Springen naar inhoud

betekenis "plasma"

• Log in om te kunnen reageren

Maartendj

Maartendj

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2013 - 22:27

Deze vraag is mogelijk niet helemaal thuis in dit onderdeel, zelf leek mij dit de beste, als iemand meent dat dit onderwerp totaal niet past bij dit onderdeel zou ik het op prijs stellen als diegene naast dit ook aangeeft waar het beter zou passen. Dan hier de vraag: wat houdt "plasma" in algemene zin in? Het wordt de vierde aggregatietoestand genoemd, een gas dat bestaat uit geladen deeltjes (ionen) maar ook de vloeistof in bloed wordt plasma genoemd (bloedplasma). Verder bestaat het grootste gedeelte van een lichaamscel uit plasma (cytoplasma). Ik zelf kon geen duidelijk verband vinden tussen al deze verschillende "versies" van plasma, de plasma's in de biologie zijn duidelijk geen gas bestaande uit geladen deeltjes. Vandaar dus de vraag: wat is de oorsprong van het woord "plasma"?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Th.B

Th.B

• >250 berichten
  • 523 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2013 - 10:01

Voor dit soort vragen is Google je vriend, denk ik.

Wat betreft de etymologie van het woord vond ik op wiki dat het uit het Grieks komt en zoiets betekent als 'vervormbaar'. Dat maakt het dus een vrij breed begrip. Het moge duidelijk zijn dat fysici iets anders bedoelen met 'plasma' dan de biologen onder ons.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures