Springen naar inhoud

Probleem met berekenen hoeken (persoon op fiets)

• Log in om te kunnen reageren

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2013 - 10:35

Voor een opdracht van school moet ik kijken naar de houding op een loopfiets. Nu heb ik op Dined allerlei lichaamsafmetingen opgezocht, waarmee ik wil bepalen of het ergonomisch verantwoord is om op een loopfiets te zitten. Daarbij heb ik de volgende afbeelding gemaakt, waarbij ik ervan uitga dat de afstand tussen stuur en zadel 100 mm is, en de afstand tussen handvat en zadelpen 500 mm.

Ook heb ik de aanname gemaakt dat de hoek tussen de horizontaal en de onderarm 20 graden is, evenals de hoek tussen de verticaal en de bovenarm. Ik dacht hiermee te kunnen uitrekenen welke hoek de rug met de verticaal moet maken, zodat de gebruiker het stuur vast kan houden.

Hier een schematische afbeelding.
Houding loopfiets.PNG

Vervolgens dacht ik de hoek van de rug te berekenen door de volgende berekening uit te voeren;

HAO (horizontale afstand onderarm) = 283*cos(20) ≈ 266 mm
HAB (horizontale afstand bovenarm) = 344*sin(20) ≈ 118 mm

Er kan nu berekend worden wat de horizontale afstand is die de rug moet overbruggen (HAR). Vervolgens kan de hoek waarin de rug staat worden berekend.
HAR = 500 – HAO – HAB = 500 – 266 – 118 = 116 mm

Sin-1(116/569) ≈12°
De hoek tussen de verticaal en de rug is dus 12 graden.

Met deze berekening heb ik echter alleen gekeken naar de horizontale afstand van 500 mm. Als ik nu kijk naar de verticale afstand, dan klopt er niks meer van en ik weet niet hoe ik het dan op moet lossen.

Dan krijg ik namelijk het volgende:
VAO (verticale afstand onderarm) = 283*sin(20) ≈ 97 mm
VAB (verticale afstand bovenarm) = 344*cos(20) ≈ 323 mm

Als ik dan deze waarden bij elkaar optel + de hoogte van het stuur, dan weet je wat de verticale afstand van de rug is, en daarmee kun je de hoek tussen verticaal en de rug berekenen (aangezien je de lengte van de rug weet = 569 mm)
100 + VAO + VAB = 100 + 97 + 323 = 520 mm

cos-1(520/569) = 24 graden.

Kijk ik dus naar de horizontale afstand van 500 mm, dan krijg ik er een hoek uit van 12 graden. Kijk ik naar de verticale afstand, dan krijg ik een hoek van 24 graden.

Met die 24 graden is ook HAR groter, 569*sin(24) = 231 mm.
Daarmee krijg je een afstand van 266 + 118 + 231 mm = 615 mm tussen handvat en zadelpen

Heeft iemand enig idee hoe ik de hoek van de rug met de verticaal kan berekenen? Op de manier zoals ik het nu bereken zijn beide hoeken niet gelijk. Ik kan er niet uitkomen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 augustus 2013 - 13:50

De hoek van de rug me de verticaal is simpel uit rekenen via de arcsinus. De ene zijde is 500-HAO-HAB en de andere zijde is 569.
Quitters never win and winners never quit.

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2013 - 18:11

Dat klopt inderdaad, maar met deze berekening kom ik niet verder. Inmiddels heb ik een model gemaakt in SolidWorks, waarbij ik de onderarm, bovenarm en rug heb gemodelleerd. Deze onderdelen heb ik in een assemblage gezet waarbij ik ook het frame heb toegevoegd. Door nu bijvoorbeeld de hoek tussen boven en onderarm te geven, zijn gelijk de overige hoeken bepaald. Dat ik daar niet eerder op ben gekomen!

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 augustus 2013 - 19:04

als ik naar de vertikale afstanden kijk kom ik uit op een hoek van 23,94 graden.

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures