[overig] Welke toets in SPSS moet ik gebruiken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Welke toets in SPSS moet ik gebruiken

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag. Ik ben bezig met het schrijven van mijn master scriptie en ik kom ergens niet uit.

Ik heb het volgende:

* Van 30 verschillende factoren heb de gegevens of die bij een bepaald bedrijf aanwezig zijn of juist niet (hier heb ik dus alleen een ja of een nee, geen nummerieke waarde)

* Ik heb tevens in welke sector dit bedrijf zich bevindt, ik heb onderzoek gedaan in 2 verschillende sectoren, dus ook alleen een sector 1 of een sector 2 en geen nummerieke waarde).

Wat ik wil testen:

Voor elke factor of ze significant aanwezig zijn in 1 bepaalde sector of dat dat niet uitmaakt. Dus of een factor veel meer bij de ene sector aanwezig is dan bij de andere sector.

Mijn vraag:

Weet iemand hoe ik dit moet testen? Als ik er zo naar kijk moet dit vrij eenvoudig te doen zijn, ik kan er alleen niet opkomen hoe. Mijn begeleider had het over een clusteranalyse, maar ik vraag me af of dit de goede toets is. En als dit wel de goede is welke variant ik dan moet kiezen en hoe ik dit kan uitvoeren.

Zouden jullie mij kunnen helpen?

Mijn dank is groot!

Groeten Linda

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Welke toets in SPSS moet ik gebruiken

Chi- kwadraat toets is genoeg om te kijken of een factor meer voorkomt in de ene of in de andere sector. Dan moet je wel 30 toetsen doen, waardoor de kans dat er een toets ten onrechte significant is, toeneemt (type 1 error).

Reageer