warmte overdracht in de zeebodem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 23

warmte overdracht in de zeebodem

Dag,

Stel dat een warmte bron bijvoorbeeld op 1 meter diepte liggen (T.o.v de zeebodem). In dit geval kan worden aangenomen dat er geen convectie plaatst vind (grote afstand t.o.v. de warmte bron en zeebodem) dus enkel conduction speelt een rol. Nu gaat deze warmte bron op 0.1 meter diepte liggen (T.o.v de zeebodem). In dit geval lijkt mij dat convectie een grotere rol gaat spelen, helemaal er stromend water is. Is het mogelijk om de convectie warmte overdracht als functie van de diepte te formuleren?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: warmte overdracht in de zeebodem

lijkt mij dat convectie een grotere rol gaat spelen, helemaal er stromend water is.
Welk stromend water bedoel je?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: warmte overdracht in de zeebodem

En wat betekent "op 1m diepte t.o.v. de zeebodem"? 1m boven de zeebodem in het water, 1m onder de zeebodem in het zand, ... ?

Berichten: 23

Re: warmte overdracht in de zeebodem

Met het stromend water bedoel ik wanneer er een sterke stroming is op de bodem van de zee en 1 meter t.o.v de zeebodem bedoel ik dat er boven de kabel nog een zandlaag van 1 meter ligt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: warmte overdracht in de zeebodem

De warmteweerstand (R-waarde) tussen KABEL en ZEEWATER zal vrijwel geheel bepaald worden door de dikte van de (met water verzadigde) zandlaag. De warmteovergang (warmteoverdrachtscoefficient) van zeebodem naar zeewater voegt daar bij stromend zeewater nauwelijks warmteweerstand aan toe.

De R-waarde van het (natte) zandpakket boven de kabel zal in de orde van 0,05 tot 0,5 m2.K/W zijn (afhankelijk van dikte van het zandpakket, zijnde 0,1 - 1,0 meter), terwijl de R-waarde van het stromende zeewater langs de bodem kleiner dan 0,001 m2.K/W zal zijn, hooguit 2 % invloed dus (volgens mijn natte vinger).
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer