Springen naar inhoud

Hematurie i.c.m. stollingsproblemen

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juli 2013 - 18:34

Hoe kunnen stollingsproblemen tot hematurie leiden? Ik kwam het hier op Wikipedia tegen, maar heb nog verder gezocht omdat ik het verband niet goed zie...helaas kan ik niet een goede bron vinden waar het verband wordt uitgelegd.

Als het bloed te snel stolt, zullen er bloedpropjes kunnen ontstaan, maar die zullen niet door een gezonde glomerulus heen kunnen lekken --> niet tot hematurie kunnen leiden.

Als het bloed te langzaam stolt, zal dit toch niet de erytrocyt dusdanig klein maken (of een andere lading geven), dat het alsnog door een gezonde glomerulus heen kan lekken?

Als er echter problemen in de glomerulus zijn, kunnen erytrocyten daar wel door heen lekken en zal er een combinatie van hematurie en proteïnurie optreden. Maar dan zie ik dus niet goed wat de interactie met stollingsproblemen (als oorzaak) is...aangezien ik het probleem dan zou wijten aan een defecte/inefficiënte glomerulus.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2013 - 18:51

Rode bloedcellen passeren normaliter niet de glomerulus. Bij een beschadigde glomerulus wel. Dit staat in principe los van stollingsproblematiek.

Maar het hele traject ná de glomerulus kan ook gaan bloeden. Microtraumata aan de urinewegen leveren vaak geen hematurie op (zeker niet macroscopisch). Als de stolling gestoord is kunnen dergelijke microtraumata wel leiden tot hematurie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juli 2013 - 19:06

Ofwel: hematurie door stollingsproblematiek kan alleen optreden bij microtraumata in de tubuli, blaas en urethra...

Alhoewel, dat zal dan ook pas na de proximale tubulus zijn, aangezien daar nog deeltjes (eiwitten) van minder dan 65-70 kD kunnen worden geresorbeerd door endocytose.

Maar als patient bijv. blaaskatheter heeft, zul je daar dus rekening mee moeten houden als je hematurie of proteïnurie wilt aantonen?! Lijkt me nogal gevoelig voor verkeerde diagnose als verpleegkundige heeft lopen wroeten en/of patient stollingsproblemen heeft.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Kliche

Kliche

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 augustus 2013 - 01:15

Als het bloed de neiging heeft sneller te stollen dan gebruikelijk lijkt het mij onwaarschijnlijk dat dit hematurie kan veroorzaken bij afwezigheid van andere complicaties. Eerder bij verlengde stoltijd zul je hematurie tegenkomen.

Als een patiënt zich presenteert met hematurie dient overigens eerst de oorzaak te worden achterhaald. De oorzaak van hematurie is te achterhalen door microscopische beoordeling van het urinesediment, gelet op de morfologie van de rode cellen. De aanwezigheid van dysmorfe rode cellen en celcilinders wijst naar glomerulaire/nefrologische oorzaak. De aanwezigheid van normale/monomorfe rode cellen wijst op urologische oorzaak.

Als er enkel sprake is van een stollingsafwijking (verlengde stoltijd) is de hematurie van urologische oorzaak. De mate hiervan is afhankelijk van de stollingsafwijking, over het algemeen vWF- of factordeficiënties. Het veelvuldig voorkomen van hematurie bij factordeficiëntie(s) zoals ernstige hemofilie A en ernstige hemofilie B is dan ook niet ongehoord, zelfs bij afwezigheid van afwijkingen aan het urinewegstelsel. Ook bij trombocytopenie en trombocytopathie kunnen dergelijke bloedingen ontstaan.
De oorzaak hierachter is mij niet geheel duidelijk. Logisch is een verhoogde bloedingsneiging en/of een verlengde bloedingstijd, wat kan resulteren in het ontstaan van (spontane?) bloedingen door het slecht stelpen van beschadigingen aan de vaatwand, maar verder..

Brengt me eigenlijk gelijk op een vraag;
Ontstaan deze beschadigingen dan ook (spontaan) bij gezonde personen, en in welke mate en hoe? Door mechanische schade? Degradatie van de vaatbekleding?

Kan je dan stellen dat in het lichaam op elk moment minuscule beschadigingen en bloedingen ontstaan, die alleen niet waarneembaar zijn en zonder symptomen komen doordat dit direct wordt opgevangen door lokale activatie van de stolling?

Ik heb het vermoeden, maar weet het niet zeker, dat zulke beschadigingen en dus bloedingen geneigd zijn te ontstaan bij en rond drukpunten (handen, enkels, ogen), scharnierpunten (gewrichten), holtes (slijmvliezen), en met name op plaatsen waar de vaatwand dun en fragiel is en de hydrostatische druk hoog is, zoals bij haarvaten.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2013 - 18:20

'Spontane' schade kan inderdaad ontstaan, alleen is er altijd een oorzaak. Epitheelschade is zo gebeurd (een simpele blaasontsteking bijvoorbeeld). Bij iemand met stollingsproblematiek levert dit beduidend meer hematurie op dan iemand die een normale stolling heeft. Ook niet elke blaasontsteking geeft microscopisch hematurie. Bij stollingsproblematiek zou je dit wel eerder verwachten.

Mechanische stress zal ook eerder tot hematurie leiden bij stollingsproblemen zoals stomp buiktrauma.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures