Springen naar inhoud

Open of vlak heelal?

• Log in om te kunnen reageren

The Taffer

The Taffer

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2013 - 10:59

Ik heb een kleine redenering gemaakt (weet nog niet zoveel over het heelal, dus ik kan er helemaal naast zitten):

Sterrenstelsels - of liever, lokale groepen en superclusters - trekken elkaar aan ten gevolge van de onderlinge aantrekkingskracht G, die afhankelijk is van hun massa's LaTeX en LaTeX en hun onderline afstand r:
LaTeX .

Als 2 clusters zich verder van elkaar bevinden, wordt hun aantrekkingskracht automatisch kleiner.

Mijn redenering is, dat hierdoor hun snelheid hierdoor steeds minder negatief beïnvloed wordt:
LaTeX wordt groter LaTeX wordt ook groter over steeds gelijke tijdsintervallen LaTeX open heelal.

Maar, dan werk je met tijdsintervallen en het lijkt me ook wel logisch dat, als we gewoon 2 punten nemen, dus zodat r en t toenemen, deze snelheid constant is LaTeX vlak heelal.

Wil iemand z'n mening eens geven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3054 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juli 2013 - 15:28

Om te beoordelen of twee objecten in de lege ruimte gebonden zijn moet je hun snelheidsverschil vergelijken met de ontsnappingsssnelheid. Ik kan me voorstellen dat de toevallige snelheidsverschillen tussen bijvoorbeeld twee melkwegstelsels soms groter zijn dan die ontsnappingssnelheid. Maar als de twee objecten zich middenin een wolk van veel soortgelijke objecten bevinden, met een vrije weglengte kleiner dan de afstand naar de rand, dan is het onzeker of ze ontsnappen. Het aantal gebonden objecten van de wolk zal wel exponentieel afnemen met een bepaalde halfwaardetijd.

Het verdamp-tempo van zulke wolken zegt niets over de vlakheid/openheid van het veel grotere heelal.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures