Springen naar inhoud

Elementair zwavel

• Log in om te kunnen reageren

Chemfuzz

Chemfuzz

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2013 - 16:15

Hallo allemaal,

Ik heb in mijn garage oud buskruit liggen, ik zou hier graag de zwavel uit willen halen, voor mijn elementen verzameling.

Het probleem is dat het zwavel in een mengsel zit van KNO3 en C. Ik had het idee om het kalium zout te laten oplossen in water, aangezien koolstof en zwavel dat niet doen kan ik deze eruit filtreren. Echter koolstof en zwavel zijn nog gemixt, Hoe krijg ik de koolstof weg?

MvG
Chemfuzz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juli 2013 - 13:38

Dit klinkt als een heel leuk theoretisch experiment, maar ik wil even vaststellen dat je dit niet echt moet uitvoeren. Zorg er maar voor dat je op een veilige manier van dat buskruit afkomt.

msw1

msw1

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2013 - 13:26

Aannemende dat je de KNO3 eruit gekregen hebt; je kunt CS2 toevoegen. De zwavel zal hierin oplossen, de koolstof niet. De koolstof zal dus op de bodem liggen waarna je de bovenste laag kunt afschenken. Hierna kun je de CS2 laten verdampen en je houdt elementair zwavel over. MAAR .... ik ben het met de eerdere reactie eens; KIJK UIT !!!! Het blijft wel buskruit waar je mee speelt!

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2013 - 11:32

Als je CS2 toevoegt denk ik dat er wel wat andere zaken zijn om voor op te passen.

Zwavel is gewoon te koop, bij een (goede) drogist of bij een tuincentrum. Geen noodzaak tot gekl*** met explosieven en zwaar giftige chemicaliën...

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures