Bladmuziek
Moderator: Rhiannon
-
- Berichten: 27
Bladmuziek
Hoi allemaal
Terwijl ik probeerde om "In Paradisum" van Fauré's Requiem te spelen, stootte ik op een aantal rare, fout klinkende combinaties van noten... Om te weten of dit wel juist is, had ik graag jullie hulp gehad. Hier het blad:
Dus: is bij de maat onder de letter D (heeft deze een betekenis?) de combinatie werkelijk:
R: BC#E# E#C#B BC#E#
L: C#A G# C#
En trouwens; waarom E#? Waarom niet gewoon F met een "herstellingsteken"?
Tweede vraag:
Ligt het aan mij of klinkt de vierde laatste maat (tweede omcirkelde) echt gewoon fout??
Ik heb nl.:
R: D#AB BAD# D#AB
L: BAG# F# E
Zaken die je zou moeten weten:
Op de onderste balk werd al eerder een # toegepast en niet opgeheven op:
G (C en F zijn standaard #)
Op de bovenste balk werd al eerder een # toegepast en niet opgeheven op:
E (C en F zijn standaard #)
Kan iemand me helpen?
Bedankt!
Terwijl ik probeerde om "In Paradisum" van Fauré's Requiem te spelen, stootte ik op een aantal rare, fout klinkende combinaties van noten... Om te weten of dit wel juist is, had ik graag jullie hulp gehad. Hier het blad:
Dus: is bij de maat onder de letter D (heeft deze een betekenis?) de combinatie werkelijk:
R: BC#E# E#C#B BC#E#
L: C#A G# C#
En trouwens; waarom E#? Waarom niet gewoon F met een "herstellingsteken"?
Tweede vraag:
Ligt het aan mij of klinkt de vierde laatste maat (tweede omcirkelde) echt gewoon fout??
Ik heb nl.:
R: D#AB BAD# D#AB
L: BAG# F# E
Zaken die je zou moeten weten:
Op de onderste balk werd al eerder een # toegepast en niet opgeheven op:
G (C en F zijn standaard #)
Op de bovenste balk werd al eerder een # toegepast en niet opgeheven op:
E (C en F zijn standaard #)
Kan iemand me helpen?
Bedankt!
- Berichten: 2.609
Re: Bladmuziek
Ik ken het stuk niet, maar kan je het niet gewoon vergelijken met het origineel. Wat betreft die E# ipv F: dat hangt van de tonaard af. Soms is het logischer om te spreken van een #4 dan van een b5 bijvoorbeeld.
-
- Berichten: 27
Re: Bladmuziek
Vergelijken zal moeilijk worden: in het volledige stuk zitten nog andere instrumenten en zang.
(Toonaard is i.c. D of b)
(Toonaard is i.c. D of b)
- Berichten: 2.609
Re: Bladmuziek
Speel het evt gewoon eens mee en luister of het klinkt. Meer dan een halve toon zitten scores er meestal niet naast.
Verder over die E# ipv F: denk aan een melodische mineur toonladder. Die wordt ook gedefineerd door de verhoging van een graad en niet door een verlaging. Vandaar dat het conceptueel soms logischer is om over E# en B# te spreken ipv F en C.
Verder over die E# ipv F: denk aan een melodische mineur toonladder. Die wordt ook gedefineerd door de verhoging van een graad en niet door een verlaging. Vandaar dat het conceptueel soms logischer is om over E# en B# te spreken ipv F en C.
-
- Berichten: 3
Re: Bladmuziek
Ik ken het stuk ook niet, maar ik denk er dit van:
Waarschijnlijk is jouw partij een van de stemmen die samen een akkoord vormen. Datgene wat in de G-sleutel genoteerd staat is een reeks van 2 herhalende motieven.
Stel dat 3 noten achter elkaar telkens de drieklank C-E-G vormen, die door 3 trompetisten gespeeld worden:
- trompetist 1 speelt C-E-G
- trompetist 2 speelt E-G-C
- trompetist 3 speelt G-C-E
In dat geval hoort de luisteraar telkens hetzelfde, maar als trompettist 2 vervangen wordt door een klarinettist en trompettist 3 door een alt-saxofonist dan hoort de luisteraar telkens de kleur van het akkoord veranderen.
M.a.w. die ene uitzondering E# is m.i. een variatie in de kleur van het akkoord, onderdeel van waarschijnlijk B kleine terts, omdat het stuk volgens wiki in D mineur staat, bv een B9 akkoord.
Speel je klarinet in A?
Waarschijnlijk is jouw partij een van de stemmen die samen een akkoord vormen. Datgene wat in de G-sleutel genoteerd staat is een reeks van 2 herhalende motieven.
Stel dat 3 noten achter elkaar telkens de drieklank C-E-G vormen, die door 3 trompetisten gespeeld worden:
- trompetist 1 speelt C-E-G
- trompetist 2 speelt E-G-C
- trompetist 3 speelt G-C-E
In dat geval hoort de luisteraar telkens hetzelfde, maar als trompettist 2 vervangen wordt door een klarinettist en trompettist 3 door een alt-saxofonist dan hoort de luisteraar telkens de kleur van het akkoord veranderen.
M.a.w. die ene uitzondering E# is m.i. een variatie in de kleur van het akkoord, onderdeel van waarschijnlijk B kleine terts, omdat het stuk volgens wiki in D mineur staat, bv een B9 akkoord.
Speel je klarinet in A?
- Berichten: 6.058
Re: Bladmuziek
Daar wordt een bepaalde sectie mee aangegeven.The Taffer schreef: ↑wo 17 jul 2013, 13:35
Dus: is bij de maat onder de letter D (heeft deze een betekenis?)
Omdat de harmonie en bovenliggende melodie een C#7 impliceert. C#7 = C# E# G# BThe Taffer schreef: ↑wo 17 jul 2013, 13:35
En trouwens; waarom E#? Waarom niet gewoon F met een "herstellingsteken"?
Enharmonisch is het de F, maar de E# maakt duidelijk dat het hier om een C# gaat. De F impliceert teveel een modulatie terug naar D mineur. Het stuk staat natuurlijk in D mineur en het Paradisum is in D majeur. Niet voor niets natuurlijk, want 'in het paradijs' zijn is een gelukkig eind. Vandaar de modulatie van D mineur naar D majeur.
Die C#7 - D is een zogenaamde 'deceptive' cadens. Omdat die graag naar de F# mineur wil (V7 - i), echter gaat hij terug naar de D. Mooi bedacht, want die F#m en D lijken sterk op elkaar:
F#m = F# A C#
D = F# A D (even in 1ste inversie genoteerd zodat je de overeenkomsten beter ziet)
Het scheelt dus maar 1 noot, de D.
Hij speelt een G, geen G#, daarom klinkt het foutThe Taffer schreef: ↑wo 17 jul 2013, 13:35Tweede vraag:
Ligt het aan mij of klinkt de vierde laatste maat (tweede omcirkelde) echt gewoon fout??
Ik heb nl.:
R: D#AB BAD# D#AB
L: BAG# F# E
Een soort tooncluster van G A B, met hierboven nog een D#. Dat harmoniseert als een B7#5. Wat een modulatie naar E doet vermoeden. Omdat hiervoor expliciet de C ipv C# wordt gespeeld, dus een D7, ligt een modulatie naar G voor de hand en kun je het ook noteren als Gaug add9 temeer G de laagste basnoot is. Hierna speelt hij inderdaad een Esus4. Dus hij moduleert kort achter elkaar: D (via D7) >> G (Gaug add9 welke als V7 gezien kan worden in E(B7#5) >> E.
Hierna speelt hij op een B7, dan pingelt hij weer opnieuw een C#7, heel kort een D in 1ste inversie om vervolgens richting E te gaan, met nog nadruk op die C#'en (E6). Dus het zou ook zomaar een modulatie naar C# mineur kunnen impliceren aangezien dit toch de relatieve mineur is van E. Die D in 1ste inversie maakt dat iets waarschijnlijker en zou je kunnen beschouwen als een Napolitaans sextakkoord (bii6). Maar het kan opnieuw een modulatie naar E zijn. Wat ik echter gek vind is dat hij dan geen D# speelt, maar een D. Maar misschien gaat het vanaf hier duidelijker richting E ipv C# mineur.
Zit dus vrij vernuftig in elkaar.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
-
- Berichten: 27
Re: Bladmuziek
Waarom? Eerder werd er een kruis aangegeven bij G (3 maten eerder); als dit een G zou het kruis toch opgeheven moeten worden met een herstellingsteken?
En met alle respect, maar ik versta geen snars van wat jullie proberen te zeggen... Vrijwel elke term die jullie vermelden zijn me onbekend; heb geen muziekschool gevolgd
- Berichten: 6.058
Re: Bladmuziek
The Taffer schreef: ↑do 18 jul 2013, 14:31
Waarom? Eerder werd er een kruis aangegeven bij G (3 maten eerder); als dit een G zou het kruis toch opgeheven moeten worden met een herstellingsteken?
Een alteratie is slechts van toepassing in één maat. Alle maten hierna hebben geen herstellingsteken nodig. De enige uitzondering is een noot die de maatstreep passeert.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
-
- Berichten: 27
Re: Bladmuziek
He verdorie... Mag ik alles controlerenanusthesist schreef: ↑do 18 jul 2013, 15:03
Een alteratie is slechts van toepassing in één maat. Alle maten hierna hebben geen herstellingsteken nodig. De enige uitzondering is een noot die de maatstreep passeert.
Bedankt!
Nog 1 vraagje: er staat ergens een kruis voor de hele balk bij de C (tussen de lijntjes); even later staat er dan bij een C, net onder de E op de bovenste balk een kruis; dit is toch overbodig? Of geldt een teken niet voor elke noot, maar enkel voor dat lijntje?
En op het laatste blad staat er een b met een herstellingsteken; Waarom!? Er stond voorheen nergens een B met een kruis/mol, dus waarom dat teken??
- Berichten: 6.058
Re: Bladmuziek
Dat zal denk ik om een herstellingteken gaan. Maar kun je preciezer aangeven waar? Als hij die D7 speelt zie je inderdaad een herstellingsteken om van die C# een C te maken (maat 11).The Taffer schreef: ↑do 18 jul 2013, 15:43
Nog 1 vraagje: er staat ergens een kruis voor de hele balk bij de C (tussen de lijntjes); even later staat er dan bij een C, net onder de E op de bovenste balk een kruis; dit is toch overbodig? Of geldt een teken niet voor elke noot, maar enkel voor dat lijntje?
Weet ik niet, dan moet ik dat blad zien. Ik kan nu alleen het blad zien dat jij hebt gepost.The Taffer schreef: ↑do 18 jul 2013, 15:43
En op het laatste blad staat er een b met een herstellingsteken; Waarom!? Er stond voorheen nergens een B met een kruis/mol, dus waarom dat teken??
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
-
- Berichten: 27
Re: Bladmuziek
anusthesist schreef: ↑do 18 jul 2013, 17:59
Dat zal denk ik om een herstellingteken gaan. Maar kun je preciezer aangeven waar? Als hij die D7 speelt zie je inderdaad een herstellingsteken om van die C# een C te maken (maat 11).
Neen, het is wel degelijk "kruis", geen herstellingsteken..
- Berichten: 6.058
Re: Bladmuziek
Waar dan?The Taffer schreef: ↑do 18 jul 2013, 18:15
Neen, het is wel degelijk "kruis", geen herstellingsteken..
-edit-
Ah, ik denk dat ik weet wat je bedoelt, die in de baslijn in maat 13. Dat is inderdaad een beetje dubbel. Misschien wilde hij dat voor de duidelijkheid aangeven, omdat er voor het eerst weer een C# gespeeld wordt na die C in maat 11.
Hetzelfde doet hij in maat 15. Een herstellingsteken voor de E in een nieuwe maat, om duidelijk aan te geven (nadat continu een E# is gespeeld): we gaan weer terug naar de E.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
-
- Berichten: 27
Re: Bladmuziek
Oh, ok Bedanktanusthesist schreef: ↑do 18 jul 2013, 18:26
Waar dan?
-edit-
Ah, ik denk dat ik weet wat je bedoelt, die in de baslijn in maat 13. Dat is inderdaad een beetje dubbel. Misschien wilde hij dat voor de duidelijkheid aangeven, omdat er voor het eerst weer een C# gespeeld wordt na die C in maat 11.
Hetzelfde doet hij in maat 15. Een herstellingsteken voor de E in een nieuwe maat, om duidelijk aan te geven (nadat continu een E# is gespeeld): we gaan weer terug naar de E.
- Berichten: 6.058
Re: Bladmuziek
No thx, ben nu voor het eerst even het nummer aan het luisteren
Op papier leuk en aardig, maar wat zeggen de oortjes.
Op papier leuk en aardig, maar wat zeggen de oortjes.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
-
- Berichten: 27
Re: Bladmuziek
Wat bedoel je daar precies mee?
Niet dat ik het zelf ook op zich zo'n liedje vind om op m'n gsm te zetten, maar om op piano te spelen vind ik het wel aardig We gaan het waarschijnlijk volgend schooljaar spelen tijdens de herdenkingsviering
Niet dat ik het zelf ook op zich zo'n liedje vind om op m'n gsm te zetten, maar om op piano te spelen vind ik het wel aardig We gaan het waarschijnlijk volgend schooljaar spelen tijdens de herdenkingsviering