tijd terugdraaien

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

tijd terugdraaien

Vanuit mij optiek gebeuren er met een mens gedurende een dag twee facetten: het ene facet is het verbranden van energie, verkregen uit voedsel, dit zal effect hebben op de verouderingsprocessen. Tweede facet zijn de krachten waaraan een mens is blootgesteld: aantrekkingskracht van aarde en maan, zon. Tijd is een begrip dat door de mens is verzonnen. Onze leeftijd wordt zo uitgedrukt. Maar wat is leeftijd precies?...Je kunt uitrekenen hoeveel omwentelingen met de aarde een mens heeft meegemaakt. Ik vraag mij af wat en of er effect zou zijn als de invloed van aarde, maan en zon wordt omgedraaid? Verjongen wij dan? Kun je de overdag ondervonden krachten bijvoorbeeld 's nachts..slapend in een apparaat....compenseren of reviseren?...Kun je zo "de tijd terugdraaien" wat lichaamsprocessen betreft?....Is een aanzetje dit...hoor graag jullie mening. Groet Rene

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: tijd terugdraaien

Het antwoord, overigens geen mening, is nee. Ten eerste is zwaartekracht altijd aantrekkend, je kunt het dus niet omdraaien want er is niets waarmee je een afstotende interactie kunt realiseren. Ten tweede zijn chemische reacties, dus ook de chemische reacties in je lichaam, niet bijster gevoelig voor zwaartekracht.

Ten derde bepaalt het draaien van de maan en van planeten niet hoe tijd verloopt. Wij noemen de tijd waarin de aarde één omwenteling maakt een dag, maar een dag is gewoon een bepaalde hoeveelheid tijd die verstreken is. Als de aarde zou stoppen met draaien loopt de tijd nog gewoon door.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.617

Re: tijd terugdraaien

Tijd is niet door de mens verzonnen, net zo min als ruimte of materie door de mens verzonnen is. Deze concepten zijn door de mens beschreven maar daarmee hebben mensen het nog niet verzonnen. De wetten van de natuur bepalen hoe de dingen veranderen in ruimte en in tijd, hoe een gevolg volgt op een oorzaak. Zonder een idee van ruimte en tijd valt er nu eenmaal geen zinnige beschrijving van de werkelijkheid te maken.

Je leeftijd is de tijd die een stopwatch aanwijst die op het moment van je geboorte is gestart en al die tijd met jou heeft meegereisd.

Een stopwatch is een klok: "iets" dat uit het tempo van de veranderingen de tijd bepaalt. Bijvoorbeeld een slingeruurwerk in een constant gravitatieveld, een atoomklok of de afstand die een lichtstraal heeft afgelegd in vacuüm.

Een biologisch systeem verandert continu door stofwisselingsprocessen. Het tempo wordt bepaald door de natuurwetten, door de denkbeeldige stopwatch die je altijd bij je hebt. Je kunt veroudering niet herstellen door de tijd om te keren. Verjongen door onderdelen te vervangen kan misschien wel maar dat is heel wat anders dan terug in de tijd gaan. Verjongen is eigenlijk een verkeerde term, je kunt beter spreken van regeneratie of zoiets. Net als een oude motor: die wordt gereviseerd. Het blijft een oude motor maar hij is weer zo goed als nieuw.

Terug in de tijd is onmogelijk. Dat leidt tot tegenspraken: je kunt je moeder vermoorden voordat je geboren bent.

De zon en de maan terug laten draaien is in ieder geval geen manier om het voor elkaar te krijgen. Een rondje om de zon met dezelfde snelheid in tegenovergestelde richting duurt ook een jaar. Niet min een jaar of zo. Logisch: als je op de terugweg van een wandeling bent keert de tijd ook niet om. Het is namelijk niet correct te stellen dat de tijd wordt bepaald door de draaiing van de aarde om de zon maar andersom: de tijdsduur van de draaiing van de aarde om de zon wordt bepaald door de natuurwetten. Het systeem aarde-zon is dus ook een klok: uit de veranderingen in het systeem kun je de tijdsduur vaststellen.

Berichten: 3

Re: tijd terugdraaien

Dank voor de reacties! @Anton: de term regeneratie is de spijker op zijn kop, het terug in de tijdreizen was niet mijn intentie. Ik ben nog niet helemaal tevreden, blijf me afvragen. Ik zal in ieder geval wat meer huiswerk moeten gaan maken. Dit kan een aantal aardse omwentelingen duren ;) . Nog even twee gedachten wil ik kwijt: stel je beschikt over een achtbaan, ritje duurt zeg 3 min. Tijdens de rit ervaar je een krachtenspel en ervaar je prikkels, sensaties. Stel dat je na de rit, de rit in tegenovergestelde richting kunt maken. Verstrekken tijd is dan 6 min. Chemische processen liepen gewoon door (ook maar een aanname), wat is de invloed van krachten op het regeneratievermogen van de mens, zowel fysieke als mentale regeneratie? Tweede voorbeeld leidend tot dezelfde vraag: het menselijk lichaam vind ik geweldig, maar dit terzijde. Als astronaut in de ruimte ervaar je de zwaartekracht van de aarde niet of nauwelijks. Je lichaam probeert zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. De krachten hebben invloed. Is er een combinatie van krachten, zeg maar een recept, dat regeneratie versneld? Regeneratie van het menselijk lichaam vind ik bijzonder...bij een fysieke beschadiging probeert het lichaam het lichaam te herstellen volgens een schijnbaar aanwezige blauwdruk. Beweert wordt dat dit mentaal ook zo werkt. Echter de mens wordt al vroeg geleerd een eigen wil te hebben en zelf keuzes mag maken. Dit is eigenlijk de achtergrond bij mijn topic....het onderzoeken van de facetten die leiden tot het activeren van de regeneratieprocessen, fysiek en mentaal, en het zicht krijgen op de blauwdruk.

Berichten: 45

Re: tijd terugdraaien

rene2013 schreef: vr 12 jul 2013, 15:46
Ik vraag mij af wat en of er effect zou zijn als de invloed van aarde, maan en zon wordt omgedraaid? Verjongen wij dan?
De zwaartekracht is het gevolg van een kromming in de ruimtetijd. In de wetenschap gaat men uit van oorzaak en gevolg, omdat onze pijl van de tijd altijd richting de toekomst wijst. "Verjongen" is dientengevolge het proces waarbij we jonger worden naarmate de tijd voortgaat, oftewel richting de toekomst.

Je kunt theoretisch wel de zwaartekracht negatief maken of de tijd achteruit laten lopen, maar dan draaien oorzaak en gevolg ook om, en is de vraag niet meer relevant.

Als je een zak appels koopt, kun je je ook afvragen of je je geld kan terug krijgen door de tijd terug te draaien, maar als gevolg zul je er niet rijker of jonger van worden, omdat dat gevolg alleen getrokken mag worden ná de oorzaak, en niet ervoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: tijd terugdraaien

rene2013 schreef: zo 14 jul 2013, 10:08
Regeneratie van het menselijk lichaam vind ik bijzonder...bij een fysieke beschadiging probeert het lichaam het lichaam te herstellen volgens een schijnbaar aanwezige blauwdruk.


Dit is helaas niet helemaal waar, als dit waar zou zijn zouden er geen littekens vormen, en zouden afgehakte ledematen weer teruggroeien, maar helaas. Wat wel gebeurd is dat de nog aanwezige (stam-)cellen op de gewonde locatie zo goed en kwaad proberen het gat te dichten en vol te groeien. In de huid zitten huidcellen en huidstamcellen, dus krijg je iets wat op huid lijkt teruggegroeid, idem voor andere locaties in het lichaam. Het is niet zo dat de cellen even de blauwdruk erbij pakken en dan zeggen: "jaaja, hier was huid, een moedervlek, daar en daar zenuwen en hier liep een ader, aanleggen maar weer! "
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Reageer