[scheikunde] Basische aminozuren en histonproteïnen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Basische aminozuren en histonprote

Waarom komen Arganine, Lysine en Histidine in aanmerking voor reactie met histoproteïnen?

Het zal waarschijnlijk iets te maken hebben met het feit dat dit basische aminozuren zijn, maar ik verder weet ik het niet.

Dit is een vraag die mijn prof van organische scheikunde graag stelt op het examen maar ik vind hierover niets in mijn cursus.

En ook op het internet vind ik hier geen antwoord op.

Heeft hier iemand een idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Basische aminozuren en histonprote

Bedoel je niet histonproteïnen?

Als dat inderdaad het geval is, denk dan eens na over de functie van histonen. Wat doen ze precies met DNA? En wat is de lading van DNA?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Basische aminozuren en histonprote

DNA gaat zich rond de histonen wikkelen en samen vormt dit dan het chromatine. DNA heeft een negatieve lading door de fosfaatgroepen dus moeten de histonen een positieve lading hebben, waardoor de basische aminozuren ermee kunnen reageren. Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Basische aminozuren en histonprote

Klopt. Histoneiwitten bestaan voornamelijk uit een hele resem aan basische aminozuren (Arg, Lys, His) waardoor ze uitermate geschikt zijn om het negatieve DNA op te winden.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Basische aminozuren en histonprote

Bedankt!

Reageer