Kansrekenkundig vraagstukje

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Kansrekenkundig vraagstukje

Hallo, volgend vraagstuk is uit het leven gegrepen, en omdat de discussie niet eindigde, hopen we dat iemand hier kan helpen.

Een klas telt 25 personen, de leraar trekt willekeurig namen uit een zak zodat er duo's gevormd worden die naast elkaar komen te zitten. Persoon A & B hopen langs elkaar te zitten. Wat is de kans, bij aanvang van de trekking, dat ze langs elkaar terecht komen?

Berichten: 4.246

Re: Kansrekenkundig vraagstukje

Wat is "langs elkaar" je bedoelt zeker naast elkaar of niet?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 7.068

Re: Kansrekenkundig vraagstukje

De personen hebben allemaal dezelfde kansen. De kans dat A dus B als partner treft is 1/25 (de 26ste persoon is de lege plek in het laatste duo :) ).

Berichten: 546

Re: Kansrekenkundig vraagstukje

Je bedoelt denk ik 1 op 24... Er zijn 25 leerlingen dus 24 mogelijke partners voor A. Deze vraag is niet zo moeilijk, je hebt er geen moeilijke kansrekentechnieken voor nodig. Leuker is iets als dit: Neem een klas met 25 personen, waaronder A en B. De leraar maakt groepjes van 5. Wat is de kans dat A en B bij elkaar komen?

Berichten: 7.068

Re: Kansrekenkundig vraagstukje

Je bedoelt denk ik 1 op 24...
Nee, want je kan ook niet in een duo zitten. Je kan dus gekoppeld worden aan de virtuele 26e persoon.

Berichten: 5

Re: Kansrekenkundig vraagstukje

Jezus, ik voel me momenteel ontzettend achterlijk ! :oops:

Berichten: 546

Re: Kansrekenkundig vraagstukje

Posts #3 en #5 zijn correct. Dat had ik over het hoofd gezien. En voor ThijsM, domme vragen bestaan niet. Je bent pas dom als je iets niet vraagt!

Reageer