Beltegoedkaart ondertekenen bij de Albert Heijn.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 37

Beltegoedkaart ondertekenen bij de Albert Heijn.

Laatst bevond ik mij in supermarkt Albert Heijn om beltegoed te kopen.

Tijdens het overhandigen de uitgeprinte opwaardeercode vroeg de kassa-dame mij om een paraaf op de bon te zetten 'ten teken dat u hem heeft ontvangen'.

Vlak voor het zetten van de paraaf meldde ze vluchtig en terloops nog 'en dat u hem niet mag ruilen' .

Nu is hun opzet mij duidelijk, en daar ik niet van plan ben geweest deze te ruilen heb ik hier in feite ook geen enkele moeite mee. Toch speelt dit (in mijn ogen toch wel opmerkelijke) voorval al meerdere malen door mijn gedachten. Ik vraag mij af hoe dit juridisch in elkaar zit. Ik heb overigens beroepshalve geen juridische achtergrond.

1) Is het kopen van een opwaardeercode, die in de Albert Heijn ter plekke wordt uitgeprint en op dat moment ook pas word gegenereerd namens de telecommaatschappij een koop op afstand? Zo ja - heb je dan in verband met de afkoelperiode recht op restitutie van het aankoopbedrag zonder opgaaf van redenen?

2) Is het überhaupt rechtsgeldig, als ze je laten tekenen opdat je hem vervolgens niet terug mag brengen/ruilen?

3) Hoe luidt in dit geval de reguliere wetgeving? Als je er op staat dat je de (ongebruikte) code terug wilt brengen, zijn zij dan verplicht dit verzoek ook in te willigen?

4) Stel nou dat ik weiger te tekenen, mag de supermarkt dan vervolgens weigeren het beltegoed aan mij te verkopen?

Berichten: 12.262

Re: Beltegoedkaart ondertekenen bij de Albert Heijn.

Hier is geen sprake van een koop op afstand, je koopt die code bij een retailer. Hoewel de meeste retailers wel de mogelijkheid bieden om een product te ruilen, zijn ze daar niet toe verplicht - een koop is finaal tenzij anders overeengekomen. Online verkopers hebben wel te maken met de wetgeving rond koop op afstand en de wettelijke verplichte retourtermijn (al zijn daar uitzonderingen op zoals dvds).

Een keten als AH heeft voorwaarden waarin retourbeleid bepaald wordt. Het kan dus zo zijn dat je bestek mag ruilen binnen 14 dagen (oid), maar een portie filet americain niet. Bij beltegoed gaat dat ruilen niet omdat ze vermoeddelijk niet met 100% zekerheid kunnen bepalen of de opwaardeercode al gebruikt is, cq de opwaardeercode niet kunnen blokkeren op het moment van ruilen.

Dat ze je laten tekenen voor het niet mogen ruilen is, denk ik, een formaliteit om je je daarvan extra bewust te maken. Als je niet zou tekenen mocht je nog steeds niet retourneren, maar het staat AH ook vrij de gehele overeenkomt niet aan te gaan als jij niet wilt teknenen voor ontvangst.
Victory through technology

Reageer