beslissingsboom

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

beslissingsboom

Goede dag,

Ik heb een voorbeeld van een beslissingsboom gemaakt maar weet niet of het goed is. Graag uw antwoord.

Stel ik wil iets verkopen voor 1000 euro en zoek een koper. De kans dat ik iemand vind is 80% daarnaast de kans dat ik niemand vind (dus de boom gaat van 1 vakje naar 2 vakjes). Vanaf het vakje van 80% weer 2 vakjes met de kans dat iemand een bod doet, dat is ook 80%, en een vakje met geen bod. Vanaf het vakje een bod (80%) 4 vakjes met kansen met een bod. 1 van 800, 1 van 600, 1 van 300 en 1 van 100 Mijn berekening is dan uiteindelijk 0.8 (=80%)x 0.8 (ook 80%)= 0,64 maakt 64%. De 4 volgende vakjes heb ik een waarde toebedeeld van 1 van 50%, 2 van 20% kans en 1 van 10% kans. Dat betekend dat ik wanneer ik denk 800 euro te vangen de kans 0.8 x 0,8x 0.5 = o.32 dus 32%

Klopt dit?

Verder

Is het te verbeteren of uit te breiden en zo ja hoe dan?

Veel dank alvast

Mariejeanne

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: beslissingsboom

Met de informatie die je geeft, lijkt dit te kloppen. Maar geef je in het vervolg eerst de vraag/het probleem en dan pas jouw oplossing? Nu staat alles wat door elkaar, wat de leesbaarheid niet verhoogt ;) . Of voeg je boom als bijlage toe (door in te scannen ofzo).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 3

Re: beslissingsboom

Hartelijk dank voor het antwoord en excuses als de vraag niet duidelijk was.

Ik heb hier thuis nog een discussie over hoe groot nu de kans is dat je niets hebt. De een zegt dat het 36% is. Redenering is: ik vind niemand die een bod wil doen (in het voorbeeld is dat 20%). De kans dat ik wel iemand vind maar uiteindelijk geen bod doet is ook 20%. De kans dat je dus niets hebt is 0.8 (de 80% dat ik iemand vind) x 0,2 (geen bod) = 0,16 is 16%.

Hij zegt dan "je totale kans op niet slagen (geen geld) is dan 20% + 16 % = 36%.

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: beslissingsboom

Dat klopt ook ja. Begrijp je het zelf?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 3

Re: beslissingsboom

Veel dank

Eerlijk gezegd is het moeilijk te begrijpen

Wel ingewikkeld en lijkt onlogisch want (a) ik vind niemand en dus ook m.i. geen kans op een bod en (b) je krijgt geen bod. Het kwartje valt niet dat je dit optelt. Want logisch dat je geen bod krijgt want je vind niemand.

Ik zal het nog eens een paar maal nalezen.

Reageer