Gebruik van zouten bij een extractie van tocoferolen (vitamine E)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Gebruik van zouten bij een extractie van tocoferolen (vitamine E)

Ik zou voor mijn thesis het volgende moeten te weten komen.

Ik schrijf over de extractie van tocoferolen (vitamine E) aan de hand van de QuEChERS-methode. Deze methode is gebaseerd op het mengen van het monster (groenten en fruit) met zouten en extractiesolventen. Na de extractie voor ik scheiding uit aan de hand van UPLC.

Ik voeg volgende zouten toe bij de de extractie: trinatriumcitraatdihydraat, dinatriumwaterstofcitraat-1,5-hydraat, NaCl en watervrij MgSO4. Nu begrijp ik dat hier bufferzouten bij zijn om de pH te bufferen. Maar waarom moest ik hier gebruik maken vantrinatriumcitraatdihydraat en dinatriumwaterstofcitraat-1,5-hydraat ? Dit zijn twee stoffen met gebonden water. Ik dacht eerst dat deze stoffen werden toegevoegd om het water te ontrekken aan het monster. Maar dit klinkt niet logisch wanneer je zouten toevoegt met gebonden water.

Kan iemand dit verklaren? Als je de exacte werking van de 2 andere stoffen kent dan mag je me dat ook altijd vertellen natuurlijk :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Gebruik van zouten bij een extractie van tocoferolen (vitamine E)

De combinatie van citraatzouten zorgt inderdaad voor een buffering van de pH. Die is belangrijk voor de bescherming en voor beïnvloeden van de oplosbaarheid van de gezochte stoffen in water en je uiteindelijke oplosmiddel.

In eerste instantie is je sample "kletsnat": je hebt het over niet gedroogde groenten en fruit. Daaraan wat kristalwater toevoegen maakt niets uit. Deze citraatzouten zijn nu eenmaal stabiel en verkrijgbaar als hydraten.

Pas in een later stadium, als je de waterlaag van de oplosmiddellaag hebt gescheiden in een centrifuge, zul je dat oplosmiddel verder gaan drogen (dwz je gaat het erin opgeloste water afvangen).

Hoe het hier allemaal precies zit weet ik niet, want de methode ken ik niet, maar NaCl wordt vaak gebruikt om een waterlaag zo mogelijk nog polairder te maken dan hij al is, zodat wat minder polaire stoffen in het relatief apolaire oplosmiddel worden gedwongen ("uitzouten"). Ook krijgt de waterlaag een hogere dichtheid door het zout, waardoor het makkelijker wordt om de lagen te scheiden. Watervrij magnesiumsulfaat kan worden gebruikt om je eenmaal afgescheiden oplosmiddellaag te drogen.

Reageer