Napoleon, Caesar, Hitler allemaal hetzelfde?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 78

Napoleon, Caesar, Hitler allemaal hetzelfde?

Iedereen zie wereld leiders van vroeger als dictators en moordenaars...Hitler ben ik het dan ook wel mee eens maar dat was gewoon een zieke geest maar Napoleon en Caesar zijn toch de beste die de wereld wensen kon
Maar, wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen.-Romeinen 15:1

Berichten: 7

Re: Napoleon, Caesar, Hitler allemaal hetzelfde?

Iedereen zie wereld leiders van vroeger als dictators en moordenaars...Hitler ben ik het dan ook wel mee eens maar dat was gewoon een zieke geest maar Napoleon en Caesar zijn toch de beste die de wereld wensen kon


Onze huidige wereld of de wereld van de veroverde volkeren?

Wij kijken namelijk naar de wereld zoals die is ingedeeld door bijv. Ceasar en van hem is bekend dat zijn veldtochten door hem beschreven zijn, dat houd in dat de vijand altijd barbaars en wreed was.

Was dat ook niet het verhaal van Hitler of Bush?
Als eens wist wat ik weet dan weet je dat.

Berichten: 34

Re: Napoleon, Caesar, Hitler allemaal hetzelfde?

Iedereen ziet wereldleiders van vroeger als dictators en moordenaars...Hitler ben ik het dan ook wel mee eens maar dat was gewoon een zieke geest maar Napoleon en Caesar zijn toch de beste die de wereld wensen kon
Alleen het feit dat de wereld zich op een aantal punten gericht heeft conform de ordening die Caesar en Napoleon aanbrachten, maakt nog niet dat ons - de wereld- hiermee het best mogelijke is overkomen.

Wellicht hadden wij nu zonder de genoemden c.q. hun ordeningen wel veel gelukkiger, voorspoediger etc geleefd. Alleen een beschouwing hieromtrent is even onzinnig en subjectief als Caesar en Napoleon tot ultieme weldoeners te bombarderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Napoleon, Caesar, Hitler allemaal hetzelfde?

Niet helemaal hetzelfde onderwerp, maar inspelend op dit topic:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=10719
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 34

Re: Napoleon, Caesar, Hitler allemaal hetzelfde?

Wel humor om met een motto als "Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita" naar lichamelijke kenmerken te verwijzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Napoleon, Caesar, Hitler allemaal hetzelfde?

Wel humor om met een motto als "Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita"  naar lichamelijke kenmerken te verwijzen.


Kunt u een vertaling verstrekken? 8) (pb)

De link die ik postte is een topic dat niet door mij is gestart, maar ik wist nog dat het ter sprake is geweest, daarom postte ik het.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 299

Re: Napoleon, Caesar, Hitler allemaal hetzelfde?

Een dictatuur ontstaat steeds uit chaos.

Hitler heeft geprofiteerd van de chaos in Duitsland na de rode revolutie die WOI beëindigde.

Napoleon bracht orde in de chaos van de uit de hand gelopen Franse revolutie, die volkomen stuurloos was geworden.

Het Rome van Caesar was een republiek die zichzelf overleefd had. De druk van het plebs, de opkomende macht van nieuwe rijken, het afkalven van de macht van de patriciërs. Rome van chaos.

Vanuit dat standpunt is er inderdaad weinig verschil.

Ze waren bovendien alle drie, en reken er ook maar Stalin bij,(4 dus) klein van gestalte en duidelijk sexueel gefrustreerd.

Caesar was homofiel, Napoleon had een ziekelijke sexdrang en -behoefte, Hitler was misvormd in zijn genitaliën. Er zijn schrijvers die beweren dat Stalin impotent was.

De combinatie van sociale chaos en persoonlijke frustratie is blijkbaar een zeker voedingsbodem voor dictaturen.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Napoleon, Caesar, Hitler allemaal hetzelfde?

Dorus schreef:Ze waren bovendien alle drie, en reken er ook maar Stalin bij,(4 dus)  klein van gestalte en duidelijk sexueel gefrustreerd.

Caesar was homofiel, Napoleon had een ziekelijke sexdrang en -behoefte, Hitler was misvormd in zijn genitaliën. Er zijn schrijvers die beweren dat Stalin impotent was.

De combinatie van sociale chaos en persoonlijke frustratie is blijkbaar een zeker voedingsbodem voor dictaturen.
Ik heb niet de indruk dat Caesar nou echt gefrustreerd was door zijn 'homoseksualiteit'. Sterker nog, dat was hij niet, hij was bi-seksueel. Iets dat in zijn tijd als volkomen normaal werd beschouwd en pas in later tijden als 'fout' is bestempeld.

Stalin had inderdaad moeite met relaties met vrouwen, maar impotent kan hij niet geweest zijn gezien het feit dat hij wel degelijk voor nageslacht heeft gezorgd.

Bij Hitler heeft het ontbreken van een testikel niet in de weg gestaan bij een verhouding met Eva Braun, ondanks het feit dat die relatie als a-seksueel beschouwd kan worden.

Van Napoleon ken ik de achtergronden te slecht om daar op in te gaan.

Wat je wel kan zeggen dat bovengenoemde vier een totaal gebrek aan empathie hadden, waardoor niet alleen enig medeleven met andere mensen ontbrak maar ook het vermogen lief te hebben en een langdurige relatie op te bouwen.

Eelco

Berichten: 34

Re: Napoleon, Caesar, Hitler allemaal hetzelfde?

Wereld leider van vroeger waren per definitie dictators of iets wat daar op leek, simpel en alleen omdat de huidige democratische bestuursvormen nog niet bestonden (ja ja de Grieken en Romeinen waren onze voorlopers)

(démos=volk en kratein=regeren)

Het volk echter wat "regeerde" was de slechts intellectuele bovenlaag.

Wat betreft de meer recente geschiedenis; er zijn ook tal van wereldleiders te noemen die geen dictator waren evenmin als iedere dicator een wereldleider was.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Napoleon, Caesar, Hitler allemaal hetzelfde?

Dorus en EelcoStorm, gelieve ontopic te blijven, en bestaat al een onderwerp over de eventuele misvormingen die sommige wereldleiders/dictators hadden.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 299

Re: Napoleon, Caesar, Hitler allemaal hetzelfde?

Inderdaad, mijn posting hoorde onder een andere topic.

Foutje! Even Apeldoorn bellen.... :wink:

Wat deze topic betreft: ik heb er geen bewijzen van, maar heb wel ergens gelezen dat een belangrijk aantal 'ersatzproducten' die wij nu volkomen normaal vinden, tijdens WOII in Duitsland zijn geboren. Synthetische oliën bv. zouden uit die tijd stammen.

Of dat nu een prestatie is die cultuurhistorisch kan vergeleken worden met bv. de Juliaanse kalender of de Code civil, is wat anders.

edit mod(Lala): Kheb je posts even samengevoegd, leest wat makkelijker :wink:
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Reageer