Inenten tegen wratten?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 398

Inenten tegen wratten?

Er zijn veel behandelingen mogelijk tegen wratten, maar vaak pijnlijk en of zonder succesgarantie.

Ik las dat het lichaam normaal gesproken zelf de wratten afstoot, als het afweersysteem de wrat opmerkt (en dat laatste kan soms blijkbaar jaren duren).

Nou vraag ik me af: waarom kan je het humaan papillomavirus niet expres inspuiten, net als met griep zeg maar, om op die manier je afweersysteem te activeren?

En meteen een vervolgvraag indien het komt omdat het virus teveel varianten heeft (ik weet niet of dat zo is!): Zou je het specifieke virus waar de persoon last van heeft dan niet af kunnen tappen uit de wrat en elders bij diezelfde persoon in kunnen spuiten?

alvast dank

Berichten: 398

Re: Inenten tegen wratten?

Ik heb het antwoord op mijn vraag nog niet gevonden, maar het nu wel gevonden dat er nog veel onderzoek gedaan wordt naar de behandeling van wratten, ook met vaccins (niet HPV zelf, maar desondanks veelbelovend volgens mij)

zoals dit onderzoek

en dit onderzoek

Berichten: 12.262

Re: Inenten tegen wratten?

Het zal denk ik een kwestie van tijd zijn voor er een HPV vaccin op de markt is dat de vele verschillende varianten met een behoorlijke effectiviteit kan voorkomen.

Overigens denk ik dat het weinig prioriteit zal hebben - wratten zijn natuurlijk vervelend, maar slechts zelden een conditie die levensbedreigend is of de kwaliteit van leven zodanig verslechterd dat het koste wat kost voorkomen moet worden.

Ik zie het dan ook niet zo 123 in een rijksvaccincatie programma verschijnen, en dan is het aan de markt. Wat zou je zelf betalen voor een dergelijk vaccin?
Victory through technology

Berichten: 398

Re: Inenten tegen wratten?

Een rijksvaccinatieprogramma lijkt me inderdaad niet zo nodig, maar een spuitje zetten in plaats van wratten wegsnijden/wegbranden/bevriezen lijkt me gewoon veel makkelijker. Bovendien hou je er dan geen litteken aan over denk ik?

Of werkt een vaccin niet als je de wrat al hebt?

Ik begrijp dat je dan het virus al hebt, maar ik zou er dan nog wat bij willen spuiten om te zorgen dat je afweersysteem het eerder opmerkt. Zou dat kunnen of kraam ik nou onzin uit? (ik heb geen geneeskunde gestudeerd)

Berichten: 12.262

Re: Inenten tegen wratten?

Het zou kunnen dat als je een specifiek stukje van bijv de eiwitmantel van zo'n virus aan een groter molecuul koppelt het immuunsysteem het opeens wel opmerkt, en daarna ook de normale variant van het virus gaat aanpakken. Dat vereist echter nog steeds dat het virus zich laat zien aan het immuunsysteem, en in vraag me af of dat in een bestaande wrat het geval is. Zo niet zou het hoogtens voorkomen dat je meer van die wratten krijgt.
Victory through technology

Berichten: 398

Re: Inenten tegen wratten?

Oke, mijn nieuwsgierigheid is weer even gestild, dankjewel!

Ik zal me toch eens wat meer verdiepen in (menselijke) biologie, dat is toch wel erg interessant :)

Reageer