magneet therapie

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 12

magneet therapie

Er wordt gezegt dat magneten de cellen helpen verjongen. Wordt hiermee bedoeld dat een cel langer meegaat? Of worden er sneller nieuwe cellen aangemaakt? Want dit laatste zal op de lange termijn toch alleen maar het verouderingsproces bevoderen?

Ook wordt gezegt dat de magneten een sterkte hebben van 1.200 gauss. Is dit veel? Want ik heb gelezen dat de aarde een magnetisch veld van 25 gauss heeft. En ook dat de magneten niet sterk genoeg zijn om invloed te hebben op meer dan alleen de directe omgeving. Maar het magnetisch veld van de aarde is wel door verschilende dieren waarneembaar en dit veld ik vele malen zwakker dan de magneetjes in sieraden, die gebruikt worden bij magneet therapie.

Ik vraag me ook af hoe het zit met magneetische stokjes, bv die van Energetix. Die moet je 10 min. in een glas water laten staan, voordat je het opdrinkt. Want dan is het water magnetisch geworden en is dus de kwaliteit beter.. Maar ik kan niet veel informatie vinden over waarom magnetisch water beter voor je is.

Dit heb ik wel gevonden (http://vitaalbewustz...r-is-aan-water/):

Als we water vitaliseren maken we hier dus ook gebruik van. Het water wordt als het ware gereset, waardoor de structuur zich vervolgens kan aanpassen aan de in het water aanwezige verontreinigingen. Hierdoor krijgt het organisme die het water inneemt geen desinformatie binnen en kan het metabolisme (de stofwisseling) zich richten op de werkelijk aanwezige stoffen.

Maar er staat nergens dat dit 'water vitaliseren' d.m.v. magneeten wordt gedaan.

Berichten: 12.262

Re: magneet therapie

Het effect van permanente magneten op gezondheid van mens of voeding is niet wetenschappelijk onderbouwd. Over het algemeen zijn de verkopers zal dergelijke 'oplossingen' geldkloppers. Niet dat die magneten niet echt zijn, maar het beschreven effect bestaat domweg niet.

Je ziet overigens de onzin al snel verschijnen, bijvoorbeeld op die 'water vitaliseren' website:

Water als bron van leven, water als hoofdbestanddeel van de planeet aarde (2/3)
2/3e van de aarde bestaat niet uit water, het is een flinterdun laagje aan het oppervlak dat nog geen procent van de massa omvat. Neemt niet weg dat pakweg 4/5e van het oppervlak bedekt is onder zeewater, maar ook dat is een ander getal dan men noemt.

Vanaf die zindsnede gaat het wetenschappelijk nivo rap nog veel verder omlaag in die pagina.

Het hele concept van dat water een geheugen zou hebben is iets dat vooral in kwakzalverij een rol speelt, en min of meer de basis is van homeopathie.
Victory through technology

Berichten: 12

Re: magneet therapie

Als u zegt dat het beschreven effect niet bestaat, betekend dat ook dat het geen kwaad kan om magneten bij je te dragen? En dat het geen kwaad kan om magnetisch water te drinken? Of beïnvloeden magneten het lichaam op een andere manier, waardoor het niet gezond is?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: magneet therapie

Ik proef uit je woorden dat je toch van plan bent om die magnetische stokjes te kopen danwel gaan gebruiken? Vooropgesteld dat die magneetstaafjes geen afgifte van vreemde stoffen aan het water hebben, kan het gezondheidstechnisch geen kwaad, nee. Het enige nadeel is dat het jouw geld kost, en de enige die er voordeel bij heeft, de verkoper van die staafjes is. Het slaat nergens op, maar goed. Ik hou je niet tegen als die die dingen per sé wilt.

Het doet me denken aan de BioStabil 2000 hanger, waarvan toch wel is bewezen dat dit kwakzalverij is. Zie bijvoorbeeld wikipedia, en dan het hoofdstuk Controverses: http://nl.wikipedia..../BioStabil_2000
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12.262

Re: magneet therapie

Ik ben het volkomen eens met bovenstaande. Zolang de mangneetjes niets afgeven kun je ze gerust bij je of op je lichaam dragen. Let voor het laatste wel op dat magneten een metalen coating hebben, waar bijvoorbeeld nikken in kan zitten waarvan sommige mensen een allergische reactie krijgen.

Hetzelfde geldt voor het in water leggen van magneten om daarna het water op te drinken. Zet je het glas water op een magneet zodat het geen direct contact maakt is er geen enkel gevaar.

Wellicht volledig ten overvloeden, maar toch: Slik nooit magneetjes door! Het wil nog wel eens gebeuren dat kleine kinderen dat doen, en per stuk komen ze er op de natuurlijk wel ook wel weer uit. Maar als je er meer dan 1 inslikt kunnen ze in je maag of darmen samenklonteren tot iets dat operatief verwijderd moet worden.
Victory through technology

Berichten: 12

Re: magneet therapie

Bedankt voor de reacties. Waarschijnlijk ontkom ik niet aan de magneetjes, maar ik weet nu in ieder geval wel dat het geen kwaad kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: magneet therapie

Nu word ik toch nieuwsgierig: Hoezo "ontkom" je niet aan de magneetjes?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12

Re: magneet therapie

Een lieve moeder die rotsvast gelooft in feng shui en de meeste alternatieve geneeswijzen. En ze wil heel graag dat ik een magneet armband ga dragen om gezond te blijven. Zelf gaat ze waarschijnlijk ook nog magneetstokjes halen.

Berichten: 12.262

Re: magneet therapie

Tja, soms moet je wat om de lieve vrede te bewaren.

Pas met zo'n armband wel op dat als je je portemonee in je boekzak draagt: als het flinke sterke magneten zijn zou je na verloop van tijd magneetstrips van pasjes kunnen wissen. Pinpassen gebruiken in nederland de chip en daarbij merk je niets, maar als je bijvoorbeeld in het buitenland je creditcard of pinpas wilt gebruiken is er kans dat daarvoor de magneetstrip nodig is. Dit geldt overigens ook voor toegangspasjes (ving cards van hotels) en dergelijke.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: magneet therapie

Tja, daar is dan ook geen kruid tegen gewassen. Misschien vind je het volgende leesvoer interessant: http://www.skepsis.n...ettherapie.html, met als uitsmijter
Als bloed invloed zou ondervinden van magneten, zou een MRI-onderzoek onmogelijk zijn. Het buitengewoon krachtige veld waaraan de patiënt in een MRI-machine blootstaat zou volgens Barrett de patiënt doen exploderen.
En wat voor ons bloed geldt, geldt ook voor andere lichaamseigen stoffen, of kraan/bronwater. Het heeft gewoonweg nul-komma-nul invloed. Verder wat Benm zegt, uiteraard (voor de lieve vrede, etc).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12.262

Re: magneet therapie

Gelukkig is er inderdaad helemaal geen invloed - ook geen negatieve. Was die er wel dan zouden zulke producten wellicht uit de handel genomen worden, maar zelf wat in elkaar zetten is natuurlijk niet zo moeilijk.

Voor het gemak neem ik echter wel aan dat het hier gaat om relatief kleine of zwakke magneten. Twee goeie Nd magneten ter grote van een 2-euro munt hebben voldoende aantrekkingskracht om aardige verwondingen te veroorzaken (als je er met je vingers tussen zit als ze op elkaar klappen oid).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: magneet therapie

xJane schreef: vr 09 aug 2013, 15:22
Er wordt gezegt dat magneten de cellen helpen verjongen.


Was het maar. Dan zou ik direct onder een 4 Tesla MRI gaan liggen morgen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: magneet therapie

Tja, als het waar was sliepen we allemaal in onze eigen MRI... dat is best te doen zolang je alleen het statische veld aan laat staan en niet daadwerkelijk gaat scannen, want daar slaap je echt niet doorheen :D

En dan vraag ik me af: is het eigenlijk wel eens getest? Bijvoorbeeld proefdieren laten levren in een veld van een paar tesla om te zien of dat invloed heeft op hun levensduur? An sich lijkt het me niet eens zo lastig om te testen, je kunt best een aardig (plastic!) rattenverblijf bouwen in de tunnel van een afgeschreven MRI scanner waarvan de supergeleidende magneten nog in orde zijn.
Victory through technology

Berichten: 12

Re: magneet therapie

Haha, wel interessant om te testen. Ik zou zeggen: Doen!! Moet je alleen wel een MRI zien te regelen ;)

Berichten: 12.262

Re: magneet therapie

Een MRI scanner regelen voor dergelijk onderzoek zal niet zo moeilijk zijn. De meeste worden afgedankt omdat ze verouderd zijn, werken met een te laag veld, defecten in dynamische veldgeneratie, onhandige interface en dergelijke. De magneet van dergelijke machines werkt qua statisch veld nog prima, alleen is het veld wel wat kleiner dan dat van de modernste*.

Probleem is wellicht dat je voor een dierproef de nodige vergunningen moet regelen, en een voorwaarde daarvoor is dat het onderzoek mogelijk resultaat oplevert. Daarvoor lijkt hier geen bewijsbaar vermoeden.

Niet ieder land is hierin even kritisch, en je zou het zelfs thuis kunnen testen, want het lijkt me geen dierenmishandeling een rat als huisdier te houden in een mri tunnel - dat is niet krapper dan de gemiddelde kooi.

Wellicht lijkt dit interessant voor degene die magneten verkopen tbv gezondheid of langere levensduur, maar dat is het wellicht niet: Als blijkt dat een veld van een paar tesla geen invloed heeft toont dat vooral aan dat je van een veredeld koelkastmagneetje helemaal niets hoeft te verwachten.

* de generatie die nu wordt afgeschreven werkt met velden van 1 - 2 tesla, de nieuwste met het dubbele daarvan. Nieuwprijs van een 1.5 tesla model is ongeveer 3 ton, voor een 4 tesla model ongeveer een miljoen - geen zakgeld, maar qua onderzoeksbudget ook weer niet idioot veel. Een afgeschreven machine kun je wellicht zelfs gratis krijgen, zolang je hem maar mee neemt en er nooit mee terug komt ;)
Victory through technology

Reageer