Twin UU of natuurkunde UvA

Reageer
Berichten: 4

Twin UU of natuurkunde UvA

Volgend jaar wil natuurkunde gaan studeren. Ik wil namelijk heel graag later onderzoek doen als theoretisch natuurkundige. Ik twijfel echter sterk aan twee universiteiten. In Utrecht kan ik namelijk zonder enig probleem wiskunde en natuurkunde tegelijkertijd studeren. Ik heb namelijk vernomen dat het zinvol als theoretisch natuurkundige is om beide studies gedaan te hebben. In Amsterdam ben ik niet toegelaten voor de dubbele bachelor, omdat ik geen negens en tienen op mijn vwo diploma heb staan (wat mij een beetje een overdreven eis lijkt). Ik heb echter een sterk vermoeden dat de bachelor natuurkunde in Amsterdam van betere kwaliteit is (al kan ik er helemaal naast zitten). Daarom vind ik het heel moeilijk om te kiezen. Kan iemand mij helpen?

Groetjes,

Thijs

Berichten: 546

Re: Twin UU of natuurkunde UvA

Hoe kom je erbij dat je negens en tienen moet hebben op je vwo-diploma? Daarover zie ik niks staan op de site van de UvA in ieder geval... Hoe het ook zij, ik neig persoonlijk meer naar Utrecht. Ik ben 16 en ga volgend jaar eindexamen doen. Ik ga knokken voor een 8,5 gemiddeld en negens of tienen voor wis- en natuurkunde. Daarna ga ik voor mijn dubbele bachelor naar Utrecht. Van wat ik heb meegekregen staat Utrecht over het algemeen hoger aangeschreven dan Amsterdam, maar of dit ook voor die specifieke studierichting geldt weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de beste natuurkundebachelor in Nijmegen zit (volgens onderzoek).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Twin UU of natuurkunde UvA

Opmerking moderator

verplaatst naar Studiekeuze
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Twin UU of natuurkunde UvA

Het is niet zo dat je het moet hebben, maar degene die geaccepteerd worden hebben dat meestal wel negens en tienen. Iemand anders die ik ken is bijvoorbeeld met een 9 voor natuurkunde op zijn vwo diploma afgewezen, omdat hij een 6 had voor aardrijkskunde. Hieruit dachten ze af te kunnen leiden dat hij leervakken minder goed deed, en daarom niet goed was in leren (ja, ****** achterlijk inderdaad). Ik zelf heb eerst een jaar scheikunde gestudeerd met voor mijn natuurkunde vakken achten en negens, maar dat was ook niet voldoende. Ik hoop alleen dat deze discussie niet enkel wordt voortgezet op dit achterlijke feit, want dat is niet waar ik achter wil komen.

Als je naar Utrecht ga hoef je niet te knokken voor zo'n hoog gemiddelde, omdat ze iedereen toelaten met de juiste vakken.

Dat Utrecht beter is heb je afgeleid uit één onderzoek, dat niet een specifiek over één opleiding gaat, en misschien niet eens over de kwaliteit van onderwijs (althans, niet enkel over onderwijs). Dat de beste natuurkunde bachelor in Nijmegen zit leid je denk ik af uit het onderzoek dat door Elsevier gedaan werd (corrigeer mij als ik mis ben). Voor dat onderzoek moeten studenten volgens mij een enquette invullen, de vraag is of je hieruit zoveel kunt afleiden. Ook is het weer ieder jaar een andere universiteit die daarbij als hoogst wordt aangeschreven. Een ander onderzoek beweerd bijvoorbeeld dat natuurkunde in Amsterdam het best is (bron: http://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2012/physics ), maar die is weer gebaseerd op de 'acacemic reputation', 'employer reputation' en 'citations per paper', wat natuurlijk niet betekend dat het onderwijs per definitie ook beter is. Het zegt denk ik wel iets over hoeveel kennis er aanwezig is, wat natuurlijk wel effectief in het onderwijs ingezet kan worden. De studieadviseurs van UU en de UvA beweren dat de verschillen klein zijn, maar ik weet ook niet waarop ze dat baseren.

Kan iemand voor mij orde in deze chaos creëren?

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Twin UU of natuurkunde UvA

Zoals je zelf al aangeeft, zeggen die onderzoeken niet zo heel veel. Voor je bachelor maakt het niets uit waar je gaat studeren. Uiteindelijk bestaat je opleiding toch maar uit een docent die je de stof uit het boek of dictaat uitlegt. Misschien dat sommige universiteiten wat uitgebreidere practicumapparatuur hebben dan andere, maar dat is geloof ik niet het verschil waar je op uit bent. Waarschijnlijk zal de kwaliteit van je opleiding meer verschillen van docent tot docent dan van universiteit tot universiteit. Ik zou als ik jou was dus zonder twijfel kiezen voor de UU.

Reageer