Aardbeving veroorzaken

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 5

Aardbeving veroorzaken

Ik zal ten eerste uitleggen waarom ik hier op het forum ben.

Wij zijn bezig met het leukste dorp van Groningen en hebben de opdracht gekregen om een zo groot mogelijke aardbeving te veroorzaken.

In Groningen hebben ze dit 2 jaar geleden gedaan met 1000 mensen tegelijk stampen en de seismologen hebben 0,7 op schaal van richter gemeten.

Nu hebben wij het probleem dat wij niet weten hoeveel mensen ons team van 6 man organisatie komen versterken op deze dag als wij dit moeten uitvoeren.

Wij willen dus niet afhankelijk van de mensen zijn omdat we niet het risico willen lopen dat er weinig op komt dagen.

Nu mogen wij geen speciaal daarvoor bestemde machines mogen gebruiken zoals bijv een heimachine.

Wij weten niet echt wat we moeten en wat een zo groot mogelijk beving veroorzaakt ivm oppervlakte, zwaartekracht en krachten etc.

Zijn er hier misschien mensen die ideeën hebben en die ons kunnen helpen in deze strijd..??

Als ik dit in de verkeerde rubriek heb geplaatst mijn excuus.

M.v.g. Chyama

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Aardbeving veroorzaken

Een bom? Kranen die vanop grote hoogte iets zwaars laten vallen (synchroon)?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 5

Re: Aardbeving veroorzaken

Een kraan hadden wij ook als optie en dan 2x 200 liter vaten gevuld met water of zand laten vallen maar op een kraan zit geen automatische koppelingsmechanisme zodat hij het kan laten vallen.

En er is geen kraanmachinist die in één keer 400 kilo wil laten vallen ivm krachten die dan vrij komen want de kraan kan gaan kantelen is ons verteld.

Een bom hebben wij ook over gedacht maar waar vind je legaal een bom die zulke enorme trillingen veroorzaakt.?

Bedankt voor het meedenken.!!

Berichten: 389

Re: Aardbeving veroorzaken

Enkele theoretische beschouwingen hieromtrent:

In Groningen hebben de mensen staan springen veronderstel ik. Als ze springen, is louter hun (gemiddeld) gewicht en de (gemiddelde) hoogte van de sprong van belang. De theoretische formule van de energie is dan die van de potentiele energie van een gewicht in vrije val, zijnde

E = m * h * g

m is massa (kg), h de valhoogte (m) en g de valversnelling van 9,81 m/s.

Voor een gemiddelde van 60 kg, een springhoogte van 0,3m, levert dit voor 1 persoon 176,58 joule en dus maximaal 176 580 joule voor 1000 mensen. Reken hierbij dat men vermoedelijk wel niet perfect synchroon springt, dus de energie zal allicht een stukje lager liggen.

Als ze stampen, is de snelheid van impact van hun voet van belang en het percentage van het gewicht dat ze dan op die voet zetten. Je kan ook natuurlijk springen en proberen stampen bij het landen, maar dan betwijfel ik dat dit een zoveel groter effect heeft dan u energie sparen om hoger te springen. In het geval dat de impactsnelheid door één of andere ingreep anders is, kan de formule 1/2 m * v² dienen, met m de massa in kg en v de snelheid in m/s.

Om Groningen te evenaren, zal je dus iets moeten laten vallen waarbij de combinatie van de massa en de hoogte (in het geval van vrije val) of snelheid (in geval van andere ingrepen) een minstens even hoge energie veroorzaken.

Randbemerkingen hierbij zijn:
  • Zorg dat je grond niet begeeft en weinig vervormt. In essentie is elke vervorming die optreedt een verlies (E = kracht x verplaatsing). Bij het begeven van de grond verlies je energie. Wanneer men 1000 mensen die elk een kleine energie veroorzaken spreidt over een groot gebied, is dit geen probleem. Wanneer je echter kiest om alle energie op 1 punt te concentreren, dan kan zich bv. een krater vormen, en bij de vorming van de krater gaat energie verloren die niet naar de diepte wordt doorgegeven. Als je iets zwaar vanop een grote hoogte laat vallen, zal je dus een grote stalen plaat of iets anders hard én stevig moeten voorzien om de kracht te spreiden tot onder de drempel dat de grond begeeft. De plaat moet hard zijn opdat het niet zou dempen als een matras en stevig om de impact te kunnen weerstaan.
  • Beperk de zetting. Zetting is typisch het grootste in a. zwakke lagen en b. de lagen dichtst bij het contact. Als je de krachten spreidt (bv. in plaats van 1 bak water van 500 kilo, op 10 posities bakken water van 50kilo), is de energie gelijk, maar de zetting lokaal minder. Minder vervorming = meer doorgeven van de trilling.
  • Kies zo mogelijk een zandgrond. Je kan verstaan dat klei of veen trillingen als een matras dempen. Indien in bovenste meters een stevige zandgrond aanwezig is, zal meer energie dieper de grond worden ingedrukt.
  • Als je iets laat vallen met groot gewicht en grote snelheid, zorg ervoor dat dit intern niet te veel vervormt. Bv. een autowrak, zandzak of zak water zal sterk vervormen (valhoogte van 40m = ca. 100 km/u!!!). Elke vervorming is een absorptie van energie, dus verlies dat niet in de grond gaat. Als de tank waarin uw water zit begeeft, dan verlies je alle energie zijdelings. Een massief stalen blok is hier begrijpelijkerwijs efficiënter.
  • Synchroniseer! De energie komt best in zo groot mogelijke hoeveelheid in 1 keer vrij, op exact dezelfde seconde.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aardbeving veroorzaken

Chyama schreef: vr 19 jul 2013, 09:24
En er is geen kraanmachinist die in één keer 400 kilo wil laten vallen ivm krachten die dan vrij komen want de kraan kan gaan kantelen is ons verteld.
Bij Mythbusters laten ze wel zwaardere dingen in één keer uit een kraan vallen. Complete auto's bijvoorbeeld. Misschien gebruiken die een grotere kraan, of zijn Amerikanen roekelozer.

Berichten: 389

Re: Aardbeving veroorzaken

Er zijn technieken van grondverbetering waarbij men gewichten van 20 tot 100 ton laat vallen om de grond steviger te maken... maar in hoeverre valt dit dan weer onder 'het toepassen van machines die hiervoor dienen'... En men kan dit ook niet direct toepassen op een marktplein :lol:

Afbeelding

Berichten: 389

Re: Aardbeving veroorzaken

317070 schreef: vr 19 jul 2013, 09:12
Een bom?


Daar wil ik ten slotte nog aan toevoegen: een bom die voelbaar is in een seismisch station, is ook niet echt een aanrader voor een activiteit die allicht in de buurt van bewoning wordt georganiseerd... :lol:

Berichten: 7

Re: Aardbeving veroorzaken

Gebruik de gaswinning in Groningen, die gegarandeerd aardbevingen veroorzaakt, getuige de recente berichtgeving. Dus:

Laat alle Groningers op t=0 de gaskraan (kort) open zetten.

De plots stijgende vraag zal misschien ook een plots stijgende aanvoer veroorzaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Aardbeving veroorzaken

Dat zal zeker niet werken. Voordat het gas in ons distributienet gaat wordt het eerst bewerkt. Verder komt ook in Groningen een groot deel van het gas uit de gaskraan uit Rusland.

Berichten: 12.262

Re: Aardbeving veroorzaken

Kalkoen schreef: vr 19 jul 2013, 12:39
Om Groningen te evenaren, zal je dus iets moeten laten vallen waarbij de combinatie van de massa en de hoogte (in het geval van vrije val) of snelheid (in geval van andere ingrepen) een minstens even hoge energie veroorzaken.
Volgens je berekening is het nodig om pakweg 60 ton te laten vallen van 30 cm hoogte. Ik denk dat je daar met een hei-installatie nog best eens overheen kunt komen qua seismisch resultaat.

Voordeel van heien is dat je ook een paal de grond in ramt, en je vervolgens metaal-op-metaal contact maakt met die paal bij de volgende kap. Als de heipaal eenmaal grondig in de bodem vast zit lijkt me dit een efficiente manier om trillingen/schokken de bodem in te leiden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Aardbeving veroorzaken

volgens mij, is het vrij gebruikelijk om carbid te schieten.

Je zult waarschijnlijk een vergunning moeten regelen omdat het buiten oud en nieuw valt.

Ik heb vaak genoeg batterijen carbidbussen gezien. Die gingen na elkaar af omdat het zo is ingesteld. Dan zal het ook mogelijk zijn om de carbidbussen gelijktijdig af te laten gaan (bougies).

Normaal worden de carbidbussen enigszins ingegraven en schuin gesteld zodat de deksel weg kan schieten. De deksel wordt vaak bevestigd met een touw aan de bus. In plaats van schuin ingraven zou ik de bussen nu met de bodem op de grond zetten.

Bij seismologisch onderzoek worden ook explosieven gebruikt om de breuklijnen in de aarde op te sporen. Zo kom ik op het idee van carbidbussen.

Berichten: 12.262

Re: Aardbeving veroorzaken

Eerlijkgezegd denk ik dat dat tegenvalt: Hoewel het er spectaculair uitziet en het veel lawaai maakt, gaat het niet om idioot veel energie bij carbid schieten met een melkbus.

De terugslag van zo'n bus zal vergelijkbaar zijn met de kinetische energie die de deksel meekrijgt - en zo zwaar is die deksel natuurlijk niet. Het zou me niet verbazen als de klap die de grond krijgt groter is als je de melkbus domweg van een paar meter laat vallen, en helemaal als je dat met een volle doet!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Aardbeving veroorzaken

Dus nooit bij carbidschieten gestaan merk ik wel.je voelt de trillingen, zeker met een grote hoeveelheid carbid en een dichtgeslagen deksel. Ik doe het niet, mijn leven is me te heilig, maar genoeg die het wel doen. Daar eens vragen, lijkt me.

Iets anders is een Chinook regelen, die kunnen wel grote lasten laten vallen. De Chinook is in staat zijn eigen gewicht (circa 22 ton) te heffen. Als je het niet erg vind, ga ik op grote afstand staan kijken!

Berichten: 5

Re: Aardbeving veroorzaken

Wij zijn eruit..het word een volgeladen container van 30 ton.

Deze word schuin op een profiel gezet met daaronder een metalen plaat.

De plaat en het profiel worden weggetrokken door een kraan zodat de 30 ton container op de grond dondert..

Dit gaat trouwens morgenmiddag gebeuren..

Ik zal laten weten wat de uitkomst van de trilling was..

In ieder geval bedankt voor jullie reacties..!!!

Berichten: 12.262

Re: Aardbeving veroorzaken

Ik ben benieuwd... van hoe hoog gaat die container vallen?
Victory through technology

Reageer