Hulp gevraagd bij recoden variabelen SPSS

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Hulp gevraagd bij recoden variabelen SPSS

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en eerlijk gezegd niet al te best met SPSS.

Voor het afronden van mijn master moet ik een onderzoek doen en ik wil

nu gaan analyseren. Ik heb data waarvan de variabelen tekst zijn, maar deze

moeten omgezet worden naar cijfers zodat ik deze kan analyseren. Bijvoorbeeld

"geheel" moet "1" worden. Nu heb ik van mijn begeleider een syntax voorbeeld

gekregen, maar het lukt me niet om deze werkende te krijgen. De syntax ziet er

ongeveer als volgt uit:

RENAME VARIABLES

(@1.Somberheid

@2.Pessimisme

......... etcetera

@21.Verliesvan = BDI1 TO BDI21).

EXECUTE.

VARIABLE LABELS BDI1 'Somberheid, verdriet'.

RECODE BDI1 ('Ik voel me niet somber' = '0') ('Ik voel me een groot deel van de tijd somber' ='1') ( 'Ik ben de hele tijd somber' = '2') ('Ik ben zó somber of ongelukkig dat ik het niet verdragen kan' = '3').

EXECUTE.

ALTER TYPE BDI1 (F2.0).

************************

Wanneer ik de syntax probeer uit te voeren krijg ik echter errors. Tevens moet ik

voor overige dat ook de variabelen recoden, maar ik weet niet hoe (ben ook niet goed met syntax).

Is er iemand die mij kan/wil helpen? Dat zou heel erg fijn zijn.

Alvast bedankt!!

Mvg, Ronan

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hulp gevraagd bij recoden variabelen SPSS

Opmerking moderator

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 38

Re: Hulp gevraagd bij recoden variabelen SPSS

Met syntax werken is nogal foutgevoelig, dus je kan het ook met de hand proberen. Dat gaat het makkelijkst als volgt:

Transform>Recode Dan zie je twee opties: "Recode into same variables" en " Recode into different variables" .

Bij de eerste optie worden je waarden direct vervangen en ben je je oude waarden dus kwijt. Bij de tweede opties wordt achteraan het bestand een nieuwe kolom gevormd met de nieuwe waarden en blijft de oude kolom bestaan.

Als je op 1 van de twee klikt, sleep je de variable die je wilt veranderen in het grote, witte vlak. In het vlak waar " Name:" boven staat, vul je, als je dat wilt, een nieuwe naam in. Klik dan op " Old and New Values" . In het scherm dat nu verschijnt, vul je steeds 1 oude waarde in en vul je aan de rechter kant de vervangende waarde in. Na elk paar klik je op " Add". Als je ze allemaal zo af bent gegaan, klik je op " Continue" en dan op OK. (Of ook nog op Save, als je de syntax wilt bewaren.)

Hoop dat je er wat aan hebt!

Reageer