[biologie] Meta-analyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

Meta-analyse

Hallo iedereen!

Ik had eens een vraag: kent er iemand op dit forum iets over meta-analysen?

Of kan iemand mij in contact brengen met biostatistici?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Meta-analyse

Wat wil je precies weten? Wel zo handig om te melden. Ik weet er wel wat vanaf, maar het is al lang geleden dat ik er zelf wat mee gedaan heb.

Ken je de Cochrane Handbook? In part 2, chapter 9 worden meta analyses behandeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Meta-analyse



Het IWT dossier dat ik aan het schrijven ben, handelt over een multivariate meta analyse voor West Europese wateren, waarbij naar verbanden tussen en trends in soortenrijkdom/densiteit, pollutiepatronen en klimaatsverandering (temperatuursveranderingen, saliniteitsveranderingen, pH veranderingen) wordt gezocht.




Wat ik onder andere concreet wil doen is uit bestaande databanken en wetenschappelijke literatuur de volgende datasets verzamelen:




(1) Temperatuurgegevens voor heel het West Europese zeegebied over een tijdsperiode van meer dan 50 jaar.


(2) Saliniteits en zuurtegraad (pH) gegevens van West Europese wateren over dezelfde tijdsperiode als de temperatuur.


(3) Gegevens over de biodiversiteit en soortendensiteit van dit gebied doorheen dezelfde tijdsperiode.


(4) Gegevens over de pollutiegraad in West-Europese wateren (persistente organische polluenten, metalen).




Deze datasets zullen elk apart in kaarten geïntegreerd worden met behulp van software (GIS) programma's, en die kaarten gaan visueel op elkaar gelegd worden om trends en/of verbanden te vinden tussen deze verschillende data/variabelen. Uiteraard moeten de data ook statistisch geanalyseerd worden op verbanden en effectgrootten. Merk op dat temperatuur, saliniteit en pH elkaar kunnen vervangen. Indien er betere statistische methoden bestaan voor verbanden tussen 3 variabelen te onderzoeken (pollutie, temperatuur, biodiversiteit) dan voor meer dan 3 variabelen, dan zal gefocust worden op temperatuur.




Voor het uitvoeren van een multivariate meta-analyse, is een grondige kennis van multivariate statistiek en de beheersing van software zoals MetaWin noodzakelijk. Aangezien ik echter niet vertrouwd ben met deze vorm van statistiek en software, wilde ik informeren bij mensen die mij hierbij zouden kunnen helpen, of zouden kunnen doorverwijzen naar de juiste personen of de juiste literatuur.




Mijn vraag nu: welke statistiek zou ik moeten gebruiken bij multivariatie meta-analyse? Zijn daar ook de traditionele methoden geschikt voor (hedges'd, Pearson correlatiecoëfficiënt, Spearman test, andere effectgrootteberekeningen, etc)?




PS: bedankt voor die link naar het Cochrane book, ziet er heel handig uit!

Reageer