Springen naar inhoud

Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Drieske

    Drieske


  • >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juli 2013 - 14:46

Onderwijs speelt een belangrijke rol in de economische welvaart van een land. Daarom is in Groot-Brittanië door de minister van onderwijs een nieuw nationaal curriculum bekend gemaakt. Zo zal scholen verplicht worden 3D-printers aan te schaffen en de leerlingen er mee laten werken. De beginselen van programmeren zouden al op de basisschool aangeleerd worden. Ook in België en Nederland wordt er geëxperimenteerd met oa. tablets en nieuwe leermethodes (zoals spelenderwijs leren), zij het met wisselende resultaten. Moeten we nog een stap verder gaan zoals in Groot-Brittanië of is dat overdreven?

De stelling luidt daarom: alle kinderen moeten leren programmeren.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

nonnen77

    nonnen77


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2013 - 12:17

Dat is noodzakelijk. We leven in een digitale wereld en het is onbestaanbaar dat we niet onder motorkap zouden moeten kunnen kijken. Het levert in elk geval een aantal gebruikers op die met enig verstand (en soms clementie) naar al die software kijken.
Verder scherpt het het verstand omdat programmeren een logisch proces is waar analyse en zorgvuldigheid een belangrijke rol spelen. Dat lijkt mij een must voor de toekomstige generaties die meer en meer met techniek te maken krijgen. Verder zijn ook in alpha wetenschappen computers niet meer weg te denken.

#3

brainie

    brainie


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2013 - 12:52

(Heb je misschien bronnen van dat nieuw nationaal curriculum in GB? Dat vind ik wel interesant. Ik studeer Onderwijskunde en ik ga in december het vak Curriculumstudies volgen ;))
Bezig in het boek When students have power - Ira Shor

#4

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 juli 2013 - 13:36

Het lijkt mij logisch dat kinderen vertrouwd raken met het gebruik van computers. Maar leren programmeren vind ik een stap te ver, waar zou dat voor nodig zijn?
Vanuit mijn eigen vakgebied zou ik zeggen: dan moet iedereen ook leren om zijn eigen elektra- water- en gasinstallaties aan te leggen, en zijn eigen fiets te repareren. Dat doen we ook niet, dus waarom wel programmeren?

#5

arretjenof

    arretjenof


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2013 - 13:42

Het verplicht stellen van leren programmeren opzich is zinloos zonder kennis van technologie in het algemeen.

Dat is net zoiets als iemand leren hoe je een carbarateur in een jeep repareert/vervangt en haar vervolgens de woestijn insturen om in de Paris-Dakar mee te rijden, terwijl hij/zij nog niet een band kan verwisselen of weet dat je af en toe de tank moet vullen als ie leegraakt, laat staan dat ze al weet hoe je in de woestijn moet navigeren..


Het is allereerst belangerijk kinderen een goed begrip van technologie bij te brengen en welke rol het speelt in de maatschappij. De meeste mensen hebben daar al totaal geen idee van, wat moet je dan met programmeer vaardigheden?

Ik denk dat het zinvoller is om vroeg te beginnen met een goed begrip te kweken van belangerijke concepten. Een kader te scheppen waarin op termijn eventueel vaardigheden als programmeren een funktie hebben:

- hoe werkt een computer / wat is een computer (hardware)? waar zitten ze in / waar vind je ze?

- wat is software? en wie maakt die software? (propietair? open-source? verschillen?)

- wat is een OS (Operating System. bv MS-Windows, Mac OSX, Linux )?
Welke OS-en bestaan er eigenlijk? Wie maakt ze? (propietair? open-source? verschillen?)

- eventueel ook: wat zijn chips? (en wie maakt ze?)

- wat is een netwerk? hoe werken netwerken? (servers, clients, hardware etc..)

- wat is het internet? hoe werkt het internet? (en is internet een netwerk?) wie is de baas over internet?

- Welke "Services" kun je gebruiken via netwerken en internet? wat is een Service?

- Bijvoorbeeld: wat is het "Web/WWW" ? hoe werkt het? wie is er de baas (!!!) ?

- Bijvoorbeeld: wat is DNS (!!!) - hoe werkt het? wie is er de baas (!!!) ?

- Bijvoorbeeld: wat is Email? (mail-servers?) hoe werkt het?

- Hoe kan het allemaal zomaar wereldwijd functioneren? Hoe weet iedereen hoe ze het moeten gebruiken? dus: standaarden, open-source/-formats/-specificaties, protocollen: afspraken!

- wat is een bestand? Wat is een bestands-formaat? En welke formaten zijn er zoal?

- wat (en waarom?) is compressie? hoe werkt het ? ... een zip-bestand? ... Jpeg-plaatje?... video-bestand ?

- wat is/hoe werkt versleuteling (encryptie)? waarom is het belangerijk? ..als je internet-bankiert? ...als je een politiek dissident bent onder een totalitair regime? als je kinderporno wil verhandelen...?

- netiquettes

- auteurs-rechten ...

- privacy / politiek etc.

- etc.. etc...

En zo kan ik nog wel even doorgaan..

Ik denk dat als hiervan een goed begrip aanwezig is bij kinderen, je dán eventueel zou kunnen bekijken wie er aanleg en motivatie heeft om te leren programmeren.

Er bestaan niet voor niets vakken-paketten in het voortgezet onderwijs. En programmeren is nou eenmaal niet iets wat iedereen zomaar (makkelijk) kan leren (zoals een fietsband plakken).

Het vereist enige intelligentie en bepaalde analytische- en probleem-oplossende capaciteiten die gewoon niet bij iedereen op die manier aanwezig of te ontwikkelen zijn.

Zo leerde ik bijvoorbeeld mezelf vanaf ongeveer mn 10e programmeren (internet bestond nog niet) en gingen later in het voortgezet onderwijs de ß-vakken me makkelijk af. Maar ik haalde 3en en 4en voor frans en duits. Het paste gewoon niet in mijn brein. (Ik ontdekte jaren later vrij goed duits te spreken en zelf een aardig woordje frans;)


Dus:
Verplicht leren programmeren lijkt me volslagen zinloos als kinderen niet eerst een sterk algemeen kader hebben ontwikkeld wat betreft technologie in het algemeen.

Dat kader ontbreekt bij de meeste volwassen al grotendeels, dus ook bij onderwijzend personeel.
(En zij hebben het al druk genoeg met de elementaire vaardigheden lezen, schrijven en rekenen.)

De steling lijkt me dan ook bedacht door mensen die zelf dit kader ontberen.


Arjen,
Software developer en Interaction Designer.
(Klein-)Zoon van onderwijzers.

Veranderd door arretjenof, 25 juli 2013 - 13:46


#6

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 juli 2013 - 14:03

De analogieën met auto's en waterleidingen repareren gaan hier niet helemaal op in mijn ogen. Ik weet het exacte cijfer niet meer maar ik meen enkele maanden gelezen te hebben dat er in België meer dan 100.000 niet-ingevulde IT vacatures zijn. Er is dus duidelijk te weinig interesse voor zulke studies, maar hoe kan het ook anders? Informatica zoals het in de meeste secundaire scholen gegeven wordt stelt niks voor. Veel scholieren komen gewoonweg niet in contact met serieuze informatica vakken. Ik heb destijds geleerd hoe ik de opmaak in een Word document kan beheren en het moeilijkste dat ik daarnaast moest doen was wat eenvoudige berekeningen in een Excel sheet maken.

Sowieso moet hier in het middelbaar onderwijs meer aandacht aan geboden worden. Dit kan overigens ook interessant zijn om kleine projectjes te doen waar de scholieren hun wiskunde en fysica kennis kunnen combineren om een simulatie te programmeren.
Voor de onderwerpen die Arjen hierboven aanhaalt denk ik niet dat er echt plaats is, maar die hoeven ook niet echt bekend te zijn om een eenvoudig programma te kunnen schrijven.

Wat betreft het lager onderwijs: het zou zeker niet productief zijn om met high level programmeertalen als python, java, c++, etc. aan de slag te gaan, maar het is niet zinloos om een grafische programmeertalen te introduceren. Denk aan de Mindstorms robots van Lego. De vaardigheden die hierbij verworven worden zullen later zeker van pas komen.

#7

gil658

    gil658


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2013 - 14:29

Aanpassing: Alle kinderen moeten leren LOGISCH NADENKEN

Programmeren komt dan vanzelf met de middelen die ze dan op volwassen leeftijd onder handen krijgen. Logisch nadenken is niet alleen belangrijk om met de nieuwe technologie om te gaan, maar is nog méér belangrijk in het ganse gebeuren van onze samenleving zoals keuzes maken, vrienden maken, politiek beoordelen ed...

#8

PeterL

    PeterL


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2013 - 14:43

Ja, mee eens, maar wel met de kanttekening dat 'leren programmeren' iets anders is dan 'een programmeertaal leren'. De essentie van programmeren is de complexiteit van een probleem modelleren en beheersen, zodat je het op een gestructureerde manier kunt oplossen. Dat is een vaardigheid die je op veel gebieden kunt toepassen en het analytisch denkvermogen enorm prikkelt.

Beter nog zou het zijn om het iets breder te trekken en een echt vak Informatica in te voeren, waarbij informatica dan wel in de ware betekenis van informatiekunde moet worden gezien (het is dus geen computertechniek, leren werken met internet, excel, of weten hoe tcp/ip werkt).

Dit gezegd hebbend, vind ik dan ook dat de eerder gemaakte vergelijking met fietsen, of auto's repareren, niet opgaat, omdat informatica veel breder is dan specifieke techniek. Vergelijk het maar met wiskunde. Veel leerlingen zullen na hun middelbare school nooit meer afgeleiden van functies bepalen, of goniometrie toepassen, maar het leren ervan heeft toch z'n nut, omdat je door wiskunde leert logisch te denken. Evenzo leer je door informatica analytisch met problemen om te gaan en dat zal de maatschappij zeker ten goede komen.

#9

PeterL

    PeterL


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2013 - 14:58

In België hebben ze hier ook een interessante discussie over. Zie:
http://trends.knack....830.htm#reviews

Als we dit willen, moeten we ons ook nog wel even realiseren wat het kost. Er zijn weinig tot geen leraren hiervoor. En weinig ICT-ers zullen hun baan in het bedrijfsleven willen opgeven om in het reguliere onderwijs te gaan lesgeven. Als je ze vergelijkbaar gaat betalen, krijg je scheve gezichten bij de andere leraren.

#10

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 juli 2013 - 16:22

Zou het dan zo moeilijk zijn om in de opleiding voor leerkracht secundair onderwijs een beetje ICT te stoppen? Het zou dan om dezelfde vakken gaan als in een 1e Bachelor toegepaste informatica ofzo.

#11

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juli 2013 - 17:18

Programmeren vind ik een stap te ver gaan, het is nl een skill die maar weinig mensen in de praktijk ooit nodig zullen hebben. In die zin is het leren verwisselen van een wiel of koplamp nog nuttiger.

Dat iedereen moet leren gebruik te maken van computers vind ik een prima idee: Vrijwel iedereen zal werken met computers.

Programmeren is zoiets als iemand zelf de hardware van een desktop leren assembleren: je hebt er in de praktijk waarschijnlijk niets aan, tenzij de dat vakgebied in wilt, en dan leer je het wel op een vakopleiding of in de praktijk. Je hebt diepgaande kennis nodig om door te programmeren je brood te verdienen, niet is dat je zult leren in een paar tiental uur op school.

Er staat me overigens nog wel bij dat ik op het gymnasium voor het een of andere vak moest programmeren. Het nivo was laag en ik kon het gevraagde zo produceren, alleen moest het per se in pascal (bestaat dat nog?). Uiteraard geen probleem gezien de syntax ervan redelijk gemakkelijk is, maar het nu heb ik er nooit van ingezien.

Probleem is ook dat kunnen programmeren op een laag nivo helemaal geen marketable skill is, en ook geen enkele praktische toepassing heeft. Ook zit je ook nog met het probleem dat de programmeertaal die je nu gaat aanleren waarschijnlijk compleet verouderd is tegen de tijd dan zo'n kind volwassen is.

En dat tekort aan IT'ers? Dat los je er uberhaupt niet op, want de vacatures zijn vrijwel allemaal voor ervaren programmeurs met de specifieke programmeertaal en ontwikkelomgeving die binnen een bedrijf gebruikt wordt. Bovendien duurt het >10 jaar voordat die scholieren afgestudeerd de arbeidsmarkt op komen.
Victory through technology

#12

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juli 2013 - 01:53

Daar ben ik het toch niet met je eens Benm:

Ten eerste gaat het er helemaal niet om dat middelbare scholieren volwaardige programmeurs zouden worden. Uiteraard moet je een expert zijn om er je brood mee te kunnen verdienen, maar met de wiskunde en fysica die je in het middelbaar meekrijgt ga je ook niks verdienen. Het is net de bedoeling om scholieren in aanraking te brengen met serieuze informatica zodat er misschien meer gestimuleerd worden om erin verder te gaan.

Programmeren kan trouwens voor iedereen ooit wel eens nuttig zijn. Hoe vaak komt het wel niet voor dat iemand een saaie repetitieve taak moet uitvoeren op een computer? Denk aan het sorteren van lijsten, het uitvoeren van dezelfde acties in verschillende Excel sheets, etc. Met de basis van programmeren en Google kan je daar makkelijk een vb scriptje of een Excel macro voor schrijven.

Ten tweede, lang niet alle IT vacatures zijn voor programmeurs. Er zijn er genoeg die om iets als een netwerkbeheerder vragen: daar zijn zelfs richtingen in het technisch secundair onderwijs voor.

Wat betreft de programmeertaal en de leeftijd daarvan: het is de bedoeling om mensen vertrouwd te maken met een nieuwe manier van problemen oplossen. Je hebt enkele speciale paradigma's als functioneel en declaratief programmeren maar de basis vorm, procedureel programmeren, wordt ook nog veel gebruikt en als je dat in 1 taal kan dan zou je in staat moeten zijn om zelf andere talen ook aan te leren.

#13

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2013 - 02:12

Interesse wekken, en mensen de kans geven die interesse om te zetten tot vaardigheden als programmeur vind ik een uitstekende ontwikkeling, maar ik denk dat de school daarvoor niet de juiste plaats is.

Online is zoveel informatie te vinden dat iemand die er interesse en aanleg voor heeft zichzelf veel kan leren. Van 'hello world' in php tot het tonen van dataset uit een mysql database met selectiecriteria en sorteeropties is een paar weken zelfstudie voor iemand die gemotiveerd is en daarin interesse heeft. De gemiddelde scholier zul je dat in een jaar onderwijs niet bijbrengen omdat ie er gewoon geen interesse en aanleg voor heeft.

En natuurlijk loopt iedereen wel eens tegen een taak aan die feitelijk zeer eenvoudig te automatiseren is. Maar ga je dat zelf doen, of vraag je iemand van de ICT afdeling om er eens naar te kijken? Een macro maken in bijv excel is denk ik een tussenvorm: als je enige aanleg hebt kun je dat, zo niet dan kun je het beter een ander laten doen.

Programmeren als zodanig is denk ik geen universele skill die aan te leren is in de ene omgeving en toegpast kan worden in een andere. Het is eerder een talent dat je wel of niet hebt, en als je het wel hebt is het niet zo moeilijk een nieuwe taal te leren. Iemand die kan programmeren zal dat zelf wel ontdekken, ook als het onderwijs daar verder geen aandacht aan geeft.

Overigens is het niet specifiek programmeren dat dit probleem heeft. Zelf ben ik chemicus, maar in alle eerlijkheid heb ik mn twijfels over het nut van het vak chemie op de middelbare school. Mensen die er aaneleg voor hebben zullen ongetwijfeld uit de magere lesstof verbanden halen met hoe de wereld werkt, maar de meeste scholieren pijnigen zich door een set trucjes zonder daarmee enig inzicht te verwerven.
Victory through technology

#14

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juli 2013 - 03:34

Mijn twee cent:
  • kijken naar de economie en daar je onderwijs op afstemmen is volledig verkeerd
    • Omdat de economie van vandaag niet vergelijkbaar is met de economie over 20 jaar als de mannen afstuderen, en niet met de economie over 60 jaar als hun loopbaan afgelopen is. Zeker voor een sector die zelf nog niet zo oud is heeft dat geen zin.
    • Onderwijs dient om goede burgers af te leveren, niet goede tandwielen in de machinekast van de fabriek. Het doel van het leven is niet om functioneel te zijn in onze economie.
  • Programmeren uitleggen is verrassend gemakkelijk. Een vriend van mij leert ASO'ers en TSO'ers robots bouwen (inclusief solderen) en zelf hun microcontroller programmeren in C op 1 projectweek tijd.
  • In België is bij weten programmeren nu al deel van de meeste curricula in het TSO en ASO, zelfs in de zachte richtingen.
  • Programmeren uitleggen moet je doen om het analytisch vermogen aan te scherpen, niet om nutteloze weetje als uit de post van arretjenof uit te leggen, die zijn toch binnen x jaar hopeloos verouderd. Ik herinner me mijn lessen Geocities in de lagere school nog levendig.
  • Programmeren lijkt me persoonlijk fundamenteel om uit te leggen, vergelijkbaar met integralen en de tabel van Mendeljev. Er zullen maar weinigen mee verder gaan in hun leven, maar je kijk op de wereld draag je verder mee. En als je er ooit opnieuw mee in contact komt (hetgeen niet onwaarschijnlijk is, als de informatiseertrend zich doorzet) dan pik je het opnieuw sneller op.
  • De vraag die ik me stel, is hoe lang de lage manieren van programmeren zoals ze vandaag gebruikt worden, nog relevant gaan blijven. Dat lijkt me het beste argument tegen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#15

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2013 - 07:18

Niet iedereen is hoger opgeleid, het lijkt mij ook weinig zinvol mensen die een technische richting (metsen, schrijnwerk) volgen, te leren programmeren.
Alhoewel dit zeker een nuttige vaardigheid is, zijn er ook vele andere. Ik sluit mij aan bij Klazon, en ik stel voor iedereen dan ook een basis muurtje metsen, draaien, frezen, lassen, fluidomechanica, elektriciteit, elektronica, carburateur regelen, dieselpomp afstellen, hartchirurgie, enz. enz. enz. mee te geven.

En om te antwoorden op voorgaande discussies, ik zie geen wezenlijk verschil tussen programmeren en andere vaardigheden. Beide zijn nuttig, maar niet voor iedereen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures