de oscilerende klokreactie volgens Briggs-Rauscher

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

de oscilerende klokreactie volgens Briggs-Rauscher

Ik ben chemikaliën aan het verzamelen voor deze reactie.

van de benodigdheden zoek ik nog Malonzuur (of 1,3-propaandizuur) en Kaliumjodaat KIO3. Die zijn nieuw nogal duur. Heft iemadn nog een oude voorraad en wil die verkopen? Of weet iemand een adres waar je die goedkoop kan krijgen.

overige benodigdheden (Daar heb ik geen problemen mee):

Zwavelzuur

Mangaansulfaat

Waterstofperoxide

Stijfsel.

. Ben ik nog iets vergeten?

Alvast bedankt voor het meedenken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: de oscilerende klokreactie volgens Briggs-Rauscher

Wat versta je onder "nogal duur" en "goedkoop"?

edit: malonzuur zou je eventueel kunnen vervangen door citroenzuur; dat is (schijnbaar) wel wat minder spectaculair.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: de oscilerende klokreactie volgens Briggs-Rauscher

Bedankt voor de tip, Marko, Zou wijnsteenzuur ook werken?, daar heb ik meer dan genoeg van.

Over Malonzuur: Ik moet zeggen dat 36 euro incl btw voor 100 g aardig aan de prijs is voor een derivaat van appelzuur dat in grote hoeveelheden wordt gemaakt in China. Daar kan je het per 100 Kg kopen voor ca 100 dollar, onzuiver weliswaar. Kaliumjodaat is op hetzelfde niveau. ik Heb de firma Alfa Aesar ook gevonden en daar zijn de prijzen voor 100 g iets vriendelijker ca 20 euro incl btw vor malonzuur en 32 voor KI)3. Zouden het de zuiveringsstappen zijn die het product zo duur maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: de oscilerende klokreactie volgens Briggs-Rauscher

Goedkoper dan de bedragen die je al gevonden hebt zou ik het niet weten.

Aan wijnsteenzuur zat ik ook te denken, maar daar lees ik verschillende dingen over, onder andere dat het niet werkt omdat het als anti-oxidans optreedt en de hele reactie stopt. Dat klinkt mij niet direct vreemd in de oren.

Verder: Ik weet niet wat je voor 100 dollar krijgt, maar het lijkt mij erg goedkoop, zelfs in China, zelfs voor technische kwaliteit. Het zou zomaar eens een stuk minder dan technische kwaliteit kunnen zijn.

Ik weet ook niet of malonzuur een derivaat is van appelzuur, zou kunnen maar ik zie niet direct hoe. Als men het inderdaad van appelzuur maakt verklaart dat wel een deel van het prijsverschil. Je verliest immers 1/4 van de C-atomen en 1/5 van de O-atomen

En verder: in zijn algemeenheid zijn het inderdaad de zuiveringsstappen die het duur maken. Dat staat gelijk aan mankracht en - in het geval van deze chemicaliën - oplosmiddel, en dat is waar de kosten in gaan zitten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: de oscilerende klokreactie volgens Briggs-Rauscher

De zuivering maakt het duur, maar ondertussen is er weinig markt voor kleine hoeveelheden van minder zuivere kwaliteit. Je zult niet snel een verpakking van 100 gram technical grade malonzuur vinden.

De belangrijkste vraag bij lagere zuiverheden is, "wat is de rest dan". Als het je reactie verder niet in de weg zit, dan hoeft het geen probleem te zijn. Vergelijk het met sucrose voor in je koffie: als daar 10% fructose als vervuiling in zit is het wel prima, maar als er 1% natriumcyanide in zit zou ik het maar ongezoet drinken.
Victory through technology

Reageer