[natuurkunde] Stroom in een schakeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Stroom in een schakeling

Kan iemand dit oplossen?

Bedankt
Bijlagen
Schakeling.png
Schakeling.png (19.11 KiB) 419 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroom in een schakeling

Heb je zelf al geprobeerd om de maasvergelijkingen op te stellen?

(ik veronderstel dat dit eigenlijk een huiswerkvraag is)

Berichten: 5

Re: Stroom in een schakeling

klazon schreef: vr 09 aug 2013, 14:21
Heb je zelf al geprobeerd om de maasvergelijkingen op te stellen?

(ik veronderstel dat dit eigenlijk een huiswerkvraag is)
Ja, maar ten eerste snap ik niet of die schakelingen parallel of in serie zijn en ten tweede snap ik ook niet welke van die twee spanningsmetingen de totale spanning is. Kan iemand dat tekenen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroom in een schakeling

Het gaat helemaal niet om parallel of serie. Het zijn twee mazen, met in elke maas een spanningsbron.

Neem in elke maas (lus) een stroom aan en laat op die mazen de spanningswet van Kirchhoff los.

Je krijgt dan twee vergelijkingen met twee onbekenden. De onbekenden zijn de twee stromen.

Die vergelijkingen los je op en dan volgen daar de stromen uit.

Berichten: 1.617

Re: Stroom in een schakeling

(Late reactie, sorry)

Daarnaast kun je het superpositiebeginsel toepassen:

Eén spanningsbron 0V stellen (kortsluiten die hap) en alle stromen uitrekenen.

Andere spanningsbron kortsluiten en alle stromen uitrekenen.

Optellen, klaar.

Berichten: 12.262

Re: Stroom in een schakeling

Dat zou ik inderdaad ook gedaan hebben - en er staat me bij dat je het ook andersom kunt doen door de spanningsbron juist weg te laten (open circuit) en dan de spanningen op de knooppunten te brekenen voor beide bronnen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stroom in een schakeling

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.617

Re: Stroom in een schakeling

Haha dat is lang geleden...

Zoals ik het me kan herinneren moet je in een circuit met meerdere bronnen een spanningsbron vervangen door een kortsluiting en een stroombron door een open circuit. Dat je een spanningsbron kunt vervangen door een kortsluiting is eenvoudig in te zien met het volgende triviale netwerk: twee batterijen van 6V in serie en een weerstand van 12 Ohm.

Batterij 1 vervangen door een kortsluiting: I1 = 0,5A, U1 = spanning over de weerstand = 6V.

Batterij 2 vervangen door een kortsluiting: I2 = 0,5A, U2 = spanning over de weerstand = 6V

Superpositie: met beide batterijen: I = I1+I2 = 1A en U = U1+U2 = 12V.

Uiteraard is dit nodeloos omslachtig omdat je de spanningsbron direct kunt vervangen door een bron van 12 V maar het gaat om het principe van superpositie. Machtig mooi idee is dat. Is toepasbaar in alle lineaire systemen

Ik zie niet zo gauw hoe je dat doet door spannigsbronnen weg te laten, dan zou je geen stroom hebben toch? Misschien begrijp ik het verkeerd.

Schiet me nog een vraag te binnen. Eerst wat begrippen:

Een lineair netwerk is een RLC netwerk met spanningsbronnen xi(t) en stroombronnen xj(t). Een bron x(t) is een exitatie, een gevolg y(t) is een respons. y(t) kan iedere spanning over een tak zijn of iedere stroom door een tak.

In het algemeen is x1(t) → y1(t) in behalve van de bron ook afhankelijk van de beginwaarden: alle stromen door de spoelen en alle spanningen op de condensatoren op t = 0.

Mijn vraag is:

Hoe moest je dat ook alweer allemaal in rekening brengen als je gebruikmaakt van superpositie?

Is het volgende correct?
  1. Alle responsies uitrekenen t.g.v. x(t) met 0V over alle condensatoren en 0A door alle spoelen,
  2. alle responsies tgv de spanning op een condensator uitrekenen bij 0V op de overige condensatoren, spanningsbronnen kortgesloten, stroombronnen open circuit, 0A door alle spoelen. En dat voor alle condensatoren optellen.
  3. Voor de spoelen analoog.
  4. y(t) is de som van alle responsies gevonden in (1) tm. (3)
​Iemand die 't nog precies weet?

ps. M'n verhaal klopt met wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Superpositie_(natuurkunde), zie netwerkanalyse en bedenk dat de inwendige weerstand van een ideale spanningsbron nul is (kortsluiting) en van een ideale stroombron oneindig (open circuit). Er staat echter niet bij hoe het zit met de beginvoorwaarden. Of geldt het principe alleen in de stationaire toestand? Dat laatste lijkt me niet want spuperpositie is louter en alleen het gevolg van lineariteit zoals ik het begrepen heb. Help :)

Reageer