Springen naar inhoud

De Kleur Rood

• Log in om te kunnen reageren

Ningen

Ningen

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2013 - 14:01

In het verkeer kun je er sowieso niet omheen, Rood is stoppen. Nu las ik dat de kleur rood overal gebruikt wordt om te stoppen, en dat er mogelijk zelfs een biologische factor aan zit.* Resusaapjes eten liever het voedsel dat ze krijgen van mensen in blauwe of groene shirts dan van mensen in rode shirts.*

Rood is de kleur van gevaar, dat blijkt universeel te zijn. Maar nu vraag ik me af waarom mannen dan vallen op een rode kleur bij vrouwen. Heeft dit te maken met een grotere aantrekking tot gevaar of iets dergelijks bij mannen vanwege de andere hormoonhuishouding?

Is er bij vrouwen ook een kleur die (redelijk) universeel tot "gekte" leidt zoals rood bij mannen? gaan vrouwen uit hun dak als de man een blauw shirt draagt, of zijn de vrouwen ongevoelig voor de kleur van de kleding die de man draagt?

* Quest Psychologie - Nummer 3/2013 - pagina 34

Veranderd door Ningen, 07 augustus 2013 - 14:02

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 augustus 2013 - 14:35

Ningen, ik denk dat je alvast een deel van het antwoord op jouw vragen kan lezen in deze post. Hieruit blijkt dat er bijna zeker ook sprake is van een aangeleerd proces: rood wordt sinds jaar en dag ook geassocieerd met romantiek en doordat we dat van kleinsaf aan al bijna met de paplepel zijn ingegeven, roept het kleur 'rood' ook gevoelens van romantiek op, en dit via klassieke conditionering: het meermaals associëren van de ene prikkel (kleur 'rood') met een andere (gevoel van romantiek), zorgt ervoor dat we na een aantal keren, bij het zien van enkel 'rood', ook een romantisch gevoel zullen ervaren.

Als ik er de tijd voor vind, dan wil ik nog wel even verder speuren op internet of er nog ander onderzoek is gekend, dat nog meer specifiek ingaat op jouw vragen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

RES

RES

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2013 - 14:04

Nu las ik dat de kleur rood overal gebruikt wordt om te stoppen, en dat er mogelijk zelfs een biologische factor aan zit.

Die biologische factor is de omgekeerde van rood, namelijk groen. De mens (onze hersenen) is voornamelijk in het groen (de natuur, bomen/bossen) ontwikkelt. Rood is de tegenpool (diafragma) van groen in het menselijk visuele gedeelte (de rood-groene 3d brillen) Je ogen zijn de ziel (beeld staat direct in verbinding geest), dus een direct psychologisch effect. Je zou een test moeten doen bij zowel vrouwen als mannen om te zien welke kleur het meest effect geeft (mannen hebben een iets andere evolutie dan vrouwen doorstaan vanwege rangorde, overleving, jagen in het wild, dus ook psychologisch, daarom zijn vrouwen psychologisch sterker en mannen lichamelijker, toch een evenwicht ontstaan (want beiden moeten overleven) Want als je je niet lichamelijk kan verdedigen dan communicatief.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures