Springen naar inhoud

zeer relatief

• Log in om te kunnen reageren

megabon

megabon

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2013 - 11:28

Ik weet niet of dit juist is maar toch,(moet misschien naar theorieontwikkeling)

Het universum is 13,7miljard jaar oud dit is het verste punt dat we kunnen waarnemen
dus is het ook 13,7miljard lichtjaar groot = ruimte-tijd

Althans voor ons want voor het licht zelf de fotonen duurt die reis(onze klokken lopen niet gelijk) minder lang voor hun is het bv. 2 miljoen jaar geleden dat zij ontstaan zijn

ook voor hun is het universum dan ook maar 2 miljoen lichtjaar groot dit kan kloppen aangezien een meetlat ook korter word als zij met lichtsnelheid reist

aangezien dat massa niet met lichtsnelheid kan reizen zijn ook de andere sub-atomaire deeltjes die door het heelal reizen in een andere tijdseenheid als de onze
ook ten opzichte van mekaar want de zwaardere reizen trager als de minder zware.

waar ben ik mis?
Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one
A.Einstein

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Isaac Einstein

Isaac Einstein

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2013 - 11:56

Hallo Megabon,

Het universum is inderdaad zo oud en het moet dus ook 13,75 (±1%) miljard lichtjaar groot zijn (naar de metingen nu, intussen blijft het uitdijen), maar ik snap je bewering niet helemaal dat fotonen minder lang geleden ontstaan zijn, de fotonen die wij waarnemen om de leeftijd van het heelal te bepalen hebben deze weg toch helemaal afgelegd (& aangezien ze op lichtsnelheid voortbewegen) is, is deze meting correct (de fotonen zijn 13,75 miljard jaar oud en geen 2 miljard?). Of denk ik nu een heel andere kant op?
Leuk om hierover na denken, hoop dat we eruit komen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 augustus 2013 - 12:55

Het universum is 13,7miljard jaar oud dit is het verste punt dat we kunnen waarnemen
dus is het ook 13,7miljard lichtjaar groot = ruimte-tijd

Dat is te simpel gedacht. De grens van het zichtbare universum ligt op ongeveer 46 miljard lichtjaar van ons af. De reden dat dit verder ligt dan 13.7 miljard lichtjaar is dat het universum uitdijt.

megabon

megabon

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2013 - 14:23

met ontstaan bedoel ik de eerste fotonen die vertrokken zijn na de big- bang reizen met lichtsnelheid alle andere deeltjes met massa reizen trager dan het licht (ook alle deeltjes die zijn samen geklonterd tot sterren en planeten)

voor deze deeltjes zal de tijd ook trager voor bij gaan en zo zijn zij dus ouder voor hun is heel hun omgeving ouder ook het licht die zij zien

door met lichtsnelheid te reizen worden afstanden korter en de tijd gaat trager vooruit

het lijkt wat op de tweelingparadox hun beide meetingen kloppen
A.Einstein

megabon

megabon

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2013 - 14:30

Dat is te simpel gedacht. De grens van het zichtbare universum ligt op ongeveer 46 miljard lichtjaar van ons af. De reden dat dit verder ligt dan 13.7 miljard lichtjaar is dat het universum uitdijt.

is dit ooit bewezen dit is eigenlijk het eerste wat ik hier van hoor ik heb wat opzoekingen gedaan op het net maar ik vind er niets van terug als we dit kunnen zie moet er ook licht zijn dus ook 46miljard lichtjaar of bedoel je misschien de omtrek van het heelal dit zou toch een platte schijf zijn
A.Einstein

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 augustus 2013 - 14:45

Zie bijvoorbeeld wiki, bron 5 en 6.

megabon

megabon

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2013 - 15:51

mooi dat weten we ook weer
inderdaad door het uitdijen van het universum kan al het licht ons niet bereiken en door kromming ervan zien we niet alles en elke seconde wordt het 300 000km groter en sommige onderlinge afstanden bewegen sneller dan het licht :mrgreen:

dit doet niets aan de opvatting die ik had
als alle deeltjes zeg maar stukjes materie of zelfs fotonen een ingebouwde klok meehadden zou ze allemaal een andere tijd geven en dus ook een andere plaats in de ruimte of niet?
A.Einstein

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 13 augustus 2013 - 00:05

als alle deeltjes zeg maar stukjes materie of zelfs fotonen een ingebouwde klok meehadden zou ze allemaal een andere tijd geven en dus ook een andere plaats in de ruimte of niet?

Klokken die ten opzichte van elkaar bewegen lopen niet synchroon. Vanuit het standpunt van de ene klok loopt de andere trager maar vanuit het standpunt van de andere klok loopt de ene ook trager.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 augustus 2013 - 08:34

Ook leuk:

megabon

megabon

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2013 - 13:00

Klokken die ten opzichte van elkaar bewegen lopen niet synchroon. Vanuit het standpunt van de ene klok loopt de andere trager maar vanuit het standpunt van de andere klok loopt de ene ook trager.

toch niet als de klokken met verschillende snelheid tov mekaar bewegen bv 90% lichtsnelheid tov 80%

is het niet zo dat het zonlicht er 8min over doet om onze aarde te bereiken maar als je zelf op de lichtsrtaal zou zitten duurt de rit maar 6 seconden

dus ook het licht van verre sterrenstelsels die er 13miljard jaar over doen om ons te bereiken duurt de reis voor de lichtstraal zelf minder

ALs we dan spreken van 13miljard lichtjaar ver is het voor die lichtsraal misschien maar 1miljard lichtjaar ver dus tov het licht is het universum groter voor ons dan voor het licht.
A.Einstein

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 13 augustus 2013 - 16:54

Je kunt niet meereizen met een lichtstraal. De lichtsnelheid is niet bereikbaar voor alles wat massa heeft (en massaloze deeltjes, zoals fotonen, kunnen niet anders dan met de lichtsnelheid reizen).

Klokken kunnen niet met verschillende snelheid ten opzichte van elkaar bewegen. Als de ene een snelheid heeft van 0,8c ten opzichte van de andere heeft de andere een snelheid van 0,8c ten opzichte van de ene.

megabon

megabon

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2013 - 17:09

goed dan is de discussie afgelopen
maar niets is wat het lijkt
A.Einstein

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures