Springen naar inhoud

Impuls kwantum kan niet variabel zijn?

• Log in om te kunnen reageren

entropy

entropy

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2013 - 00:33

Ik snap het volgende niet: Als de impuls p van een kwantum p=mv is, en de massa m van het kwantum is constant en de snelheid v=c, dan kan de impuls toch niet variabel zijn?

Edit: In dit geval bedoel ik natuurlijk het foton!

Veranderd door entropy, 07 juli 2013 - 00:35

De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juli 2013 - 00:49

Ik snap het volgende niet: Als de impuls p van een kwantum p=mv is, en de massa m van het kwantum is constant en de snelheid v=c, dan kan de impuls toch niet variabel zijn?

Waarom zou de impuls variabel zijn? Ze is onzeker, omdat ook v en m onzeker zijn.

Als dit trouwens over een foton gaat, dan kun je deze benadering niet gebruiken. Je moet namelijk kijken naar de relativistische impuls van een deeltje, 't is t zeggen:
Geplaatste afbeelding
Voor een foton is de formule voor de impuls dus: Geplaatste afbeelding aangezien de massa 0 is, en dus px, py en pz nul zijn.
M.a.w. de onzekerheid van de impuls is gelinkt aan de onzekerheid op de energie voor een foton.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

entropy

entropy

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2013 - 09:37

Sorry, ik had even wat research moeten doen. Ik dacht er gisteren over na en zag vandaag dat de impuls van een foton natuurlijk van zijn golflengte afhangt.

Maar kan een kwantum anders dan een foton de lichtsnelheid hebben? En zo ja, wat is dan zijn impuls?

De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures