kracht berekenen stalenconstructie i.v.m. aanslaan

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

kracht berekenen stalenconstructie i.v.m. aanslaan

Beste forumleden,

Graag zou ik van jullie kennis gebruik willen maken bij het oplossen van het volgende vraagstuk:

Ik wil namelijk een stalenconstructie aanslaan met een hamer (voorhamer) om de eigenfrequentie van de constructie te meten meten met een trillingsopnemer.

Nu wil ik graag weten met wat voor hamer ik het beste kan aanslaan en met hoeveel kracht ik moet aanslaan.

Nu weet ik dat stalen constructies met genoeg massa altijd laag frequent hun eigenfrequentie hebben zitten, tussen de 10-200 Hz.

Dit aanslaan wil ik doen d.m.v. een kunststof voorhamer (genoeg massa, en kunststof beter voor lager frequent aanslaan dan stalenhamer) Ook lijkt mij rubber of hout nog beter voor het laagfrequent aanslaan wat ik lees uit de boeken.

Graag jullie advies in deze hamer keuze.

Nu nog de vraag hoeveel kracht ik nodig hebt voor het aanslaan van deze constructie.

Op het punt waar ik wil aanslaan weet ik de stijfheid uit FEM analyse.

Namelijk 2,28 E+08 N/m.

Uit mijn FEM analyse hebt ik tevens de eigenfrequentie van het systeem berekend en deze komt uit op 40Hz en met een modificatie 47Hz.

Stel ik ga uit van een hamer van 10kg en een snelheid van de 15 m/s dan kom ik uit op een kinematische energie 1125 Joule of Nm.

Nu wil ik met deze gegevens dus berekenen of ik de eigenfrequentie zo aansla of dat ik misschien meer arbeid erin moet stoppen om deze constructie aan te kunnen slaan.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten Chris

Reageer