyr, 01 juli 2013 - 14:14

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures