De "slimme" meter

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

De "slimme" meter

Ik heb nu sinds een week een zogenaamde slimme meter in mijn meterkast hangen. Een ISKRA ME382 geplaatst door mijn netbeheerder Liander. De meter heeft 4 telwekern, 2 voor levering (dag/nacht) en 2 voor terug levering (dag/nacht). Ik heb geen dag en nacht tarief dus mag van teller 1&2 (afname) gewoon het cumulatief nemen en het zelfde geldt voor teller 3&4 (terug).

Nu wat ik wil weten/conformeren:

-Klopt het dat teller 1/2 stil staat op het moment dat ik evenveel of meer energie opwek dan gebruik. Klopt het dat als ik meer gebruik dan dat ik genereer de teller oploopt met het verschil tussen die twee?

-Zelfde eigenlijk voor teller 3/4. Klopt het dat als ik evenveel genereer als gebruik de teller gewoon stil blijft staan en pas begint te lopen wanneer ik meer genereer dan gebruik?

-Als beide voorgaande kloppen, dan kan ik aan mijn meter dus niet zien hoeveel energie ik in totaal gebruik binnen mijn huishouden bv per jaar. Ik zie dan alleen nog maar hoeveel ik heb afgenomen heb en terug geleverd, maar kan niet zien hoeveel energie gebruikt en gegenereerd er daarbij ook nog tegen elkaar is weggestreept.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De "slimme" meter

Je verhaal klopt helemaal. De meter registreert alleen wat je uitwisselt met het net, want dat is het enige wat de netbeheerder en de energieleverancier interessant vinden.

Als je wilt weten wat je zelf verbruikt, dan zul je daarvoor een eigen meter moeten plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: De "slimme" meter

Ok, bedankt voor de bevestiging. De meter is dus inderdaad vooral "slim" voor de beheerder.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De "slimme" meter

Het enige slimme aan zo'n meter is dat de netbeheerder hem op afstand kan uitlezen.

Verder is hij niet slimmer dan andere meters.

Berichten: 12.262

Re: De "slimme" meter

Naja, wat heet slim: Feitelijk is het inderdaad een kWh teller, van het soort dat 'achteruit' kan lopen als je teruglevert, maar dan met een apart telwerk voor voorruit en achteruit. In jouw geval heb je niets aan het telwerk voor dal/piek tarief, maar mensen die daar gebruik van maken natuurlijk wel (kun je zelf kiezen bij de meeste leveranciers).

Wat mogelijk wel 'slim' is dat men deze meter heel vaak kan uitlezen, bijvoorbeeld 1 keer per uur of kwartier. Daarmee kun je een grafiekje maken met wanneer je veel verbruikt, en in jouw geval ook wanneer je veel teruglevert. Of de netbeheerder dat aanbiedt is verder aan hen, ik geloof niet dat je die meter zelf kunt uitlezen (anders dan via het telwerk, dus via netwerk/usb oid).

En je ziet inderdaad alleen net netto resultaat van uitwisseling met het stroomnetwerk. Stel dat bijvoorbeeld je airco op volle kracht draait, maar die stroom helemaal door je zonnepanelen wordt opgewekt, dan is het verbruik nul. De meter is dus niet slim genoeg om aan te geven dat je bijvoorbeeld 20 ct/uur aan het besparen bent dankzij je panelen. Als je niet thuis bent zie je aan het eind van een dag wel wat je panelen hebben teruggeleverd aan het net.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: De "slimme" meter

ik heb een heel ouderwetse domme meter, en die loopt met dit weer per saldo hard achteruit. De omvormer van mijn PV systeem houdt bij hoeveel kWh de panelen sinds de installatie hebben geproduceerd, de ouderwetse meter hoeveel ik nog aan de Delta verschuldigd zal zijn t.z.t.

Wil ik mijn verbruik kennen dan moet ik dus ook sommetjes gaan maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: De "slimme" meter

Denk dat daar weinig anders op zit - de kWh teller van je netbeheerder is er puur om te bepalen hoeveel geld je elkaar verschuldigd bent. Je zou eigenlijk een 'slimme meterkast' moeten aanleggen achter de kostenmeter om te zien wat je zoal gebruikt, terug levert, en dergelijke.

An sich zijn wat ze nu verkopen als 'slimme meters' eigenlijk vrij domme apparaten. Wellicht zal er bij een volgende generatie wel meer functie worden toegevoegd, bijvoorbeeld ten bate van een smart grid. De consumentenprijs van electriciteit moet dan ook per kort interval gaan varieren, en op basis daarvan kun je bijvoorbeeld een wasmaschine, boiler of vaatwasser later laten starten zodat dat zo goedkoop mogelijk draait.

Het uiterste effect zal er denk ik zijn als veel electrische auto's in gebruik zijn. Die hebben zodanig veel opslag dat het kan lonen om te 'tanken' op dalmomenten en terug te leveren bij piekprijzen. Uiteraard gebruikt je op die manier de consument als load balancer, maarja, als die er geld aan verdient is dat vast geen bezwaar.

Ik kan me bijv voorstellen dat je een auto hebt met actieradius 100 km bij volle accu, en je het zo inregelt dat die tenminste 20 km moet vasthouden, omdat je de dag erop niet verder dan 10 km van huis gaat rijden. Dat heb je het equivalent van 80 km om speculatief te laden en te ontladen, al vraag ik me af of de accuslijtage opweegt tegen de mogelijke winst.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: De "slimme" meter

Net als Jan kan ik mijn verbruik ook nog wel achterhalen. Mijn omvormer maakt dag rapporten, maand rapporten en jaarrapporten, allemaal gestuurd naar mijn laptop. Juist door deze grote mate van inzichtelijkheid was ik blijkbaar verwend en werden mijn verwachtingen te hoog toen de netbeheerder een "slimme" meter aanbood. Ik zag mijzelf al naar allerlei grafiekjes kijken op mijn telefoon. :)

Grap is dat juist de beheerder bij de opsomming van voordelen begon over beter inzicht in verbruik.

http://www.liander.nl/liander/slimme_me ... rdelen.htm

Zelf vind ik dat dus wat tegen vallen vooral omdat ik ook geloof dat mensen inderdaad zuiniger met energie omgaan als hun eigen gebruik goed inzichtelijk is.
Wat mogelijk wel 'slim' is dat men deze meter heel vaak kan uitlezen, bijvoorbeeld 1 keer per uur of kwartier. Daarmee kun je een grafiekje maken met wanneer je veel verbruikt, en in jouw geval ook wanneer je veel teruglevert.
Mijn beheerder melde juist dat omwille van privacy redenen nooit meer dan eens in de twee maanden uitgelezen mag/zal worden. Er zijn al wel apps om zelf uit te lezen, maar wat ik tot nu toe gevonden heb is dat daar maar zeer beperkt door beheerders aan mee gewerkt wordt (toegangs sleutel).

In ieder geval, ik heb me er al bij neer gelegd, al mis ik in deze zomerweek de aanblik van de terug racende analoge meter toch een beetje.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De "slimme" meter

shimmy schreef: di 23 jul 2013, 09:01
Grap is dat juist de beheerder bij de opsomming van voordelen begon over beter inzicht in verbruik.
Dat betere inzicht werkt alleen als je geen eigen opwekking hebt.

Berichten: 12.262

Re: De "slimme" meter

Bij dat privacy argument kan ik me wel iets voorstellen - zeker als de informatie in handen van derden kan vallen. Voor inbrekers zou het heel handig zijn om realtime te zien wat je aan stroom verbruikt, die weten meteen of je op vakantie bent (of zelfs maar een dagdeel niet thuis).

Bij een usb poort op de meter, of bijv een bluetooth verbinding, zou dat bezwaar niet zo groot zijn en kun je het zelf uitlezen en verwerken, maar dat dit blijkbaar niet op die meter.

Qua inzicht in stroomverbruik was het wellicht gewoon handig geweest er een amperemeter bij te monteren, met een schaal x230 erop zodat je kunt zien wat je op enig moment gebruikt. Eigenlijk gewoon zoals de kilometerteller van een auto met een wijzer en een telwerkje eronder. Hopeloos ouderwets, maar heerlijk intuitief in gebruik :D
Victory through technology

Reageer