Impuls kwantum kan niet variabel zijn?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 234

Impuls kwantum kan niet variabel zijn?

Ik snap het volgende niet: Als de impuls p van een kwantum p=mv is, en de massa m van het kwantum is constant en de snelheid v=c, dan kan de impuls toch niet variabel zijn?

Edit: In dit geval bedoel ik natuurlijk het foton!
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Impuls kwantum kan niet variabel zijn?

entropy schreef: zo 07 jul 2013, 01:33
Ik snap het volgende niet: Als de impuls p van een kwantum p=mv is, en de massa m van het kwantum is constant en de snelheid v=c, dan kan de impuls toch niet variabel zijn?
Waarom zou de impuls variabel zijn? Ze is onzeker, omdat ook v en m onzeker zijn.

Als dit trouwens over een foton gaat, dan kun je deze benadering niet gebruiken. Je moet namelijk kijken naar de relativistische impuls van een deeltje, 't is t zeggen:

Afbeelding

Voor een foton is de formule voor de impuls dus: Afbeelding aangezien de massa 0 is, en dus px, py en pz nul zijn.

M.a.w. de onzekerheid van de impuls is gelinkt aan de onzekerheid op de energie voor een foton.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 234

Re: Impuls kwantum kan niet variabel zijn?

Sorry, ik had even wat research moeten doen. Ik dacht er gisteren over na en zag vandaag dat de impuls van een foton natuurlijk van zijn golflengte afhangt.

Maar kan een kwantum anders dan een foton de lichtsnelheid hebben? En zo ja, wat is dan zijn impuls?
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Reageer