Einsteins Ruimtetijd

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Berichten: 13

Einsteins Ruimtetijd

Beste natuurkundeliefhebbers,

Ik heb zojuist een account aangemaakt omdat er vaak vragen in mij opkomen waarvan ik denk dat die hier beantwoord kunnen worden. Een daarvan:

Als ik het goed heb begrepen beweert einstein in zijn relativiteitstheorie dat ruimte en tijd met elkaar samenhangen, als je niet verplaatst zal je je volledig in de tijd verplaatsen. Als je beweegt zal je minder in tijd verplaatsen, met andere woorden, als je beweegt gaat de tijd langzamer.

Stel nou dat we de aarde sneller kunnen laten draaien of wij zelf een veel hogere snelheid kunnen bereiken, is het dan mogelijk dat je dus minder snel oud wordt (omdat tijd minder snel gaat) of is dat verschil zo klein dat je het niet merkt op een mensenleven?

Hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven!

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Einsteins Ruimtetijd

Ik veronderstel dat ieder praktisch behaalbaar resultaat nagenoeg verwaarloosbaar klein zal zijn, maar het is er idd.

Bent u vertrouwd met de tweelingenparadox? De moeite waard om eens op te zoeken.

Ik hoop dat u iets met dit antwoord bent.

Berichten: 13

Re: Einsteins Ruimtetijd

Bedankt voor je antwoord!

Was al bekend met de 'Twin Paradox,' en las in een ander onderwerp dat op een afstand van 50 lichtjaar (met lichsnelheid)/ in 50jaar, je 0,7 jaar kan winnen. Verwaarloosbaar klein dus niet maar ook niet echt de moeite waard.

Betekent dit trouwens ook dat als je een jaar op lichtsnelheid een klok vervoert (praktisch onhaalbaar vanwege de massa) ;de klok bij terugkeer 0,7/50= 0,014 jaar = 123 uur verschilt van een klok die op aarde is blijven staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Einsteins Ruimtetijd

Als je je met de lichtsnelheid voortbeweegt staat de tijd stil, zoek eens op tijddilatatie of lorentzfactor.

Hoe sneller je gaat hoe trager de tijd voorbijgaat, aangezien de lichtsnelheid de bovengrens is, zal dan de tij stilstaan tov van een klok op aarde. Ik denk dat dit klopt, maar ik kan me vergissen, waar heb je je info vandaan?

Berichten: 13

Re: Einsteins Ruimtetijd

Oké, had het bericht op het andere forum een beetje verkeerd geinterpreteerd, je wint geen 0,7 jaar maar je legt maar 0,7 jaar in tijd af als de ander 50 jaar in tijd aflegd; (met een snelheid van 99,99%*c). Als je op lichtsnelheid gaat sta je inderdaad stil in de tijd en hoe meer je de lichtsnelheid nadert hoe 'langzamer' de tijd verstrijkt. Waarschijnlijk staat de klok dus ook stil als je op lichtsnelheid beweegt.

''Tijdens de terugreis wordt de tweelingbroer in het ruimteschip weer 0,7 jaar ouder en de broer op aarde weer 50 jaar. Dus als ze elkaar terugzien is de ene tweelingbroer anderhalf en de andere tweelingbroer 100 jaar. Dat leidt natuurlijk wel tot enige verwarring bij mensen, die aan de tweelingbroers voorgesteld worden, maar er is geen paradox. De ene broer leefde gewoon sneller dan de andere ''

Citaat van Minicursus SRT (les 7- de tweelingsparadox) (http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... tstheorie/)

Berichten: 1.617

Re: Einsteins Ruimtetijd

Je zegt: als je beweegt gaat de tijd langzamer.

Leg eerst maar eens precies uit wat je verstaat onder bewegen. Hoe meet je je beweging eigenlijk precies?

Leg ook ook uit wie de klok vasthoudt en wie op de klok mag kijken. Of maakt dat allemaal niet uit?

Over de tweelingparadox: "de ene broer leefde gewoon sneller dan de andere" is pertinente onzin. De verklaring van de tweelingparadox is anders. Het wonderlijke, de paradox, is juist dat beide broers dezelfde (relatieve) snelheid hebben ten opzichte van de ander; waarom zou dan de ene jonger zijn dan de andere en de andere niet jonger zijn dan de ene?

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Einsteins Ruimtetijd

Beweging wordt gemeten tov je eigen referentiestelsel, de omgeving, absolute beweging bestaat niet, enkel relatief

Als jij op ruimtereis gaat met jouw klok en ik kijk op de mijne thuis, dan zal de jouwe al gauw achter lopen tov de mijne, aangezien voor jou tijd minder vlug is gegaan.

Volgens mij omdat die tweede een extra versnelling onderging tov van het referentiestelsel waarin hij zich bevond. de andere versnelde niet.

Berichten: 116

Re: Einsteins Ruimtetijd

De vertrokken broer is onderhevig geweest aan versnellingen.

Net als in een zwart gat verstijkt de tijd daardoor langzamer dan bij de achterblijver.

Verder wordt je er niet beter van, want je leeft niet echt langer.

Je leeft nog steeds het aantal je toegemeten levensjaren, bijvoorbeeld 80 jaar en beleeft dit zelf ook als 80 jaar.

Alleen als je weer thuiskomt, blijken daar meer jaren te zijn voorbijgegaan, dan op de eigen kalender.

Je kunt met bijna de lichtsnelheid reizen wel gebruiken om naar een toekomst te reizen die je anders nooit zou bereiken voor je overlijden.

Ik zit zelf ook nog wel met de nodige vragen over dit onderwerp, omdat het me na het versnellen niet duidelijk is waarom je tijd nog steeds trager verloopt, dan op aarde.

Op dat moment is het tijdsverloop op aarde net zo goed trager voor de waarnemer in het ruimteschip, als het tijdsverloop in het ruimteschip trager is voor de waarnemer op aarde.

Berichten: 1.617

Re: Einsteins Ruimtetijd

Jij, op jouw planeetje beweegt met hoge snelheid van mij af. Op aarde sta ik stil en jouw klok loopt in mijn stelsel trager dan de mijne. Dat betekent dat een waarnemer in mijn stelsel mijn klok sneller ziet tikken dan jouw klok. En dat heeft niets te maken met de toenemende reistijd van fotonen van jouw klok naar mijn ogen. Hij tikt echt sneller voor mij en voor iedereen in mijn stelsel.

Maar absolute beweging bestaat niet. Dus jij kunt zeggen dat ik op reis ben en dat jij stil staat. Je kunt hetzelfde zeggen; we verwisselen van rol.

Twee beweringen:

(1) Jouw klok loopt in mijn wereld trager dan de mijne

(2) Mijn klok loopt in jouw wereld trager dan de jouwe

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Einsteins Ruimtetijd

het feit dat je klok trager loopt komt door dat de atomen minder trillen dit is aangetoont dmv 1 atoomklok in een vlietuig te zetten(en dus in beweging) en een andere gewoon stil op aarde het verschil van tijd was zeer klein maar er was een verschil

dus met bijna c zal het verschil veel groter zijn
one day you will know

Berichten: 1.617

Re: Einsteins Ruimtetijd

megabon schreef: di 13 aug 2013, 15:01
het feit dat je klok trager loopt komt door dat de atomen minder trillen dit is aangetoont dmv 1 atoomklok in een vlietuig te zetten(en dus in beweging)
Dit is niet correct. Volgens het eerste postulaat van Einstein loopt een atoomklok in elk inertiaalstelsel even snel.

Het verschil wordt veroorzaakt doordat de klok (in het vliegtuig) en de waarnemer (op aarde) zich in verschillende stelsels bevinden.

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Relativiteitstheorie onder het kopje speciale relativiteitstheorie.

Je mag dus niet zomaar zeggen dat een bewegende klok langzamer loopt. Hij loopt even snel voor een waarnemer die met de klok mee beweegt. Een klok die beweegt ten opzichte van de waarnemer, loopt voor deze waarnemer trager. In de speciale relativiteitstheorie moet je altijd de beweging van de waarnemer ten opzichte van het waargenomen object vermelden, anders gaat het nergens over - in ieder geval niet over de SRT.

Berichten: 13

Re: Einsteins Ruimtetijd

ruud_a schreef: di 13 aug 2013, 11:32
Verder wordt je er niet beter van, want je leeft niet echt langer.

Je leeft nog steeds het aantal je toegemeten levensjaren, bijvoorbeeld 80 jaar en beleeft dit zelf ook als 80 jaar.
Dus je kan niet 'ouder' worden/ langer leven als je op hoge snelheid reist (bijna c - zonder naar andere omstandigheden/gevolgen te kijken)

Berichten: 1.617

Re: Einsteins Ruimtetijd

Isaac Einstein schreef: di 13 aug 2013, 18:10
Dus je kan niet 'ouder' worden/ langer leven als je op hoge snelheid reist (bijna c - zonder naar andere omstandigheden/gevolgen te kijken)


Als je dit wilt begrijpen zou je eigenlijk eerst moeten nadenken over wat een hoge snelheid is. Heeft de aarde een hoge snelheid of staat de aarde stil? En waar blijkt dat dan uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Einsteins Ruimtetijd

ja de aarde draait om zijn as

de aarde draait om de zon

maar ook de zon draait in het sterrenstelsel

en ons volledig sterrenstelsel beweegt ook nog eens in de ruimte tijd ?
one day you will know

Berichten: 1.617

Re: Einsteins Ruimtetijd

megabon schreef: wo 14 aug 2013, 11:38
en ons volledig sterrenstelsel beweegt ook nog eens in de ruimte tijd ?
Ons volledige sterrenstelsel is er een van honderd miljard sterrenstelsels of zo. Die bewegen allemaal ten opzichte van elkaar dus er kan er maar 1 stilstaan. Welke van die honderd miljard sterrenstelsels staat stil?

Wat zegt dat voor de beweging van de aarde (die zo'n beetje de beweging van ons eigen melkwegstelsel volgt)?

Gesloten