[scheikunde] Nog een chemische berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 81

Nog een chemische berekening

Hallo allemaal,

Ook bij deze chemische berekening kom ik er niet uit. Wie kan mij vertellen wat ik fout doe?

Alvast bedankt!

Ammoniak, NH3(g), wordt gemaakt door ammonia, NH3(aq), te verwarmen, zodat het opgeloste gas uit de oplossing gaat. U wilt 5,0 dm³ ammoniakgas hebben bij p=p0, en t= 273 K.

a. Schrijf de dichtheid van ammoniak op (BINAS tabel 12).

0,77 kg m³



b. Bereken hoeveel mL 13,4 M amminiakoplossing u dan moet verhitten.

n(NH3)= c x V = 13,4 mol l-1 x 5,0L (dm³) = 67 mol

De molaire massa van ammoniak: M(NH3)= 17,03 g mol-1

m(NH3)= M x n = 17,03 g mol-1 x 67 mol = 1141 g

0,77 kg m³ = 0,77 g dm³

V(NH3)= m : p = 1141 g : 0,77 g dm³ = 1481 dm³ = 1481 L =

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Nog een chemische berekening

Janine230788 schreef: do 04 jul 2013, 19:13
b. Bereken hoeveel mL 13,4 M amminiakoplossing u dan moet verhitten.
er zit dus 13,4 mol ammonia in 1 L ammoniak
n(NH3)= cxV= 13,4 mol L-1 x 5,0L (dm³) = 67 mol
hier zit je fout. Je gaat wat te blindelings met formules aan het werk. Die twee liters zijn niet liters van hetzelfde spul.

stel bijvoorbeeld dat je het over een siroop hebt met 150 g suiker per liter siroop, en dat ga je dan vermenigvuldigen met 5 liter suiker :? ... pourquoi?

Je noteert overigens heel netjes je eenheden in je berekeningen, compliment. Maar houd er in de stoichiometrie rekening mee dat er in één sommetje sprake kan zijn van meerdere betekenissen van die liter (of mol, of gram, of whatever) . Absoluut zinvol om er dus ook de stof bij te schrijven waarop die liter, mol of gram betrekking heeft.

want je kunt in een berekening een liter ammoniakoplossing niet wegdelen tegen een liter ammoniakgas.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 81

Re: Nog een chemische berekening

Aan de hand van je voorbeeld begrijp ik wat ik fout heb gedaan, maar ik heb geen idee hoe ik het wel moet doen.

Zou je me op weg kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Nog een chemische berekening

Bedenk dat 1 mol gas bij p = p0 en t = 273 K een volume heeft van 22,4 dm³, dus hoeveel mol ammoniakgas bevindt zich dan in 5 dm³ ammoniakgas? Hoeveel mililiter ammoniakoplossing heb je dus nodig om 5 dm³ ammoniakgas te krijgen?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Nog een chemische berekening

Laat je formules nou eens gewoon even varen. Dit zijn brugklasniveau redactiesommetjes, veelal aangaande percentages en verhoudingen, met een groter of kleiner scheutje 4e-jaars middelbaar natuur- en scheikunde. Dat bedoel ik niet denigrerend richting jou, maar wil ik alleen zo "blunt" even stellen in de hoop dat je leert dóór dat zo moeilijkmakend vernisje heen te gaan kijken en dat simpele sommetje onder dat vernisje gaat zoeken én zien.....

1 L ammoniakgas, hoeveel mol NH3 bevat dat?

1 L ammoniakoplossing, hoeveel mol NH3 bevat dat?

Hoeveel liter ammoniakoplossing bevat dus evenveel NH3 als 1 L ammoniakgas ?

Hoeveel liter ammoniakoplossing heb je dus nodig voor 5 L ammoniakgas ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 81

Re: Nog een chemische berekening

mathfreak schreef: do 04 jul 2013, 20:45
Bedenk dat 1 mol gas bij p = p0 en t = 273 K een volume heeft van 22,4 dm³, dus hoeveel mol ammoniakgas bevindt zich dan in 5 dm³ ammoniakgas? Hoeveel mililiter ammoniakoplossing heb je dus nodig om 5 dm³ ammoniakgas te krijgen?
1 mol ammoniakgas heeft een volume van 22,4 dm³

1 x 5 : 22,4 = 0,22

In 5 dm³ zit 0,22 mol

De molaire massa van ammoniak: M(NH3)= 17,03 g mol-1

m(NH3)= M x n = 17,03 g mol-1 x 0,22 mol = 3,7 g

V(NH3)= m : p = 3,7 g : 0,77 g dm³ = 4,8 dm³ = 4,8 L = 4800 mL

Ik weet dat het niet klopt, maar ik weet niet wat ik fout doe.
Jan van de Velde schreef: do 04 jul 2013, 20:48
Laat je formules nou eens gewoon even varen. Dit zijn brugklasniveau redactiesommetjes, veelal aangaande percentages en verhoudingen, met een groter of kleiner scheutje 4e-jaars middelbaar natuur- en scheikunde. Dat bedoel ik niet denigrerend richting jou, maar wil ik alleen zo "blunt" even stellen in de hoop dat je leert dóór dat zo moeilijkmakend vernisje heen te gaan kijken en dat simpele sommetje onder dat vernisje gaat zoeken én zien.....

1 L ammoniakgas, hoeveel mol NH3 bevat dat?

1 L ammoniakoplossing, hoeveel mol NH3 bevat dat?

Hoeveel liter ammoniakoplossing bevat dus evenveel NH3 als 1 L ammoniakgas ?

Hoeveel liter ammoniakoplossing heb je dus nodig voor 5 L ammoniakgas ?
Ik begrijp wat je bedoelt, maar helaas zie ik het simpele sommetje niet. Zoals je hierboven ziet, heb ik toch weer gebruik gemaakt van mijn formules. Maar ik kom er niet uit.



1 L ammoniakgas, hoeveel mol NH3 bevat dat? 13,4 mol

1 L ammoniakoplossing, hoeveel mol NH3 bevat dat? Is dat ook 13,4 mol?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Nog een chemische berekening

1 mol ammoniakgas heeft een volume van 22,4 dm³
dat was de stap met het natuur/scheikundescheutje ;)
1 x 5 : 22,4 = 0,22

In 5 dm³ zit 0,22 mol
dat is groep 8 basisschool (ja, zo simpel kan dit zijn) :D
De molaire massa van ammoniak: M(NH3)= 17,03 g mol-1

m(NH3)= M x n
je gaat nu naar grammen rekenen (zonder enige aanleiding). Forget the bloody formulas :evil:

terug naar de brugklas:

je hebt 0,22 kg suiker nodig

je hebt emmers met in elke emmer 13,4 kg suiker

Hoeveel emmers heb je nodig voor je 0,22 kg suiker? (brugklaswerk, verhoudingssommetje ;) )

je hebt 0,22 mol NH3 nodig

je hebt een ammoniakoplossing met 13,4 mol NH3 per liter

Hoeveel liters oplossing heb je nodig voor je 0,22 mol NH3 (de "stoichiometrie"-equivalent van datzelfde brugklassommetje :exc: )

Nogmaals, denk even door die scheikundekreten heen om het onderliggende brugklasrekensommetje te zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 81

Re: Nog een chemische berekening

Ik was dus redelijk op de goede weg totdat ik weer met formules begon te goochelen.

je hebt 0,22 mol NH3 nodig

je hebt een ammoniakoplossing met 13,4 mol NH3 per liter

Hoeveel liters oplossing heb je nodig voor je 0,22 mol NH3

In 1 liter zit dus te veel mol, dus dan heb je minder dan 1 liter nodig.

0,22 x 1 : 13,4 = 0,02 liter ???

Dat kan toch nooit kloppen...hoe kan je daar nou 5,0 dm³ ammoniakgas van krijgen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Nog een chemische berekening

Goed dat je je dat afvraagt, altijd controleren op logica.

Maar bijvoorbeeld met 1 liter vloeibaar water maak je ruim 1300 liter verzadigde waterdamp, da's nou eenmaal een principieel verschil tussen vloeistoffen en gassen, de afstand tussen de moleculen.

16 mL (0,02 L) ammonia van 13,4 mol/L is inderdaad genoeg voor 5 L ammoniakgas.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 81

Re: Nog een chemische berekening

Nogmaals super bedankt voor je geduldige reacties!

Ik heb nog een laatste vraag hoe kom je van 0,02 L bij 16 mL. Ik zou 20 mL denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nog een chemische berekening

Afrondingsfouten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Nog een chemische berekening

vraag is eerder hoe jij aan 20 mL komt?

0,22 mol : 13,4 mol/L = 0,0164179.... L

Ik meende dat je simpelweg had afgerond vanwege significanties of zo. Maar gezien je gegevens in minimaal 2 significante cijfers lijkt me 16 mL wel een goed antwoord.

Hoe dan ook, bij de volgende oefening éérst eens op zoek naar dat simpele verhoudingssommetje. In veel gevallen kom je er als je op een of andere manier eerst naar de hoeveelheden in mol weet te rekenen. Zie maar in de twee oefeningen van vanavond.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 81

Re: Nog een chemische berekening

Dat was inderdaad een goede vraag. Ik geef de lange, vermoeiende dag aan scheikunde werken de schuld haha.

Bedankt voor de tip :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Nog een chemische berekening

Als je het moeilijker maakt dan nodig wordt het inderdaad vermoeiend.... ;)

Morgen , mét een fris hoofd en zónder overbodige formules, gewoon redenerend op zoek naar de simpele sommetjes achter het vernisje scheikunde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 81

Re: Nog een chemische berekening

Voor degene die dezelfde vraag moeten beantwoorden of op dit onderwerp zoeken, het antwoord 16 mL is niet het goede antwoord. Dit komt door een verschillende manier van uitrekenen/afronden.

Reageer