Springen naar inhoud

Wat zijn polymerisatieproducten?

• Log in om te kunnen reageren

T4HS

T4HS

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2013 - 08:51

Hallo ik ben Timo en ik volg een bachelor in Elektro-Mechanica

Nu was ik aan het lezen over Smeermiddelen waarin de esters besproken werden.
Hierbij kwam ik bij de di-esters en het volgende werd hierin boven gehaald.

"Dit betekent dat voor zover er oxidatie-, afbraak- en polymerisatieproducten worden gevormd, deze in oplossing worden gehouden."

Ik ben zelf geen scheikunde expert, maar ik versta alles buiten "Polymerisatieproducten".

Kan iemand mij dit begrip even uitleggen aub ?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juli 2013 - 08:58

Welkom op het forum, Timo. Polymerisatieproducten zijn wat er gevormd wordt als moleculen aan elkaar gaan zitten in kettingen, zogenaamde polymeren.

Opmerking moderator :

ik heb de titel van je topic even aangepast. Zou je in de toekomst zelf voor een duidelijke titel willen zorgen in plaats van "Uitleg aub"?

T4HS

T4HS

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2013 - 09:12

Bedankt. (Ik zal in de toekomst ook letten op de titel, excuseert u mij daarvoor.)

Hoe kunnen Polymerisatieproducten dan schadelijk zijn in bvb een motor, waar de piston wordt gesmeert door een smeermiddel, dat oxidatie oplost en vast houdt en polymerisatieproducten van het zelfde. In welke manier zijn deze polymerisatieproducten dan schadelijk ?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juli 2013 - 09:17

Dit is niet mijn specialiteit, maar ik denk dat een polymerisatieproduct, dat bestaat uit grote moleculen, niet meer de juiste eigenschappen heeft voor de smering. Het zou bijvoorbeeld de viscositeit behoorlijk kunnen doen toenemen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juli 2013 - 11:35

Waar het in dit verband om gaat (zoals in de tekst staat) is dat die polymerisatieproducten in oplossing blijven. Zou dat niet gebeuren dan scheiden ze zich af van de olie. In scheikundige termen heet dat neerslaan of precipiteren. De polymerisatieproducten nemen een vaste vorm aan; kleine korreltjes dus. Dat is voor de smering funest.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures