zwaartekracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

zwaartekracht

Ik heb gehoord dat als voorwerp naar beneden valt, dat voorwerp in gewicht toeneemt.

Nu heb ik een balletje van 20 gram . Van welke hoogte moet ik dat gooien om het bijvoorbeeld 40 gram te maken? En als het balletje 50 gram is van hoe hoog moet ik het gooien om er 100 gram van te maken?

Berichten: 7.068

Re: zwaartekracht

Ik heb gehoord dat als voorwerp naar beneden valt, dat voorwerp in gewicht toeneemt.
En heb je toen onderzocht of dit ook werkelijk zo is?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: zwaartekracht

Lijkt mij moeilijk, de massa te controleren tijdens vrije val.

Ik hoop dat je het er mee eens bent dat, na het vallen, de eindmassa van het voorwerp hetzelfde is als de beginmassa?

Ik denk eerder dat de context van die opmerking te maken had met de kracht die een voorwerp uitoefent op zijn ondergrond. Deze kracht is inderdaad afhankelijk van de situatie (impactkrachten, ...)

Berichten: 546

Re: zwaartekracht

Gewicht is een kracht. Massa is dat niet. Dat zijn 2 verschillende dingen. Als je uitgaat van een constante valversnelling blijven zowel gewicht als massa hetzelfde tijdens een val.

Re: zwaartekracht

Het gewicht is afhankelijk van de afstand van het voorwerp tot het zwaartepunt van de aarde. Als je een voorwerp van een zekere hoogte boven het aardoppervlak naar het aardoppervlak toe laat vallen neemt het gewicht inderdaad toe.

Relativistisch gezien zal ook de massa ietsjes toenemen omdat de massa afhankelijk is van de snelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: zwaartekracht

Bartjes schreef: do 08 aug 2013, 14:21
naar het aardoppervlak toe laat vallen neemt het gewicht inderdaad toe.
Als het voorwerp met een massa naar het aardoppervlak toe valt is het gewichtloos. Als het onderweg op verschillende plateautjes wordt neer gelegd verschilt het gewicht wel.

Berichten: 1.617

Re: zwaartekracht

Ik ben in een zeurbui. Maar het is wel nuttig gezeur denk ik ;)

Een balletje van 20 gram is overal 20 gram. Op aarde, op de maan en in de nabijheid van een zwart gat en op alle andere plaatsen. Dit is een taalkundig probleem: als we het over gewicht hebben, duiden we het standaard aan in eenheden van massa. Vaak is dat geen probleem omdat er een vaste factor (ca. 9,81) tussen gewicht en massa zit maar voor natuurkundig redeneren is dat natuurlijk een gruwel. Ik zeg ook niet dat ik een lengte heb van 1,85 Ampère; dat is net zo onzinnig.

Dat het gewicht toeneemt met afnemende hoogte is overigens waar, zie ook Bartjes (gewicht is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand tot het zwaartepunt van de aarde). Als je valt vanaf 6300 m hoogte (1/1000 van de straal van de aarde) is je gewicht (de wederzijdse aantrekking van de aarde en jou) met 2/1000 deel toegenomen. Iemand van 100 kg wordt dus ca. 200 kgF zwaarder (kgF: de zwaartekracht op 1 kg aan het oppervlak van de aarde)

Berichten: 9

Re: zwaartekracht

Theoretisch gezien is het mogelijk zoals hiervoor al werd aangehaald. De massa verandert namelijk wel in functie van de tijd: Afbeelding Om de massa echter 2* zo groot te laten worden moet je ervoor zorgen dat het balletje aan een snelheid van ongeveer 260 000 km per seconde gelanceerd wordt. Bijkomend voordeel is dat je waarschijnlijk een hele boel olympische records wegkaapt met deze worp. Natuurlijk zal je wel de nodige training nodig hebben om een bal met deze snelheid te lanceren.

Eventueel raad ik aan om het balletje in de buurt van een zwart gat te proberen werpen. De aantrekkingskracht zal je dan zeker helpen met het behalen van je worp.

Reageer