dimmer aansturen door lichtsensor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 64

dimmer aansturen door lichtsensor

Hallo,

Ik heb een donkere woonkamer met TL-buis daglichtlampen om toch het idee te hebben dat er licht in de woonkamer komt. Ik kan de daglichtlampen dimmen. Ik wil dat dit nu automatisch gebeurt door aansturing van een lichtsensor die buiten hangt (of binnen voor het raam). Zodat als het buiten donder word, de lampen in mijn woonkamer ook minder fel gaan branden. En als het in de ochtend licht word de lampen ook weer langzaam feller gaan branden. Welke apparatuur kan ik hier het best voor aanschaffen en hoe sluit ik dit aan?

Ik hoor graag ideeen of oplossingen.

Groeten

Berichten: 12.262

Re: dimmer aansturen door lichtsensor

Zoiets bouwen lijkt me niet moeilijk als je de electronica zelf in elkaar zet, maar of het kant en klaar te koop is, is nog maar de vraag.

Er bestaan wel systemen die de helderheid baseren op het tijdstip van de dag, waarbij de lampen binnen dus niet feller gaan schijnen als de zon even doorbreekt oid. Voor consumenten heb ik ze overigens nooit gezien, wel voor kantoren, winkelcentra en installaties van dergelijk formaat.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: dimmer aansturen door lichtsensor

Volgens mij kom je dan op zulke systemen uit: http://hollandlamp.nl/lichtregelsysteem ... 70102.html

Je kunt die op de TL klikken (zodat je meet op de plaats waar je ook verlichting wilt hebben). Vervolgens moet je die volgens mij aansluiten op de armatuur. Hoe dat precies zit weet ik niet, ben geen elektrotechnicus. :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: dimmer aansturen door lichtsensor

Ah, dat bestaat dus wel :)

Je moet er wel speciale ballasten voor hebben, met een aansturing voor de helderheid. Dat is een signaal tussen 1 en 10 volt (van uit tot 100%), en deze sensor levert dat signaal op basis van helderheid buiten.

Iets als deze: http://www.ecat.lighting.philips.com/l/ ... roductList (even zoeken welke lamp je precies hebt uiteraard).
Victory through technology

Berichten: 1

Re: dimmer aansturen door lichtsensor

Beste Kcavia,
 
Ik ben ook op zoek naar een soortgelijk systeem die zichzelf dimt. Heb jij hier destijds wat op gevonden?
 
Graag hoor ik van je.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: dimmer aansturen door lichtsensor

Ik heb kortgeleden een paar TL armaturen in handen gehad waar zo'n systeem in zat
Er zit een EVSA in van Philips, type ETC 236 R/04.
Op de 10V aansluiting zat een sensor die naar beneden keek, naar het verlichte werkvlak. De sensor was een LDR.

Reageer