Springen naar inhoud

Kattenverjager geluid blijft na echoŽn

• Log in om te kunnen reageren

luistervink

luistervink

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2013 - 21:09

Het geluid van de kattenverjager blijft na echoën in mijn gehoor. Na een uur of wat is het geluid weer weg. Kan dit ook verklaard worden hoe dit kan? Het apparaat zou 80dB afgeven. Het begint vanaf 13 kilohertz.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wimpie44

Wimpie44

• >250 berichten
  • 429 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2013 - 12:46

Een kattenverjager werkt op een hogere frequentie dan 13kHz. Als je het apparaat vanaf 13kHz zou gebruiken, dan zou je met een redelijk tot goed gehoor dit apparaat de hele tijd dat het aanstaat kunnen horen, als je in de buurt bent. Ik heb zo'n 23 jaar geleden een gehoortrauma opgelopen. Dat heeft tot gevolg dat ik vanaf die tijd 24/7 ook bij afwezigheid van geluid, geluid in mijn oren hoor terwijl het er niet is. Als je naar een feest gaat, met een hoog geluidsniveau kan je dat effect met een goed gehoor ook ervaren. Als het geluid stopt omdat je bijv. naar buiten loopt, en de muziek stopt, kan je geruimte tijd geluid waarnemen, dat er niet is. De prikkelingen van het zenuwgestel zijn dan dermate sterk geweest, dat deze prikkelingen ook bij afwezigheid van geluid nog nawerken. Het geluid dat je waarneemt dempt steeds meer om vervolgens te stoppen. Als je daar last van hebt, is dat een goede waarschuwing. Je loopt een flink risico op perceptie slechthorendheid. Het gehoor is mechanisch in orde, echter de prikkeloverdracht en geleiding naar en van de gehoorzenuw is dan aangedaan. Er zijn situaties dat het wat beter wordt. Bij flinke schade is deze prikkelgeleiding niet meer te verbeteren en is sprake van blijvende schade. Je kan op een eenvoudige manier vaststellen of je last van deze slechthorendheid hebt (perceptie) of dat er sprake is van slechthorendheid veroorzaakt door mechanische problemen in het binnenoor. Je kan bepalen wat je hoort via geluidsoverdracht door lucht en je kan bepalen wat je hoort via overdracht van geluid via het bot van de schedel. Een kattenverjager die je hoort of waaraan je last hebt op grotere afstand, veroorzaakt dit soort gehoor afwijkingen niet. Ook niet als de frequentie op 13 kHz staat afgesteld en de kattenverjager zich op redelijke afstand bevindt. Weet je zeker dat er sprake van een kattenverjager is ??

Veranderd door Wimpie44, 12 augustus 2013 - 12:50

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 augustus 2013 - 01:19

80 db(A) op 13 khz is wellicht onplezierig, maar dit gevaarlijk bij kortstondige blootstelling. Je moet er niet permanent in gaan zitten, maar een belasting van een uurtje oid kan geen kwaad.

Overigens is het in de regel niet zo dat je dezelfde toon blijft horen als die van het geluid dat een beschadiging veroorzaakte. Iedereen zal wel bekend zijn met piepende oren na een al te luid concert of discobezoek. Dat zijn vaak tonen die klinken als een paar kHz, maar de oorzaak kan best liggen in een enorme belasting met veel lagere frequentie (voor een woofer staan dansen oid).

Zoiets levert niet altijd permanente gehoorschade op, maar als je last krijgt van piepgeluiden in je oren na een of andere blootstelling aan hard geluid is dat in de regel wel een waarschuwing dat niet vaker te doen.
Victory through technology

luistervink

luistervink

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2013 - 21:17

In advertentie van het betreffende apparaat staat dat de kattenverjager overigens 140 decibel is. Ik heb geprobeerd met mijn eigen geluidsmeter het geluid op te meten. Vanaf de bron kwam er 110dB op de teller te staan. Mogelijk dat de batterijen van het apparaat niet helemaal vol geladen waren, daar waar het opgeladen wordt met zonne-energie.

Mijn geluidsmeter gaat tot circa 8,5KHz en de kattenverjager werkt vanaf 13KHz en kan in wezen de hogere tonen niet waarnemen. Verder kan ik een Mosquito niet horen die op 17KHz zit. Wanneer de kattenverjager op 17KHz ingesteld wordt kan ik die luid en duidelijk horen.

Veranderd door luistervink, 14 oktober 2013 - 21:18

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 oktober 2013 - 02:15

Dan zal er iets mis zijn met die kattenverjager. Toevallig ken ik de nederlandse importeur van de mosquito, en als die wordt afgesteld op 17 kHz komt er ook geen geluid (ver) onder de 17 kHz uit. Ter demonstratie stellen ze ze wel eens fors lager in, bijvoorbeeld op 12 kHz, zodat de afnemer kan horen wat degene die ze willen wegjagen hoort. Aangenaam is dat niet, maar bij juiste plaatsing ook niet gevaarlijk voor het gehoor.

Blijft de vraag een beetje hoe een kattenverjager op een nivo van 140 decibel komt. Indien gewogen in db(A) moet dat een bijzonder krachtig apparaat zijn. Indien niet gewogen zegt het getal niet zoveel - althans niet over hoe mensen het ervaren.

luistervink

luistervink

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2013 - 16:14

Advertentie waaruit blijkt dat het 140dB aan attack waves doet maken:

http://www.filedump....r1381328085.pdf

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2013 - 18:59

Tja, zoals ik al opmerkte: wat voor dB's?

dB is een logaritmische schaal om zaken met elkaar te vergelijken. Bij geluid is '0dB' de onderste grens waarbij een 'standaard mens' een bepaald frequentie nog kan waarnemen.

Tegenover de onderste gehoorgrens gemeten (A) is 140 dB een behoorlijk kabaal, wellicht vergelijkbaar met een rotje dat voor je voeten af gaat.

Maar bij 20 kHz is het een heel ander verhaal: 140 dB(A) vergt een enorme hoeveelheid energie, zo'n beetje tot op het punt dat ik me afvraag hoe veilig dat is voor de glazen op tafel ;)

Wimpie44

Wimpie44

• >250 berichten
  • 429 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2013 - 16:11

Een Mosquito heeft 2 standen: 17kHz en 13kHz.
De 13kHz stand wordt gebruikt om o.a. hangjongeren in de omgeving te voorkomen.
(dit wordt als argument in promo gebruikt).

Het meetprotocol van de Musquito wordt uitgebreid toegelicht.

De hamvraag is of de tonen die worden uitgezonden een puur sinus patroon hebben.
Is dit niet zo, dan ontstaan er hogere harmonische frequenties en som en verschil frequenties.

Veranderd door Wimpie44, 15 december 2013 - 16:14

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 december 2013 - 23:14

De 13kHz stand wordt gebruikt om o.a. hangjongeren in de omgeving te voorkomen.
(dit wordt als argument in promo gebruikt).

Is dat geen vergissing? want 13 kHz hoor ik nog prima, en de term "jongere" is op mij helaas al lang niet meer van toepassing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Wimpie44

Wimpie44

• >250 berichten
  • 429 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2013 - 15:09

Is dat geen vergissing? want 13 kHz hoor ik nog prima, en de term "jongere" is op mij helaas al lang niet meer van toepassing.

Van de website van de leverancier:
Als voorbeeld van meest recente model.

De frequentie van de standaard hoge toon is 17,6 kHz. (dit is tegen hangjongeren)

De frequentie voor de toon tegen groepen "jong en oud" is 8 kHz.

Dit zijn de gegevens van de nieuwe MK4 Mosquito met Multi-Age function.
"Een simpele, veilige goedaardige manier om vandalisme en anti-sociaal gedrag te voorkomen".

Bron:

Algemeen:
http://www.compounds...osquito-devices

MK4 model
http://www.compounds...osquito MK4.pdf

Links naar algemene info en testrapporten staan onderaan op de webpagina.
http://www.compounds...osquito-devices

Er zijn verschillende modellen, met verschillende opties.

W

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 december 2013 - 16:39

"Een simpele, veilige goedaardige manier om vandalisme en anti-sociaal gedrag te voorkomen".

Aha, fight fire with fire.

Wat heeft dit verder nog met wetenschap te maken?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

luistervink

luistervink

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2014 - 16:34

Hierbij specificatie van kattenverjager:

Hoge tonen honden en kattenverjager (max 200m²)

Ultrasonic Animalchaser - LS-937

Ultrasoon honden en kattenverjager

Kenmerken:
- bereik van maximaal 200m²
- 16 ~ 23kHz - max. 130dB
- afmeting 135x70mm
- spatwaterdicht
- werkt ook tegen herten en knaagdieren
- dier- en milieuvriendelijk

Geleverd inclusief netstroomadapter en stroomverlengkabel.

Opmerking: Kan vervelend zijn voor gevoelige kinderoortjes.

EAN-code: 4250019105036

Daarin zie ik 130dB staan. Als ik deze tabel er bij pak:

Geplaatste afbeelding

Lijkt mij acute gehoorschade?!

Er werd eerst ook nog eens geadverteerd dat het geluid niet hoorbaar zou zijn voor de mens. In deze zaak werd ik in het gelijk gesteld zie reclame code commissie:

https://www.reclamec...D=119582

Veranderd door luistervink, 01 januari 2014 - 16:37

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2014 - 17:10

[mod]Dit topic past beter in Optica en Akoestiek. Derhalve verplaatst.[/mod]
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2014 - 02:34

Specificaties van dit soort apparaten zijn vaag. dB is per definitie slechts een logaritmische verhouding. In de volksmond wordt met 'zoveel dB' eigenlijk altijd dB(A) bedoeld. Het mag duidelijk zijn dat dit soort kattenverjager geen 130 dB(A) produceert: afgezien van de ondraaglijke herrie zou het bij die frequenties enorm veel vermogen kosten zoveel geluid te maken. Dan zouden ze er een kerncentrale ipv netadapter bij moeten leveren.

Ik vermoed dat men hier een geluid bedoeld met even grote amplitude vergeleken met een geluid op 1 kHz met een aangenomen luidsterkte van 130 dB(A).

Qua gehoorschade wordt over het algemeen echter aangenomen dat iets dat je niet kunt horen ook niet schadelijk voor het gehoor is - iets dan van toepassing zou zijn op een dergelijk 'hard' geluid met een frequentie van zeg 50 kHz. Het gebied tussen 15 en 20 kHz zit echter nogal 'op de rand' wat hoorbaarheid betreft: jongeren zullen het veelal een stuk beter horen dan ouderen, maar in zo'n geval zou ik ook denken dat jongeren er gehoorschade door kunnen oplopen als het luid genoeg is.

Overigens is er wel weer een verschil tussen schadelijk en irritant. Het geluid van zo'n mosquito is bloedirritant als je de frequentie verlaagt tot voor iedereen hoorbare waarden, ook als het volume beperkt blijft tot een nivo waarbij er geen gehoorschade op zal treden.

luistervink

luistervink

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2014 - 14:52

Hier staat ook iets over het betreffende toestel:

http://www.knalltrau...Lautstaerke.htm

Heeft iemand ook wetenschappelijke onderzoeken van ultrasoon/hoogfrequente geluiden en de invloed op de mens?

Veranderd door luistervink, 02 januari 2014 - 14:52

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures