Springen naar inhoud

multicolor pixels bij booten

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juli 2013 - 23:06

Hoi,

Het is vakantie en dan probeert een mens al iets. Ik heb dus mijn laptopje maar eens geherinstalleerd. Na het herinstalleren krijg ik regelmatig - doch niet altijd bij het booten een scherm dat er uitziet als volgt [Linux]:
IMG_2086.JPG
IMG_2085.JPG
Dit gebeurt bij verschillende distro's en niet systematisch. Het lijkt een grafische kaart issue, maar onder Windows heb ik het probleem niet, dus dan dacht ik aan een driver probleem. Kan dit/wat zijn jullie suggesties?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8794 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juli 2013 - 00:34

Is dat beeld statisch, of verspringen de blokjes nog? En blijft het uberhaupt zo hangen, of boot het systeem uiteindelijk wel normaal?
Victory through technology

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juli 2013 - 09:17

Het beeld is statisch, en ik slaag er niet in om uiteindelijk een desktopomgeving te bereiken. Echter:

1) de boot splash verschijnt eerst wél normaal, zonder vreemde kleuren
2) scherm wordt even zwart, en normaal wordt dat gevolgd door het login-scherm (de 'greeter')
3) ik heb de indruk dat ik wel zou kunnen inloggen als ik het 'blind' zou kunnen.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8794 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juli 2013 - 14:23

Klinkt inderdaad als een driver issue. Ik zou eens proberen de specifieke driver voor je grafische kaart te verwijderen, en te booten in standaard-vga (640x480) als dat mogelijk is. Meestal is daarvoor geen specifieke driver vereist.

Dit lost het probleem natuurlijk niet echt op, maar als het aan de driver ligt zou het probleem erdoor verdwijnt kun je iig een hardware issue vrijwel uitsluiten.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 juli 2013 - 16:36

Kan dat met de bootparameter nomodeset?

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 juli 2013 - 16:42

EDIT:

https://help.ubuntu....ity/BootOptions

wat moet ik plaatsen achter "vga="?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8794 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2013 - 17:04

http://en.wikipedia....eo_mode_numbers

769 en 770 zouden op iedere svga kaart moeten werken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures