Transformatie vectoren?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Transformatie vectoren?

Goedemiddag allemaal,

Voor mijn wetenschappelijke stage wil ik iets berekenen, maar ik kom er niet uit. Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen.

Voor mijn onderzoek maak ik gebruik van een modelhoofd waar ik virtuele drains in plaats. Uiteindelijk heb ik dus een 3D hoofd met verschillende trajecten het hoofd in. Aan het hoofd zit een coordinatenstelsel gekoppeld, dus als het hoofd gedraaid zou worden draait het stelsel mee. Elk punt in het hoofd heeft dus vaste x,y,z-coordinaten.

Bijgaand wilde ik een tekening sturen, maar de afbeelding is te groot.

Ik heb dus een hoofdtraject (1) en verschillende andere trajecten die in verschillende dieptes en in verschillende graden afwijken van het hoofdtraject. Stel ik maak een vlak loodrecht op het eindpunt van het hoofdtraject (dit vlak ligt dus schuin in het hoofd), met het eindpunt van het hoofdtraject als oorsprong van het vlak (de cirkel is in werkelijkheid dus een doorsnede van het hoofd). Ik wil nu op dit vlak intekenen waar de eindpunten van de andere trajecten zouden liggen op het vlak ten opzichte van het hoofdtraject.

De coordinaten van het eindpunt van het hoofdtraject zijn (0.42, -20.25, -77.18) en de coordinaten van alle andere trajecten heb ik ook. De coordinaten van de doorsnede heb ik ook, namelijk: maximale punt van de voorzijde (-3.26, -43.80, -130.35), maximale punt van de rechterzijde (67.82,-134.72,-102.29), maximale punt van de onderkant (3.80, -188.07, -29.95) en maximale punt van de linkerzijde (-64.00,-106.72, -52.80).

Kan iemand mij helpen om de x en y coordinaten te bereken van de projecties van de eindpunten van de trajecten ten opzichte van het hoofdtraject, zodat ik deze kan intekenen? Ik dacht dat ik het zelf kon doen m.b.v. vectoren en dergelijke, maar ik kom er niet uit.

Dank!

Reageer