Waar kun je astaat aantreffen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 56

Waar kun je astaat aantreffen?

Ik kwam vorige week achter het bestaan van het element: astaat (#85). Het is een ontzettend zeldzaam element. Volgens mij beschikt de aarde over ongeveer 0,16 van het element (dat stond in mijn boek). Op wikipedia staat: de totale hoeveelheid bedraagt nog geen 30 gram op de aarde. Ik ben benieuwd waar je de meeste kans hebt om het aan te treffen. Het kan ook zo zijn dat het zo zeldzaam is dat ze nooit hebben onderzocht waar het zich voornamelijk bevind. Bovendien is het zo’n kleine hoeveelheid dat het overal kan zijn. Ik hoop dat jullie eventueel iets weten over dit onderwerp. Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waar kun je astaat aantreffen?

Nergens.

De enige atomen van astaat die er zijn zijn er heel tijdelijk als een stap in natuurlijk radio-actief verval van zware elementen, of door deeltjesexperimenten. En daardoor zijn die paar gram over de hele aarde verdeeld altijd als losse atomen aanwezig, en bovendien elke keer ergens anders...

De langstlevende isotoop van het altijd radio-actieve astaat leeft maar 8 uur. Als je een zichtbaar klompje van het element bij elkaar zou kunnen leggen zou het door de eigen radioactiviteit zo heet worden dat het vanzelf verdampt.

Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Astatine en https://nl.wikipedia.org/wiki/Astaat

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Waar kun je astaat aantreffen?

Ik heb ook de wikipedia pagina over astaat onderzocht, maar ik vond niets. In ieder geval bedankt.

Berichten: 12.262

Re: Waar kun je astaat aantreffen?

Dit soort isotopen komen inderaad niet als klompjes oid voor. Alles wat er bestaat zit in voornamelijk uraniumerts, waar het voortdurend gevormd wordt en ook weer vervalt.

Dat neemt niet weg dat het waar te nemen is, bijvoorbeeld door spectrometrie aan een hoeveelheid vervallend uranium-233 of thorium-229.
Victory through technology

Reageer