Maximum rendement MPPT regelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Maximum rendement MPPT regelaar

Hallo, ik bezit een 24V camper, 4x 230Ah accu's, 4x 225Wp PV panelen (De PV panelen leveren maximaal 36V en liggen plat op het dak), 2x Victron MPPT 70/15 regelaars.

De vraag is hoe de regelaars zo optimaal mogelijk te schakelen.

http://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet%20-%20Blue%20Solar%20Charge%20Controller%20MPPT%2070-15%20-%20rev%2003%20-%20NL.pdf

Volgens Victron moest ik de PV panelen per paar parallel schakelen aan een regelaar.

Dat heb ik dus gedaan, maar bij slechte lichtomstandigheden schakelden de regelaars zich uit (22.2V/22.6V ) en niet meer in (26.2V/28V).

De camper staat overdekt, maar wel in daglicht.

Ik heb ze toen in serie geschakeld, maximum 2x 36V = 72V ,onder de 75V, maar omdat ze plat liggen haal ik dit maximum toch nooit.

Nu had ik iets stroom.

Maar omdat ik de 4 accu's in serie/parallel geschakeld heb, denk ik dat in de regelaars ook in 12V opstelling kan schakelen.

Met één regelaar wil ik dus 2 parallel geschakelde accu's opladen en deze dan in serie koppelen aan de 2 andere accu's met de andere regelaar.

Deze regelaars worden gevoed door twee in serie geschakelde PV panelen.

Uiteindelijk heb ik dan weer 24V voor de camper.

In mijn ogen heb ik het voordeel dat de regelaars iets langer blijven "doorwerken" omdat ze nu pas ontkoppelen bij 11.1/11.8V inplaats van bij 22.2V/22.6V.

Nou weet ik wel dat het misschien maar een paar % zal schelen, maar tijdens mijn winterverblijf in Spanje misschien toch significant?

Wat denken jullie?

Groeten, Paul

Berichten: 116

Re: Maximum rendement MPPT regelaar

komen er geen rookwolken uit die opladers, als je ze op zo'n hoge ingangsspanning aansluit?

waarschijnlijk geeft de handleiding wel een maximum ingangsspanning aan.

als ik het goed begrijp hebt u een oplader voor 24 volt en daar wilt u een 12 volt accu eventueel meerdere parallel mee opladen?

dat lijkt me geen goed idee

daar is nog de oplader nog de accu op gebouwd.

Reageer