[wiskunde] Kansberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Kansberekening

Hieronder een vraagstuk waar ik op mijn werk mee geconfronteerd wordt. Ik heb de 'som' vertaald naar knikkers in een vaas zoals ik het vroeger op school heb geleerd. Als er vier knikkers gepakt moesten worden, was het een makkelijke som. Maar die vijfde knikker schept veel verwarring:

Ik heb een vaas met twaalf knikkers die genummerd zijn van 1-12. Ik pak 5 knikkers (zonder terugleggen). Hoe groot is de kans dat ik, in willekeurige volgorde, in ieder geval de knikkers 3 , 5 , 8 en 12 pak?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kansberekening

Vertaal het verder naar 3,5,8 en 12 zijn groen en de andere 8 wit. Eens?

Wat wordt je vraag nu?

Berichten: 2

Re: Kansberekening

Dat is verhelderend! We hebben het antwoord: 1,01%.

Maar we hebben nu nog een geschil in redenatie:

Ik zeg: je trekt vijf knikkers en je moet er vier goed hebben, dus de kans is: 5/12 x 4/11 x 3/10 x 2/9 x 1 = 1,01%

Mijn collega zegt: je hebt 1 bepaalde kans en deze doet zich vijf keer voor: 5 x 4/12 x 3/11 x 2/10 x1/9 = 1,01%

Ik begrijp dat als je de hele getallen als breuken uitschrijft en vervolgens dezelfde getallen in de teller en noemer tegen elkaar wegstreept, dat je dan een exact dezelfde vergelijking hebt. Maar waarom zou mijn redenatie niet goed zijn?

Berichten: 7.068

Re: Kansberekening

SYK schreef: di 06 aug 2013, 14:43Maar we hebben nu nog een geschil in redenatie:

Ik zeg: je trekt vijf knikkers en je moet er vier goed hebben, dus de kans is: 5/12 x 4/11 x 3/10 x 2/9 x 1 = 1,01%
Wat geeft de 5/12 weer?

Berichten: 63

Re: Kansberekening

EvilBro is het niet zo naast dat ik die 5/12 ook niet kan plaatsen dat er meerdere volgorden mogelijkheden zijn?

GGGGW

GGGWG

etc...

Berichten: 7.068

Re: Kansberekening

Ik snap niet wat je zegt. Even een stapje terug. Jij zegt: "Ik zeg: je trekt vijf knikkers en je moet er vier goed hebben, dus de kans is: 5/12 x 4/11 x 3/10 x 2/9 x 1 = 1,01%". Mijn vraag is: hoe kom je van de woorden naar de getallen?

Berichten: 63

Re: Kansberekening

EvilBro kan je antwoord geven op de post die ik heb geschreven? Die 5/12 waarSYK het over heeft, klopt volgens mij niet. Verder zijn er volgens mij 5 trekkingen die aan de voorwaarde voldoen en moet je de kans van elk van die trekkingen bij elkaar optellen. Of zit ik nu mis?

Reageer