Open of vlak heelal?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 27

Open of vlak heelal?

Ik heb een kleine redenering gemaakt (weet nog niet zoveel over het heelal, dus ik kan er helemaal naast zitten):

Sterrenstelsels - of liever, lokale groepen en superclusters - trekken elkaar aan ten gevolge van de onderlinge aantrekkingskracht G, die afhankelijk is van hun massa's
\(m_1\)
en
\(m_2\)
en hun onderline afstand r:
\(G=\frac{m_1\cdot m_2}{r^2}\)
.

Als 2 clusters zich verder van elkaar bevinden, wordt hun aantrekkingskracht automatisch kleiner.

Mijn redenering is, dat hierdoor hun snelheid hierdoor steeds minder negatief beïnvloed wordt:
\(r=\sqrt{\frac{m_1\cdot m_2}{G}}\)
wordt groter
\(\Rightarrow v=\frac{r}{t}\)
wordt ook groter over steeds gelijke tijdsintervallen
\(\Rightarrow\)
open heelal.

Maar, dan werk je met tijdsintervallen en het lijkt me ook wel logisch dat, als we gewoon 2 punten nemen, dus zodat r en t toenemen, deze snelheid constant is
\(\Rightarrow\)
vlak heelal.

Wil iemand z'n mening eens geven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Open of vlak heelal?

Om te beoordelen of twee objecten in de lege ruimte gebonden zijn moet je hun snelheidsverschil vergelijken met de ontsnappingsssnelheid. Ik kan me voorstellen dat de toevallige snelheidsverschillen tussen bijvoorbeeld twee melkwegstelsels soms groter zijn dan die ontsnappingssnelheid. Maar als de twee objecten zich middenin een wolk van veel soortgelijke objecten bevinden, met een vrije weglengte kleiner dan de afstand naar de rand, dan is het onzeker of ze ontsnappen. Het aantal gebonden objecten van de wolk zal wel exponentieel afnemen met een bepaalde halfwaardetijd.

Het verdamp-tempo van zulke wolken zegt niets over de vlakheid/openheid van het veel grotere heelal.

Reageer