Springen naar inhoud

Functie diode bij inductie: diodebrugcel

• Log in om te kunnen reageren

NaSc

NaSc

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2013 - 14:25

Hallo allemaal!
Ik ben mijn staatsexamen natuurkunde aan het voorbereiden en een van de onderwerpen is inductie.
Een deel van de stof gaat over een diodebrugcel.
Helaas is dit een term die ik nergens terug kan vinden, dus kan iemand mij helpen met het begrijpen van het nut van een diodebrugcel bij het gelijkrichten van een wisselstroom die ontstaan is uit inductie?
Ik weet dat een diode stroom doorlaat in een richting en in de andere niet. Ik zie echter niet hoe dan voorkomen dan worden dat de stroom in de doorlaatrichting niet constant verandert. Zou je nu namelijk niet een halve sinus moeten zien? Namelijk de positieve helft?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5378 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juli 2013 - 14:43

Bij enkelzijdige gelijkrichting krijg je wat jij beschrijft, maar er is ook dubbelzijdige gelijkrichting mogelijk, zoek eens op gelijkrichterbrug:

brugcel.jpg

Loop per diode de sper en doorlaat voor een wisselspanning even door voor inzicht. Deze dubbelzijdige gelijkrichter maakt van een AC spanning een DC rimpelspanning. Meestal wordt er nog een afvlakelco over de uitgang gezet om de rimpelspanning om te zetten in een min of meer vlakke gelijkspanning.

Veranderd door Michel Uphoff, 07 juli 2013 - 14:48

Motus inter corpora relativus tantum est.

NaSc

NaSc

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2013 - 20:01

Ah, met zoeken op gelijkrichterbrug kom ik inderdaad verder!
Ik heb er even goed naar gekeken en ik ben er volgens mij uit.
Hartstikke bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures