Azijnzuur en natriumhypochloriet. Ben ik correct?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Azijnzuur en natriumhypochloriet. Ben ik correct?

Hey allemaal,

Ik dacht: het is vakantie, laten we eens wat chemie doen. Dus ik dacht waterstofhypochloriet te maken door azijnzuur met bleekloog te laten reageren. Hier is mijn beredenering:

Percentage azijnzuur in azijn: 7%

Percentage Natriumhypochloriet in bleekloog: 15%

Molaire massa azijnzuur: 60,1 g/mol

Molaire massa Natriumhypochloriet: 74,4 g/mol

dissociatiereactie van azijnzuur in water: CH3COO- + H+

dissociatiereactie van natriumhypochloriet in water: Na+ + OCl-

stoffenvergelijking: 1 NaOCl + 1 CH3COOH -> 1 CH3COONa + 1 HOCl

De gevormde stoffen zijn dus natriumacetaat en waterstofhypochloriet.

In 1 liter water is 0,07 liter azijnzuur in opgelost. 0,07 liter = 7 cm³. De dichtheid van azijnzuur is 1,0492 g/cm³. Dus zit er 7,344 gram azijnzuur in 1 liter azijn.

De molaire concentratie is: 0,12 mol/l

in 1 liter water is 0,15 liter natriumhypochloriet opgelost. 0,15 = 15cm³. De dichtheid van natriumhypochloriet is 1,2 g/cm³. Er zit dus 18 gram natriumhypochloriet in 1 liter bleekloog.

De molaire concentratie is: 0,24 mol/l

Dus: 1 deel bleekloog reageert met 2 delen azijn.

Ik had gehoord dat bij deze reactie ook chloorgas vrijkomt. Deze is helemaal niet te vinden in mijn reactie. Ben ik correct?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Azijnzuur en natriumhypochloriet. Ben ik correct?

Allereerst: nog even wachten met proberen tot je precies weet wat de gevaren zijn.... En dan opnieuw kijken of je dit wilt doen.

Stel je voor dat je vier ionen hebt in twee oplossingen: een oplossing van AB en een oplossing van CD. Als je die twee mengt krijg je een oplossing waarin alle vier de ionen zitten, dus A, B, C, en D, elk met hun eigen lading. Je krijgt alleen AD of BC daaruit als die zouten niet of niet goed genoeg oplossen.

Je kunt de oplossingen en reacties beter helemaal los schrijven: wat gebeurt er als je AB in water oplost? En CD? En wat gebeurt er als je die twee oplossingen bij elkaar gooit?

In dit specifieke geval speelt er ook nog dat hypochloriet in een zure oplossing niet stabiel is, en dus inderdaad het giftige chloorgas vrijkomt.

Zoek de wikipediapagina maar eens op voor hypochloriet, daar wordt dit proces beschreven.

Berichten: 7

Re: Azijnzuur en natriumhypochloriet. Ben ik correct?

Dus eigenlijk word het gewoon een soep van ionen. Stel dat ik er ijzer zou in leggen zouden er zoveel verschillende zouten vormen dat het eigenlijk gewoon waardeloos is.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Azijnzuur en natriumhypochloriet. Ben ik correct?

Een "soep van ionen" is een hele goede beschrijving. Maar die "zouten" zitten daar dus niet als eenheid in.

Een stapje verder is dat sommige ionen in die soep heel graag in paren bij elkaar blijven. Samen vormen die een zout dat slecht oplost. Dus als er van dat soort paren in je soep zitten, dan krijg je een neerslag. Met ijzer zul je dat tegen kunnen komen, met keukenzout en azijn niet zo gauw.

Berichten: 7

Re: Azijnzuur en natriumhypochloriet. Ben ik correct?

Hartelijk dank,

Je hebt me een stuk slimmer gemaakt en euh.. Ik denk dat ik toch geen waterstofhypochloriet ga maken ;)

Berichten: 35

Re: Azijnzuur en natriumhypochloriet. Ben ik correct?

Door toevoeging van een zwak zuur, in dit geval azijnzuur, aan een zwakke base als CLO- ontstaat er een evenwicht waarbij wat HClO en CH3COO- gevormd wordt.

Omdat HClO instabiel is ontstaat hier uit dus Cl2 en H2O.

Het kan dat het gevormde Cl2 met CH3COOH tot bijv. CH2ClCOOH en HCl reageert. Het hierbij onstane HCl is in water een sterk zuur dat het overige ClO-verder omzet tot Cl2 en H2O waardoor de reactie op de duur aflopend wordt.

Dat dit gebeurt kun je misschien bepalen door de pH van de HAc opl. te meten en na afloop de pH van het

reactiemengsel, waarbij je moet bedenken dat:

a) CH2ClCOOH is een sterker zuur dan CH3COOH,

b) het gevormde zuur reageert met de base CLO- waardoor `je aan een buffermengsel moet denken waardoor

de pH weer wat hoger wordt.

Bovendien is de geur van het reactiemengsel duidelijk anders dan die van azijnzuur.

Pas wel op, het gevormde chloorazijnzuur is niet zo best voor de gezondheid, heel even voorzichtig

ruiken zal niet zo erg zijn.

Begrijp je nu waarom je bleekwater niet met andere schoonmaakmiddelen mag mengen?

Groetjes Harrie

Reageer